Consumatorii afectați de clauzele abuzive din contracte vor fi despăgubiți de către comercianți fără să fie nevoiți să ceară personal acest lucru unei instanțe. Vor fi operate modificări și în cazul legislației privind practicile comerciale incorecte și înșelătoare, inclusiv în ceea ce privește promovarea unor produse cu standarde diferite la nivel european, precum și măsuri reparatorii pentru consumatori.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Vor fi sancțiuni considerabil mai mari pentru profesioniști, iar legislația existentă va fi extinsă și pentru serviciile online.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Legislația existentă a fost temei pentru peste zeci de mii de litigii deschise de consumatori cu băncile, instituțiile financiare nebancare sau firmele de telefonie mobilă. Printr-o modificare din 2013 se stabilise că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va putea deschide litigii în instanță plecând de la reclamațiile unuia sau mai multor consumatori și, în cazul în care instanța constată existența unor clauze abuzive, acestea sunt eliminate din toate contractele existente. Deși această prevedere ar fi trebuit, teoretic, să rezolve eficient problema clauzelor ilegale din contractele preformulate – cele mai multe legate de costuri –, în realitate beneficiile nu s-au întins la un număr semnificativ de consumatori.
În cazul litigiilor cu băncile, acestea au arătat că au modificat deja contractele în timp și nu mai au clauzele incriminate, iar în cazul serviciilor de telefonie, clauzele au fost renumerotate și cuvintele au fost rearanjate. Mai mult, instanțele au arătat că ANPC nu poate cere despăgubirea consumatorilor pentru eventualele daune produse de clauzele împricinate și că aceștia trebuie să se adreseze instanțelor individual.
Autoritatea propune acum ca, pe lângă eliminarea clauzelor (indiferent cum sunt numerotate) abuzive din toate contractele, instanța să oblige profesionistul și “să restituie, în totalitate, pentru portofoliul de consumatori, sumele percepute în temeiul clauzelor constatate ca fiind abuzive”. Această precizare a fost cerută în timp de asociațiile de protecția consumatorilor și rămâne de văzut dacă va mai avea vreun efect pentru creditele cu probleme acordate până cu un deceniu în urmă.
CITEȘTE ȘI Învață de la traderi cu experiență prin VestorTotodată, propunerea de modificare mai prevede și că hotărârile judecătorești definitive prin care s-a soluționat acțiunea în constatarea clauzelor abuzive constituie titlu executoriu și pentru consumatorii beneficiari în mod direct de efectele acestora și că ANPC va publica pe site clauzele constatate ca fiind abuzive.
Sunt majorate substanțial și amenzile pentru utilizarea de clauze abuzive de la 200 – 1000 de lei la 10.000 – 150.000 de lei. Autoritatea va stabili nivelul amenzii în funcție de gravitatea faptei și de istoricul profesionistului, printre altele, inclusiv dacă a luat măsuri sau nu pentru a repara prejudiciul produs consumatorilor.
CITEȘTE ȘI Prin eMAG Ads, antreprenorii își pot promova produsele la peste 500.000 de potențiali cliențiDe asemenea, pentru încălcarea pe scară largă a legislației la nivelul UE ANPC va putea aplica amenzi de 4% din cifra de afaceri.
Proiectul de lege urmărește și modificarea Legii 363/2007 privind combaterea practicile comerciale incorecte. În legislație, la categoria produse sunt introduse și serviciile digitale și cu conținut digital și sunt adăugate piețele online.
Legea interzice comercializarea unor unui bun în state membre diferite, prezentat ca fiind identic, deși are compoziție și caracteristici diferite. Prevederea se referă, în fapt, la dublul standard care ar fi aplicat produselor comercializate sub aceeași marcă și identitate, dar cu compoziții diferite, în Uniune. Propunerea ANPC stipulează că nu este practică incorectă în cazul în care “comercianții pun la dispoziția consumatorilor informații adecvate cu privire la diferențierea bunurilor ca urmare a unor factori legitimi și obiectivi, astfel ȋncât această diferențiere să fie ușor de identificat de către consumatori”.
CITEȘTE ȘI Cargus, soluția de servicii personalizate pentru afacerea ta!Legislația propusă mai arată că partea terță care oferă produse online trebuie să dezvăluie dacă are sau nu calitatea de comerciant. Motoarele de căutare trebuie să arate dacă indexările unor produse se fac după o ierarhie naturală sau după alte criterii – cum ar fi sponsorizările. Totodată, comercianții vor trebui să garanteze că recenziile privind produsele vin de la consumatori care au utilizat sau achiziționat efectiv produsele. Încălcarea acestor prevederi reprezintă o practică înșelătoare.
Sunt extinse și măsurile de remediere pentru consumatorii afectați de practicile incorecte. Dacă în legislația în vigoare este stipulată ca sancțiune complementară restituirea contravalorii produsului sau serviciului, în cea propusă sunt introduse repararea, înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului și restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz, respectiv despăgubiri pentru prejudiciul suferit de consumator. Măsura de remediere se poate solicita de către consumatorul prejudiciat direct instanței de judecată.
Proiectul mai modifică și OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii. Aici sunt introduse în reglementare produsele și serviciile digitale și online.
Proiectul de lege transpune ȋn legislația națională Directiva (UE) 2019/2161 a Parlamentului European si a Consiliului din 27 noiembrie 2019 de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului și a Directivelor 98/6/CE, 2005/29/CE și 2011/83/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului.