Numărul total al angajaților din România nu este cunoscut nici măcar de autorități, în contextul în care multe structuri ale statului, cum ar fi Ministerul Apărării, SRI sau SIE, țin secrete aceste informații, iar unele tipuri de angajați, cum ar fi functionarii publici, nu sunt raportate în sistemul Revisal al Inspectiei Teritoriale a Muncii (ITM). Vestea bună este că putem spune cu certitudine că în România numărul angajatilor este mai mare de 5,84 milioane, iar cel a contractelor de muncă trece de 6,28 milioane. Vestea proastă este, însă, ca toți acești salariați care nu apar la ITM lucrează pentru stat.
De ce este important: Datele recente ale ITM arată că în sectorul de stat ar fi aproximativ 1,23 milioane de angajați (normă întreagă și normă partială), iar în privat ar fi 4,42 milioane de salariați. În timp ce sectorul privat apare integral în datele ITM, în sectorul public lucrurile sunt mai complicate, foarte multe structuri ale statului nefiind obligate de lege să raporteze ITM situația personalului.
ITM gestionează prin Revisal (Registrul General de Evidență a Salariaților în format electronic) salariații angajați cu contract individual de muncă în baza Codului Muncii de către toți angajatorii din România și care se conformează prevederilor legale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Numărul salariatilor înregistrați cu contracte individuale de muncă (date ITM la 31 martie)
Formă proprietate angajator | Tipul normei contractului | |||
Normă întreagă | Timp parțial | Total | ||
N/A | 55.874 | 23.326 | 79.200 | |
Mixtă | 106.594 | 3.732 | 110.326 | |
Privată | 3.934.947 | 488.908 | 4.423.855 | |
Stat | 1.095.023 | 134.880 | 1.229.903 | |
Total | 5.192.438 | 650.846 | 5.843.284 |
Numărul contractelor individuale de muncă active (date ITM la 31 martie)
Formă proprietate angajator | Tipul normei contractului | Total | |
Normă întreagă | Timp parțial | ||
N/A | 57.878 | 26.774 | 84.652 |
Mixtă | 110.019 | 4.087 | 114.106 |
Privată | 4.046.212 | 645.608 | 4.691.820 |
Stat | 1.195.934 | 193.988 | 1.389.922 |
Total | 5.410.043 | 870.457 | 6.280.500 |
Revisal a fost implementat în 2011 având rolul de a înlocui vechile carnete de muncă. Prin intermediul Revisal, ITM verifică existența raporturilor de muncă, precum și modificările intervenite pe parcursul derulării contractelor individuale de muncă.
"În noiembrie 2016 autoritățile au modificat structura Revisal, prin împărțirea acestuia în două parți: un registru privat (pentru angajatorii din sectorul privat) și un registru public (pentru instituțiile/autoritățile publice cărora le erau aplicabile dispozițiile Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice). Astfel, trebuiau declarate în Revisal (registrul public) persoanele plătite din fonduri publice, care exercitau o funcție nu doar în baza unui contract individual de muncă, ci și în baza unui act administrativ de numire ori a unui altfel de act emis în condițiile legii. Autoritățile au motivat această schimbare prin faptul că lipsa de informații privind salariile bugetarilor conduce la imposibilitatea de a identifica toate disfuncționalitățile salariale existente și prin necesitatea acestor informații pentru a putea actualiza legea salarizării angajaților din sectorul bugetar. Nu avem informații dacă acest registru public a fost într-adevăr înființat", spune pentru Profit.ro Claudia Sofianu, partener People Advisory Services la EY România.
În decembrie 2017, Hotărârea de Guvern 500/2011 care reglementa structura duală a Revisal a fost abrogată prin Hotărârea de Guvern 905/2017, revenindu-se la structura formată dintr-un singur registru adresat atât angajatorilor din sectorul privat cât și instituțiilor/autorităților publice/altor entități juridice care angajează personal în baza unui contract individual de muncă.
Potrivit consultantului, prin Hotărârea de Guvern 905/2017 a fost eilinată practic obligația de a declara în Revisal categoriile de lucrători care nu au contracte individuale de muncă încheiate cu instituțiile/autoritățile publice (de exemplu, cele care exercită o funcție în baza unui act administrativ de numire). Autoritățile au motivat această modificare prin faptul că precedentele prevederi legale „și-au atins scopul, întrucât datele transmise în registrul general de evidență a personalului plătit din fonduri publice au ajutat în procesul de elaborare a Legii – cadru privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și în îndeplinirea unuia dintre cele mai importante deziderate prevăzute în Programul de Guvernare și anume, crearea unei legi unice de salarizare prin reducerea inegalităților salariale, care să răspundă nevoilor stringente ale angajaților și care să stimuleze și să premieze performanța” (extras din Nota de fundamentare la Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților).
CITEȘTE ȘI România, cel mai semnificativ ritm de creștere a numărului de angajați, în primul trimestru al anuluiCine nu apare în datele ITM
Nu fac obiectul declarării în Revisal unele categorii de lucrători, cum ar fi:
- personalul încadrat pe bază de contract individual de muncă conform art 6 din Ordonanța de urgență 86/2014: Ministerul Apărării Naționale, structurile militare și structurile în care își desfășoară activitatea funcționari publici cu statut special din cadrul Ministerului Administrației și Internelor, Administrația Națională a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiției, Serviciul Român de Informații (SRI), Serviciul de Informații Externe (SIE), Serviciul de Protecție și Pază (SPP), Serviciul de Telecomunicații Speciale, precum și Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare organizează activitățile de inspecție a muncii prin servicii proprii de specialitate;
- personal care își desfășoară activitatea în baza unui contract de mandat, în baza unui contract de administrare sau în baza unui contract de management;
- personal care își desfășoară activitatea în baza unor autorizații (ex: PFA);
- parlamentari;
- demnitari;
- personal al Ministerului de Externe;
- prefecți și subprefecți;
- președinți și vicepreședinți ai consiliilor județene;
- primari, viceprimari, consilieri din primării;
- magistrați (procurori, judecători);
- unele categorii ale personalului clerical;
- funcționarii publici.
Lista categoriilor de lucrători de mai sus nu este exhaustivă.
Profit.ro a solicitat o situație a angajaților mai multor structuri ale statului care nu înregistrează salariații în Revisal
CITEȘTE ȘI Efectul transferului contribuțiilor: Salariile au scăzut, bonusurile pentru angajați au urcat semnificativ. Angajări în creșterePeste 130.000 de angajați neînregistrați în Revisal sunt funcționarii publici
Agenția Națională a Funcționarilor Publici administrează evidența națională a funcțiilor publice și a funcționarilor publici, pe baza datelor transmise de autoritățile și instituțiile publice, cu excepția funcțiilor publice cu statut special.
La începutul lunii mai, în baza de date a ANFP, figurau 130.676 funcții publice ocupate și 7.228 funcții publice temporar vacante.
SRI nu dezvăluie numărul angajaților
"Precizăm faptul că în conformitate cu dispozițiile art.10 din Legea nr.51/1991, activitatea de informații pentru realizarea securității naționale are caracter secret de stat, iar accesul la informații de natura celor menționate se realizează cu respectarea principiului <necesității de a cunoaște>. Acest tip de informații nu poate fi comunicat decât în condițiile art. 11 al actului normativ menționat, unde sunt precizați, în mod expres și limitativ, beneficiarii acestora. Corelativ acestei prevederi legale, astfel de date sunt exceptate de la liberul acces al cetățenilor, potrivit art.12 alin.(1) lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public", a răspuns SRI la solicitarea Profit.ro.
Nici SIE nu spune câți angajați are
"Informațiie de natura celor vizate sunt exceptate, potrivit legii, de la accesul liber al cetățenilor", a transmis, scurt, SIE.
CITEȘTE ȘI Angajatorii români prognozează creșteri ale numărului de angajați în toate regiunile și în majoritatea sectoarelor de activitateSTS are 2.500 de angajați
Deși, probabil, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) s-ar putea prevala de aceleași prevederi ca SRI, SIE și Ministerul Apărării pentru a nu răspunde, STS comunică numărul de angajați.
Astfel, la finele lunii martie, STS avea 2.502 angajați, similar cu 2.509 la sfârșitul lunii decembrie.
Angajații Ministerului Justiției
La solicitarea Profit.ro, Ministerul Justiției a transmis o situație a angajaților din aparatul propriu al ministerului. Aceste date nu includ salariații unor institutii subordonate, cum sunt Consiliul Superior al Magistraturii, Înalta Curte de Casație și Justiție, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, etc, și nici pe cei ai instanțelor judecătoresti Aceste date trebuie solicitate separat, instituțiilor respective, potrivit ministerului.
Categoria profesională | Numărul angajaților în luna martie |
Funcționari publici | 84 |
Funcționari publici cu statut special | 48 |
Personal de specialitate juridică, asimilat judecatorilor și procurorilor | 139 |
Personal contractual | 44 |
Demnitari | 4 |
Total | 319 |
Dintre aceștia, funcționarii publici, funcționarii publici cu statut special și personalul de specialitate juridică, asimilat judecatorilor și procurorilor, nu fac obiectul înregistrării în Revisal, potrivit Ministerului Justiției.
Potrivit datelor Ministerului Finanțelor, Ministerul Justiției avea în luna mai 16.651 de salariați, iar Ministerul Public (totalitatea unităților de parchet) avea 6.265 angajați. Nu este clar câți dintre aceștia sunt înregistrați în Revisal și câți nu, dar numărul celor care nu au fost raportați Registrului este semnificativ.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Contractul de muncă pentru internship a primit acordul final. Cum vor fi angajați tinerii interni și ce avantaje vor avea firmeleMinisterul Afacerilor Externe
Referitor la înregistrarea salariaților MAE în Revisal, menționăm că dispozițiile legale în această materie prevăd o situație particulară cu privire la instituția noastră, respectiv, (conform dispozițiilor art. 11 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților) „Pentru personalul încadrat în Ministerul Afacerilor Externe cu raport de muncă, prevederile prezentei hotărâri se aplică în condițiile stabilite printr-un protocol de colaborare încheiat între Ministerul Afacerilor Externe și Inspecția Muncii”.
Ministerul a transmis Profit.ro ca la finele lunii martie avea 2.468 de posturi ocupate, fata de 2.276 la finele anului trecut.
Ministerul Apărării – peste 70.000 de angajați, cei mai mulți în afara Revisal
Potrivit datelor pe care Ministerul Apărării le raportează la Ministerul Finanțelor, numărul angajatilor este de 72.700, însă instituția a refuzat să precizeze câți dintre aceștia nu sunt raportați în Revisal, cum este cazul militarilor. Având în vedere răspunsul transmis de Minister la solicitarea Profit.ro, putem presupune că cei mai mulți angajați MApN, dacă nu chiar toți, nu sunt evidențiați în Revisal.
"La nivelul MApN se realizează evidența unitară informatizată a tuturor categoriilor de personal (cadre militare în activitate, soldați și gradați profesioniști, funcționari publici și personal civil contractual) printr-un sistem informatic propriu, clasificat potrivit normelor de protecție a informațiilor, fiecare unitate militară având obligația actualizării datelor pentru personalul încadrat în structura respectivă. Sistemul informatic de evidență a funcțiilor și personalului Ministerului Apărării Naționale urmărește să cuprindă și datele prevăzute la art.3 alin.(2) din Hotărârea Guvernului României nr.905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților”, potrivit MapN.
Ministerul afirmă, că, potrivit legilor în vigoare, informațiile din aceasta categorie sunt catalogate cu nivelul SECRET și au termen de clasificare de 10 ani.
Ministerul Afacerilor Interne
Printre instituțiile cu angajați în afara Revisal se află și Ministerul Afacerilor Interne, instituție care a raportat la Ministerul Finanțelor aproape 127.500 de angajați.