Guvernul reia intenția de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, ca ordonanță de urgență. Povestea Legii care a generat căderea unui Guvern. Doi premieri au refuzat să semneze

Guvernul reia intenția de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, ca ordonanță de urgență. Povestea Legii care a generat căderea unui Guvern. Doi premieri au refuzat să semneze
scris 29 sep 2018

Guvernul reia proiectul pentru înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, de data aceasta sub forma unei ordonanțe de urgență, după ce, în vară, proiectul de lege inițiat în Parlament pe aceeași temă a fost declarat neconstituțional, președintele Curții, Valer Dorneanu, explicând că acest fond nu trebuia înființat printr-o lege, ci printr-o hotărâre de guvern.

Fondul a fost înființat atunci prin lege promovată de Parlament deoarece doi premieri, Sorin Grindeanu și Mihai Tudose, nu au dorit să semneze actul. Fostul premier Victor Ponta a susținut că Mihai Tudose, fost ministru al Economiei și prim-ministru, i-ar fi spus că nu a semnat proiectul Fondului pentru că nu vrea ”să ajungă la închisoare”.

Urmărește-ne și pe Google News

Președintele Klaus Iohannis a reclamat la Curtea Constituțională legea privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI) și care, în variianta de atunci, cuprindea 33 de societăți de stat, incluzând, printre altele, Complexul Energetic Oltenia, CFR S.A., Poșta Română, iar capitalul Fondului este de 9 miliarde lei. Președintele a reclamat, printre altele, că o societate comercială nu poate fi înființată printr-un act normativ cu putere de lege, că nu sunt protejate interesele economice ale statului prin posibilitatea vânzării unor pachete majoritare de acțiuni la companiile de stat și includerea în fond a unor companii cu pierderi. 

Grupul TRANS OIL din Republica Moldova a luat un împrumut de 240 de milioane de dolari, de la un consorțiu internațional CITEȘTE ȘI Grupul TRANS OIL din Republica Moldova a luat un împrumut de 240 de milioane de dolari, de la un consorțiu internațional

Acum, Guvvernul reia inițiativa, dar sub forma unui proiect de ordonanță de urgență, cu argumentul că prin înființarea unui fond suveran de dezvoltare și investiții se are în vedere crearea unui vehicul de investiții financiare/intermediere financiară în acțiuni/participații în proiecte/companii profitabile, segment neacoperit în prezent pe piața financiară din Romania, care, pe de o parte, să aibă un rol multiplicator în economie pentru o dezvoltare sustenabilă și, pe de altă parte, să catalizeze/mobilizeze resurse financiare disponibile către sectorul real și proiecte profitabile,

"Există un decalaj în ceea ce privește atragerea resurselor financiare disponibile de către companii/proiecte profitabile sub forma unor instrumente/investiții  de tip “equity”, în condițiile în care multe din companiile care au proiecte de investiții rentabile sunt îndatorate foarte mult și au nevoie de capital pentru a se dezvolta/extinde, iar altele sunt noi și sunt considerate riscante de către bănci și sunt sprijinite prin împrumuturi, doar într-o anumită măsură. În economie nu există un instrument public care să sprijine acest segment financiar al instrumentelor de tip acțiuni private sau participații în proiecte de infrastructură, instituțiile cu capital majoritar de stat precum CEC Bank, Eximbank S.A sau FNGCIMM S.A.-IFN acoperind doar instrumentele de finanțare de tipul creditelor și împrumuturilor, factoring, capital de lucru, precum și scrisorile de garanție. Înființarea unui fond suveran de dezvoltare și investiții  ar avea în vedere contribuția la capitalul social în numerar combinat cu acțiuni la companii profitabile, pentru realizarea de investiții  financiare în sectoare prioritare ale economiei", este explicația Guvernului.

Fondul este prezentat ca urmând să aibă ca scop atât dezvoltarea și finanțarea din fonduri proprii și din fonduri atrase, de proiecte de investiții rentabile și sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participarea directă ori prin intermediul altor fonduri de investiții sau al unor societăți de investiții, singur sau împreună cu alți investitori institutionali sau privați, inclusiv prin participarea în parteneriate public – private, cât și administrarea activelor financiare proprii, în vederea obținerii de profit. 

Procedurile de înființare vor fi lansate în maximum 30 de zile, iar companiile care vor fi incluse în Fond vor fi stabilite prin hotărâre de guvern, din actul normativ rezultând deja intenția de a include Loteria și Imprimeria Națională. Statul poate aporta bunuri mobile și imobile la capitalul social al Fondului, putând fi un termen de până la 5 ani pentru efectuarea vărsămintelor aferente aportului în numerar la capitalul social inițial.

Nu va fi însă posibilă acordarea în favoarea Fondului a oricăror garanții guvernamentale, precum și a oricăror alte forme de sprijin din partea Statului.

Proiectul de înființare a FSDI a generat controverse între putere și opoziție, la începutul lunii iunie, la votul final din Camera Deputaților, opoziția anunțând că va sesiza Curtea Constituțională în urma adoptării proiectului de lege. Procedural, opoziția a acuzat puterea și de faptul că a eliminat amendamentele respinse în comisii din raportul final al proiectului, care nu au mai putut fi astfel susținute și în plen.

Deputațiii din opoziție au susținut că proiectul legiferează un ”jaf” și că ”bijuteriile” companiilor de stat sunt ”confiscate” prin acest Fond, în timp ce puterea a afirmat că Fondul este o șansă de dezvoltare a României prin investiții. 

Reprezentanții PNL au declarat că reprezentanții majorității de guvernământ sunt pasibili de plângere penală pentru subminarea economeii naționale. 

Deputații USR au susținut, la rândul lor, că Fondul nu are un scop economic, ci unul politic, Guvernul urmărind să obțină lichidități și să finanțeze deficitul bugetar, fără însă ca ele să fie contabilizate ca datorii bugetare. Potrivit USR, românii vor trebui să spună adio companiilor de stat incluse în Fond.

Profit.ro a prezentat în premieră proiectul Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, unul dintre argumentele care au stat la baza dărâmării Guvernului Grindeanu. Proiectul a fost elaborat de Mihai Tudose pe vremea când era ministru al Economiei în Cabinetul Grindeanu, dar nici când a ajuns prim-ministru Tudose nu l-a aprobat în Guvern. 

De altfel, fostul premier Victor Ponta a susținut, în cadrul dezbaterilor din Camera Deputaților, că Mihai Tudose, fost ministru al Economiei și prim-ministru, i-ar fi spus că nu a semnat proiectul Fondului pentru că nu vrea ”să ajungă la închisoare”.

Atât Sorin Grindeanu, cât și Mihai Tudose au fost schimbați de la conducerea Guvernului după un mandat foarte scurt.

PSD a depus, ulterior, în Parlament un proiect de lege, semnat inclusiv de liderul social-democrat Liviu Dragnea, pentru înființarea FSDI, pe care Guvernul Tudose a întârziat să-l aprobe, trimițându-l în schimb la Eurostat pentru aviz. În proiectul PSD, față de varianta inițială a Fondului, numărul de companii incluse în acesta fost majorat de la 27, în varianta inițială, la 89, iar aportul în numerar, reprezentând venituri din privatizare la capitalul social al Fondului, era crescut mai mult decât semnificativ, de la 1,85 miliarde lei la 9 miliarde de lei.

În urma consultărilor cu Eurostat, Guvernul Dăncilă a solicitat reducerea drastică a listei de companii de stat incluse în FSDI, luând în calcul și riscul ca statul să piardă, prin vânzarea de acțiuni, calitatea de acționar majoritar la aceste companiiconfirmând astfel informațiile transmise anterior de Profit.ro.

Astfel la solicitarea Eurostat, Guvernul a propus Parlamentului reducerea de la 89, cât prevedea varianta PSD a proiectului, la 23 a numărului de companii care să constituie capitalul inițial al FSDI. Senatorii, primii care au adoptat proiectul, s-au conformat și au stabilit că Fondul urma să primească din partea statului participații, minoritare sau majoritare, la 23 de companii, dar și aport în numerar la capitalul social de 1,85 miliarde de lei, care urma să fie vărsat treptat, pe parcursul a trei ani, și nu de 9 miliarde de lei, cum era prevăzut în proiectul asumat de majoritatea parlamentară.

Deputații au majorat lista companiilor incluse în FSDI la 33, ridicând și capitalul social la 9 miliarde lei

Camera Deputaților a adoptat proiectul de lege, dar cu majorarea de la 23 la 33 a companiilor de stat incluse în Fond. Printre companiile adăugate se numără Complexul Energetic Oltenia, CFR S.A. și Poșta Română.

De asemenea, deputații au revenit și au stabilit capitalul social al FSDI subscris integral, format din aport în natură reprezentat de pachetele de acţiuni şi din aport în numerar, ca fiind în valoare de 9 miliarde de lei. Vărsămintele aferente aportului înnumerar la capitalul social iniţial al FSDI vor fi de 200 milioane lei în numerar la constituire, iar diferenţa de capital social va fi vărsată în termen de 5 ani de la constituire.

Mai jos companiile incluse în proiectul din Parlament

Guvernul reia intenția de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, ca ordonanță de urgență. Povestea Legii care a generat căderea unui Guvern. Doi premieri au refuzat să semneze

Guvernul reia intenția de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, ca ordonanță de urgență. Povestea Legii care a generat căderea unui Guvern. Doi premieri au refuzat să semneze

Deputații au eliminat însă din legea de constituire a Fondului comitetul consultativ, format reprezentanți ai Băncii Naţionale a României, Autorităţii de Supraveghere Financiară, mediului academic, industriei financiar-bancare, Parlamentului şi societăţii civile.

Acest comitet ar fi trebui consultat de Ministerul Finanțelor Publice pentru elaboerarea indicatorilor de perfomanță și strategiei investiționale. Prin urmare, indicatorii și strategia vor fi aprobate de Guvern, fără a fi clar cine le elaborează.

ANALIZĂ Cumpărarea în fiecare lună de acțiuni pentru a replica indicele BET este inaccesibilă investitorului obișnuit. Suma minimă lunară se ridică la 1.200 de euro. 5 alternative de a investi constant pe termen lung CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Cumpărarea în fiecare lună de acțiuni pentru a replica indicele BET este inaccesibilă investitorului obișnuit. Suma minimă lunară se ridică la 1.200 de euro. 5 alternative de a investi constant pe termen lung

Conform negocierilor cu Eurostat, proiectul de lege stabilea că ”FSDI nu va beneficia de garanţii guvernamentale sau de orice altă formă de sprijin din partea statului”.

FSDI va trebui înființat ca societate cu activitate de intermediere financiară, care să respecte condițiile din metodologia UE, astfel încât să fie clasificat ca o companie în afara sectorului administrației publice de către Eurostat, respectiv să nu aibă impact pe deficit și datorie publică.

Pentru a fi evitată clasificarea FSDI în sectorul administrației publice, companiile de stat incluse în Fond trebuie să nu înregistreze pierderi și să nu fie deja clasificate în sectorul administrației publice.

Bursa Română de Mărfuri pregătește investiții pe piețele externe. 2,5 milioane euro, alocate pentru achiziții de acțiuni la operatori cu profil similar din regiune CITEȘTE ȘI Bursa Română de Mărfuri pregătește investiții pe piețele externe. 2,5 milioane euro, alocate pentru achiziții de acțiuni la operatori cu profil similar din regiune

În ce privește autonomia Fondului, Eurostat a solicitat eliminarea prevederii ca Adunarea generală a FSDI să decidă cu privire la emiterea de obligațiuni sau a orice alte împrumuturi, decizia urmând să rămână la nivelul Consiliului de Supraveghere.

Guvernul a semnalat că, prin înstrăinarea în condiții nerestrictive a acțiunilor companiilor de către Fond, există riscul ca statul să piardă rolul de acționar majoritar la unele companii de stat.

Pachetele de acţiuni aduse aport la capitalul social al FSDI în condiţiile prezentei legi, se transferă din proprietatea privată a statului român în proprietatea privată a FSDI, acesta putând dispune liber de respectivele acţiuni, în calitate de bunuri proprii”, prevede proiectul de lege.

De altfel, ministrul Finanțelor Publice a confirmat că FSDI va decide, fără aprobarea autorităților, vânzarea chiar și a unor pachete majoritare la companiiile de stat.

”E un element esențial din partea Eurostat ca acest Fond să rămână în afara bugetului. (...) Statul nu este cel care să decidă vânzarea unui anumit număr de acțiuni, aceste este elementul cel mai important, pentru că înainte era o condiție, nu mai mult de 49%”, a arătat Teodorovici.

Astfel, din proiect a fost aliminată prevederea confor căreia FSDI nu poate încheia acte juridice de înstrăinare a unor acțiuni prin care statul să își piardă calitatea de acționar majoritar.

Piața bucureșteană de birouri va crește cu 200.000 metri pătrați în 2018. Se scumpesc chiriile CITEȘTE ȘI Piața bucureșteană de birouri va crește cu 200.000 metri pătrați în 2018. Se scumpesc chiriile

O altă solicitare a Eurostat aprobată este ca maximum 2 membri din Consiliul de Supraveghere să fie funcționari publici sau reprezentanți ai autorităților statului, în timp ce numirea membrilor Consiliului nu va mai fi exceptată de la prevederile ordonanței privind managamentul corporativ al companiilor de stat.

Întreaga activitate a FSDI nu va mai fi exceptată, de altfel, de la obligația selectării angajaților și funcționării conform procedurilor de mangament corporativ, cu exccepția prevderilor referitoare la remunerarea membrilor Consiliului de Supraveghere.

Numirea membrilor Consiliului de Supraveghere nu va mai fi aprobată de Parlament, iar președintele Consiliului nu va mai fi obligat să prezinte rapoarte în plenul legislativului.

viewscnt
Afla mai multe despre
fsdi
eurostat
companii
stat
guvern
actiuni
majoritar
guvern
proiect
lege
senat
deputati
parlament
adoptare
posta
cfr
oltenia