Taxele, garanțiile și redevențele forestiere, despăgubirile în cazul scoaterilor definitive de suprafețe din circuitul forestier sau al ocupărilor temporare de păduri, precum și compensațiile pentru proprietarii care nu-și pot recolta integral masa lemnoasă ca urmare a încadrării suprafețelor deținute în categoria de păduri cu funcții de protecție vor crește cu 19,1%, potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern.
Majorarea va rezulta din faptul că proiectul de act normativ prevede creșterea cu 19,1%, de la 115 la 137 lei, a prețului mediu de vânzare al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, valoare utilizată, potrivit legislației în vigoare, la calculul obligațiilor financiare enumerate mai sus.
Potrivit Codului Silvic, prețul mediu de vânzare al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, la nivel național, se determină pe baza datelor statistice din anul anterior, comunicate de Institutul National de Statistică.
Până la 1 februarie 2014, acest indicator se stabilea anual prin ordin al autorității publice centrale care răspunde de silvicultură, adică al Ministerului Mediului. La acea dată, însă, a intrat în vigoare o modificare a Codului Silvic, potrivit căreia prețul mediu de vânzare al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, utilizat la calculul taxelor, redevențelor, garanțiilor și despăgubirilor din sectorul forestier, se stabilește tot anual, însă prin lege, la propunerea aceluiași Minister al Mediului.
Interesant este că modificarea menționată a Codului Silvic era inclusă într-o lege din 2012 de punere în aplicare a legii din 2009 privind Codul Penal.
Prin lege. Ba nu!
În consecință, la inițiativa Guvernului, a fost adoptată de Parlament și este și în prezent în vigoare Legea 4/2015, al cărei articol unic prevede: "Se aprobă prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, în valoare de 115 lei". În forma inițială elaborată de Executiv, prețul prevăzut era de doar 101 lei, însă Senatul l-a majorat la 115 lei. Anterior, din 2012 până în 2014, prin ordin al Ministerului Mediului, prețul fusese stabilit la 85 lei.
Ulterior, însă, prevederea din Codul Silvic care stipula că prețul mediu al metrului cub de masă lemnoasă se stabilește prin lege a fost abrogată, iar ultima formă a Codului Silvic, republicat în august anul acesta, prevede că "prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior se stabilește anual, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității publice centrale care răspunde de silvicultură".
În nota de fundamentare a proiectului de HG elaborat de Ministerul Mediului se arată că, potrivit statisticii activităților din silvicultură pe anul 2014, comunicată de INS, anul trecut a fost exploatat un volum de masă lemnoasă pe picior de aproape 8,24 milioane mc, cu o valoare totală de circa 1,125 miliarde lei, rezultând o valoare medie de 136,641 lei/mc.
"Prin adoptarea prezentului act normativ se stabilește valoarea prețului mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior la 137 lei/mc, acesta fiind foarte apropiat de prețul mediu realizat la vânzările de masă lemnoasă pe picior rezultat din datele comunicate de Institutul Național de Statistică, fapt care va determina creșterea corespunzătoare cu 19,1% a taxelor, garanțiilor, redevenței, despăgubirilor în cazul scoaterilor definitive sau a ocupărilor temporare, respecti, a compensațiilor pentru proprietarii care nu-și pot recolta integral masa lemnoasă ca urmare a încadrării pădurilor în păduri cu funcții de protecție", se spune în document.
Noua valoare va fi valabilă timp de un an de la data intrării în vigoare a HG.
Influențează toate obligațiile financiare forestiere
Potrivit legislației în vigoare, prețul mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior (PML) se utilizează la calculul taxei, garanției și celorlalte obligații bănești aferente procedurii de scoatere definitivă sau ocupare temporară a pădurilor din fondul forestier național.
Ca exemplu concret, Transelectrica a plătit, în decembrie 2014 și februarie anul acesta, suma totală de 3,9 milioane lei, reprezentând garanția prevăzută de lege pentru ocuparea temporară, timp de 10 ani, a unei suprafețe de pădure de circa 51 de hectare din județul Caraș-Severin, pe care compania va construi secțiunea care îi revine din linia electrică aeriană de interconexiune Reșița – Pancevo (Serbia).
Garanția pentru ocupare temporară este egală cu taxa de scoatere definitivă din fondul forestier și se reține în fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinație silvică administrat de Ministerul Mediului, în cazul în care utilizatorul nu redă terenul în condiții apte pentru împădurire.
Valoarea PML se mai utilizează în procedura de achiziție, schimb sau donație de către stat a terenurilor ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate publică a statului, pentru calculul valorii terenurilor, în procedura de schimbare a categoriei de folosință a terenurilor cu destinație silvică, pentru calculul taxei echivalente cu taxa de scoatere definitivă din fondul forestier, în procedura de concesionare a terenurilor aferente activelor vândute de către Regia Națională a Pădurilor – Romsilva, pentru calculul redevenței, în procedura de stabilire a compensațiilor reprezentând contravaloarea produselor pe care proprietarii nu le recoltează, datorită funcțiilor de protecție stabilite prin amenajamente silvice, în procedura de stabilire a prejudiciilor cauzate fondului forestier național și, implicit, la calificarea drept infracțiuni sau contravenții a faptelor prin care s-au produs aceste prejudicii, precum și în procedura de evaluare a pagubelor produse vegetației forestiere din păduri și din afara acestora și la stabilirea despăgubirilor aferente.