Carburanții s-au scumpit de la începutul acestui an cu aproape o cincime, în principal ca urmare a aprecierii cotațiilor internaționale, iar prețul benzinei și în special al motorinei va continua să crească, efectele invadării Ucrainei de către Rusia nefiind încă facturate în prețul la pompă. Cu toate acestea, România este printre cele mai ieftine state europene, prețuri mai reduse la benzină și motorină înregistrându-se doar în Bulgaria, Ungaria și Polonia.
Vom avea electricitate și gaze? Vom putea să le plătim? Conferința PROFIT NEWS TV "Maratonul energiei" vine cu răspunsurile
Conferința va fi organizată cu sprijinul Enel, Transgaz, E-Distribuție, FPPG și Tinmar Energy
DETALII AICI
Dacă pe 1 ianuarie, la stația Petrom de pe șoseaua Virtuții din București, prețul unui litru de benzină, respectiv motorină, era de 6,1 lei, respectiv 6,07 lei, în prezent acestea s-au majorat cu 17,2%, la 7,15 lei, în cazul benzinei, și cu 19,9%, la 7,28 lei în cazul motorinei.
Principalul motiv este reprezentat de majorarea cotațiilor internaționale ale țițeiului, dar și ale produselor petroliere.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, dacă pe 1 ianuarie un baril de țiței Brent, de referință pe piața europeană, era cotat la 77,94 dolari, în prezent el a ajuns la 114,82 dolari pe baril, reprezentând o creștere de 47,32%.
Iar creșterea cea mai accentuată a urmat datei începerii invaziei ruse în Ucraina, 24 februarie.
La acea dată, Brent-ul era cotat la 96,89 dolari pe baril, de unde rezultă o apreciere de 18,5% în numai o săptămână.
CITEȘTE ȘI ENGIE Romania - Noi prefinanțăm schema de sprijin în vigoareComercianții de carburanți transferă de obicei cu o întârziere de cel puțin o săptămână efectele variațiilor cotațiilor internaționale în prețul la pompă, ceea ce înseamnă că în perioada următoare atât benzina, cât mai ales motorina se vor scumpi cu alte zeci de bani.
Evoluția cotațiilor petrolului Brent din ultimele 3 luni (dolari/baril)
Astăzi, România importă o cantitate de de petrol de peste două ori mai ridicată decât cea rezultată din producția internă. În primele 11 luni ale anului trecut, România a importat 6,1 milioane tone echivalent petrol (tep) și a produs 2,85 milioane tep.
CITEȘTE ȘI Emanuel Poștoacă, Nordis Group: Oferim servicii complete, la cel mai înalt standard, pentru turiști, proprietari și investitoriCotațiile internaționale la motorină s-au apreciat mai mult comparativ cu cele la benzină ca urmare a unui deficit de motorină pe piața europeană.
Așa cum a anunțat Profit.ro, rezervele globale de motorină se epuizează pe măsură ce rafinăriile se străduiesc să țină pasul cu redresarea rapidă a cererii pentru combustibili din perioada post-pandemică.
Prețul motorinei standard în statele membre UE (euro/l)
Rezervele regionale au ajuns la cel mai scăzut nivel din 2008 și până acum, pentru această perioadă a anului.
În plus, explozia prețurilor la gaze și electricitate i-a afectat inclusiv pe producătorii de carburanți, OMV Petrom, de exemplu, înregistrând o majorare de mai multe milioane de euro a costurilor la utilități la rafinăria Petrobrazi.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Mihnea Rădulescu, Director Vodafone Business, Vodafone România: E important pentru companii să se digitalizeze, dar nu ar trebui să ne uităm la soluțiile digitale ca la un panaceu. Trebuie și alte elementeCotațiile certificatelor de emisii s-au majorat la rândul lor, ca și prețul biocombustibilul utilizat, potrivit legislației, în benzina și motorina comercializată la pompă.
8 bani/l sau 7,5% din scumpirea de peste 1 leu din ultima lună este rezultatul majorării accizelor de la începutul anului, ca urmare a actualizării nivelului acestora cu creșterea prețurilor de consum comunicată oficial de Institutul Național de Statistică (INS). De la 1 ianuarie, accizele au crescut cu aproximativ 3,55%, de la 1,827 lei în 2021 la 1,892 lei pe litrul de benzină, respectiv de la 1,674 lei la 1,735 lei pe litrul de motorină.
Prețul benzinei standard în statele membre UE (euro/l)
Astăzi, România importă o cantitate de de petrol de peste două ori mai ridicată decât cea rezultată din producția internă. În primele 11 luni ale anului trecut, România a importat 6,1 milioane tone echivalent petrol (tep) și a produs 2,85 milioane tep.
O altă presiune care a contribuit la majorare prețurilor la nivel continental și local a venit de pe partea de ofertă. Distribuitorii de carburanți s-au temut de noile restricții anunțate la debutul extinderii variantei Omicron a Covid 19.
Anticipând noi decizii de carantinare a economiilor, aceștia au crezut că vom asista la o diminuare a cererii, ceea ce i-a determinat să-și reducă stocurile. Omicron, variantă mult mai blândă, chiar dacă mai ușor transmisibilă, a făcut ca restricțiile impuse de guverne să fie mult mai lejere, ceea ce nu a condus la o scădere a cereri anticipate de comercianți.
Diferența dintre cererea reală și cea anticipată a dezechilibrat suplimentar raportul dintre cerere și ofertă, care a generat o majorare a cotațiilor benzinei și motorinei peste cea a materiei prime, țițeiul.