Investițiile majore din România, fie ele private sau publice, ar putea fi grav afectate dacă va fi adoptat un proiect de lege, redactat de Ministerul Mediului. Acesta prevede impunerea unei taxe de 1% din valoarea întregii investiții în vederea finanțării, în fiecare caz, a unui studiu de impact asupra mediului al întregului proiect, inclusiv în cursul fazelor de construire, funcționare și, după caz, demolare.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Ministerul Mediului susține că proiectul de lege reprezintă o transpunere a Directivei 52 din 2014 a Uniuni Europene, însă aceasta nu conține nicăieri taxa de 1% din valoarea investiției, propusă de Executivul român.
“Autoritățile publice pentru protecția mediului percep taxe în procent de 1% din valoarea investiției la emiterea acordului de mediu. Sumele constituie venit la bugetul autorității competente pentru protecția mediului emitentă a acordului de mediu și se folosesc pentru angajarea expertizei externe necesară analizării raportului privind impactul asupra mediului, a studiului de evaluare adecvată, precum și a raportului de securitate după caz, atunci când complexitatea proiectului este deosebită. Sumele neutilizate se reportează pentru anul următor și se folosesc în același scop”, se arată în proiect.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Împotriva noii taxe s-au pronunțat majoritatea reprezentanților actorilor economici privați sau autorități de stat invitate la consultări de ministerul mediului, de la Consiliul Investitorilor Străini (CIS) la Compania Naționala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) sau Nuclearelectrica.
Astfel, Adriana Ghica, reprezentantul Consiliului Investitorilor Străini (CIS) a solicitat eliminarea taxei de 1% din valoarea investiției pe motiv că nu există un studiu de impact pentru a stabili o astfel de valoare. În opinia sa, valoarea consultanței nu va ajunge niciodată pentru proiecte complexe la o valoare de 1% din valoarea investiției.
“Cât timp cât aceasta taxă nu va fi stabilită la o valoare obiectivă care să reflecte munca evaluatorului și a APM-ului putem ajunge în situația în care consultanți buni nu vor mai lucra pentru operatori, ci se vor înscrie la licitație la MM pentru a deveni expert al ministerului”, susține și Oana Ijdelea, reprezentant al ARCOMN - Black Sea Oil and Gas. Potrivit acesteia, taxa de 1% pentru un proiect al cărui titular este Black Sea Oil and Gas, proiectul Carmen, ar avea o valoare de 40 de milioane de dolari.
Și oficialii companiilor de stat susțin că taxa este exorbitantă pentru lucrările de infrastructură, în special de transport. În plus, aceștia consideră că taxa de 1% nu are aplicabilitate pentru că proiectul nu are valoare inițială, el capătă valoare la finalizarea studiului de fezabilitate. În plus, pentru proiectele complexe pentru care beneficiar este statul, aceste sume ar trebui să fie provizonate în bugetul de stat.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Un grup de aproape 20 de CEO și vicepreședinți de mari concerne japoneze au venit în România. LISTA companiilorDorina Mocanu, director general al Direcției Generale Evaluare Impact și Controlul Poluării, a precizat că taxa de 1% a fost gândită pentru că Agențiile pentru Protecția Mediului (APM) nu au expertiza necesară pentru a evalua documentația depusă pentru proiecte complexe. “Există posibilitatea să fie mai mică de 1%, poate fi eliminată, dar decizia asupra acestei taxe va fi a Ministerul Finanțelor. Taxa pentru autorizația de constuire este cam de 1 %, și chiar nu înțelegem care este diferența între gradul de complexitate al evaluării pe care o fac cei de la primarie față de experții de la APM-uri”, susține directorul Ministerului Mediului. Pentru a-i liniști pe reprezentanții autorităților și companiilor publice, Dorina Mocanu a ținut să precizeze că “majoritatea proiectelor sunt private și nu se poate pune problema provizionării unor sume de la bugetul de stat pentru asigurarea expertizei“.
Directiva 2014/52/UE prevede ca procedurile de încadrare și evaluare a impactului asupra mediului să țină seama de impactul întregului proiect, inclusiv în cursul fazelor de construire, funcționare și, după caz, demolare.
Pentru realizarea unei evaluări corecte a efectelor directe și indirecte ale unui proiect asupra mediului, trebuie asigurată obiectivitatea autorităților competente, prin evitarea conflictelor de interese prin separarea funcțională a autorității competente de inițiatorul proiectului, precum și prin separarea adecvată a funcțiilor care intră în conflict ale autorităților care îndeplinesc obligațiile care decurg din noua Directivă EIA.
Raportul privind impactul asupra mediului depus de titularul proiectului la autoritatea competentă pentru protecția mediului trebuie să includă o descriere a unor alternative corespunzătoare examinate de inițiatorul proiectului relevante pentru proiectul respectiv, inclusiv o sinteză adecvată a evoluției probabile a stării actuale a mediului în cazul în care proiectul nu este implementat, pentru a ameliora calitatea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului și pentru a permite integrarea considerentelor de mediu într-o etapă timpurie a elaborării proiectului.
Specialiștii implicați în pregătirea rapoartelor de evaluare a impactului asupra mediului trebuie să fie calificați și competenți, iar autoritățile competente să aibă cunoștințe de specialitate suficiente în domeniul proiectului, în vederea examinării acestuia și în scopul asigurării că informațiile furnizate de inițiatorul proiectului sunt complete și au un nivel ridicat în ceea ce privește calitatea.