Guvernul a elaborat un proiect de lege privind siguranța operațiunilor petroliere offshore, care prevede înființarea unei Autorități Competente, cu funcții de reglementare și inspecție în privința securității operațiunilor de explorare și producție de hidrocarburi din Marea Neagră.
"Prezenta lege instituie un cadru legislativ integrat pentru domeniul siguranței operațiunilor petroliere offshore, coordonat cu celelalte prevederi legislative în vigoare din domeniul protecției muncii, al securității exploatării și al prevenției accidentelor sau al protecției mediului. Principalele schimbări preconizate constau în înființarea unei Autorități Competente cu funcții de reglementare și inspecție, coordonare instituțională și dialog cu operatorii din domeniu, precum și instituirea unui sistem de obligații clare pentru deținătorii de acorduri petroliere, operatori și proprietari. Astfel, prezenta lege instituie funcționarea unei Autorități Competente, obiectivă și independentă în activitatea sa față de orice altă autoritate națională care exercită funcții referitoare la dezvoltarea economică a resurselor naturale offshore, autorizarea operațiunilor petroliere offshore și gestionarea veniturilor din acele operațiuni, cu evitarea conflictului de interese între funcțiile Autorității Competente, pe de o parte, și funcțiile menționate pentru celelalte autorități, pe de altă parte", se arată în expunerea de motive a proiectului de lege elaborat de Ministerul Energiei.
Proiectul de lege asigură transpunerea Directivei 2013/30/UE privind siguranța operațiunilor petroliere offshore și de modificare a Directivei 2004/35/CE, se precizează în expunerea de motive, în condițiile în care, potrivit documentului citat, "atât la nivel național, cât și la nivelul Uniunii Europene, cadrul existent de reglementare este fragmentat și, prin urmare, nu oferă garanția că riscurile de accidente offshore sunt reduse la minimum și că, în cazul unui accident care are loc în apele offshore aflate în jurisdicția României, cel mai eficient mod de intervenție ar fi pus în aplicare".
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cine va da banii
Potrivit proiectului de lege, Autoritatea Competentă se finanțează de la bugetul de stat, precum și din "alte surse prevăzute de lege, inclusiv din recuperarea costurilor financiare de la titularii acordului petrolier offshore, operatori și proprietari".
Într-o anexă a proiectului de lege, care cuprinde principii de organizare și funcționare a Autorității Competente, se recomandă, "dacă este cazul, solicitarea rambursării către Autoritatea Competentă de către operatori sau proprietari a costului îndeplinirii atribuțiilor acesteia în temeiul prezentei legi".
Proiectul de lege prevede că "operatorii și proprietarii asigură Autorității Competente sau persoanelor care acționează sub conducerea Autorității Competente transportul către și dinspre o instalație sau navă asociată cu operațiunile petroliere offshore, inclusiv transportul echipamentelor acestora, în orice moment rezonabil, precum și cazarea, masa și alte mijloace de subzistență aferente vizitei lor la instalații în scopul facilitării supravegherii de către Autoritatea Competentă, inclusiv al efectuării de inspecții, investigații și al verificării aplicării corespunzătoare a prezentei legi".
Noi funcții de conducere
Organizarea și funcționarea Autorității Competente se aproba prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, se stipulează în proiect.
Autoritatea Competentă este condusă de un președinte și un vicepreședinte, funcționari publici, numiți pentru o perioada de 5 ani. Președintele reprezintă Autoritatea Competentă în relațiile cu terții. Calitatea de președinte și de vicepreședinte este incompatibilă cu exercitarea oricărei alte funcții publice, cu excepția activității didactice, în condițiile legii.
Președintelui și vicepreședintelui le sunt interzise exercitarea, direct sau prin persoane interpuse, a activităților de comerț și participarea la administrarea sau la conducerea unor societăți comerciale, regii autonome sau organizații cooperatiste
Ordinele și deciziile cu caracter normativ se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Deciziile emise de președinte în exercitarea atribuțiilor sale pot fi atacate în contencios administrativ în condițiile legii, în temen de 30 de zile de la data la care au fost notificate părților interesate sau de la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, dacă au caracter normativ.
Ce atribuții are Autoritatea Competentă
Potrivit proiectului de lege, Autoritatea Competentă are, printre altele, următoarele prerogative:
• să interzică exploatarea sau începerea operațiunilor la oricare instalație sau la oricare infrastructură conectată la aceasta în cazul în care măsurile propuse în raportul privind pericolele majore pentru prevenirea sau limitarea consecințelor accidentelor majore sau în notificările privind operațiunile la sondă sau privind operațiuni combinate, după caz, sunt considerate insuficiente pentru a respecta cerințele prezentei legi;
• să solicite operatorului să ia măsurile proporționale pe care Autoritatea Competentă le consideră necesare pentru a asigura respectarea art. 3, alin. (1) al proiectului de lege, care prevede că "Operatorii/ titularii acordului petrolier offshore au obligația să adopte toate măsurile necesare pentru prevenirea accidentelor majore în cadrul operațiunilor petroliere din Marea Neagră, respectând atât orice măsuri prevăzute în legislația în vigoare, cât și măsurile/reglementările dispuse/emise de Autoritatea Competentă";
• să solicite îmbunătățiri și, dacă este necesar, să interzică continuarea exploatării oricărei instalații sau a oricărei părți sau infrastructuri conectate la aceasta în cazul în care rezultatul unei inspecții, al unei constatări, al unei reexaminări periodice a raportului privind pericolele majore sau al modificărilor aduse notificărilor indică faptul că cerințele menționate în prezenta lege nu sunt respectate sau că există preocupări justificate cu privire la siguranța operațiunilor petroliere offshore sau a instalațiilor.
ANRM trebuie să consulte Autoritatea Competentă
De asemenea, proiectul de lege prevede că Autoritatea de licențiere, adică Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), se asigură că nu sunt începute sau continuate operațiuni cu instalații productive și neproductive până când raportul privind pericolele majore elaborat de titularii de licență nu a fost acceptat de către Autoritatea Competentă în temeiul prezentei legi.
Autoritatea de licențiere se asigură că operațiunile la sondă sau operațiunile combinate nu încep sau nu continuă înainte ca raportul privind pericolele majore pentru instalațiile implicate să fi fost acceptat conform prezentei legi. Mai mult, astfel de operațiuni nu încep sau nu continuă până când nu a fost transmisă, autorității competente, o notificare referitore la operațiuni la sondă sau o notificare privind operațiuni combinate sau dacă Autoritatea Competentă formulează obiecții cu privire la conținutul unei notificări.
Deciziile privind acordarea sau transferarea acordurilor petroliere offshore sunt condiționate de capacitatea solicitantului de a respecta cerințele prevăzute de legislația națională armonizată cu legislația Uniunii Europene în vigoare, de legislația Uniunii Europene direct aplicabilă și mai ales de cele prevăzute de prezenta lege, se mai stipulează în proiect.
În evaluarea capacității tehnice și financiare a solicitantului unui acord petrolier offshore se ține cont de:
a) riscurile, pericolele și orice alte informații legate de zona autorizată în cauză, inclusiv, atunci când este cazul, costul degradării mediului maritim conform art. 8, alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guverului nr. 71/2010 privind stabilirea strategiei pentru mediul marin, cu modificările ulterioare;
b) etapa specifică a operațiunilor petroliere offshore;
c) capacitățile financiare ale solicitantului, inclusiv orice garanție financiară pentru acopeririea răspunderii pentru daunele care pot rezulta din operațiunile petroliere offshore în cauză, inclusiv răspunderea pentru daunele economice potențiale;
d) informațiile disponibile referitoare la siguranța și la performanța în materie de mediu, inclusiv cu privire la accidentele majore, care sunt aplicabile operațiunilor pentru care se solicită licență de operare.
Evaluarea potențialului financiar și tehnic
Acordarea sau transferarea licențelor de operare se face numai dupã aprobarea ANRM, cu consultarea prealabilã a Autoritãții Competente. În termen de 45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, ANRM va elabora metodologia privind semnarea acordului petrolier offshore cu solicitantul. Răspunderea este valabilă și efectivă de la demararea operațiunilor petroliere offshore.
Metodologia prevăzută vizează evaluarea potențialului financiar și tehnic al solicitantului privind capacitatea sa de intervenție și de adoptare a tuturor măsurilor de reacție efectivă în situație de urgență, respectiv demararea imediată și continuarea neîntreruptă a tuturor măsurilor necesare pentru intervenția eficientă de urgență și aducerea la starea inițială.
Metodologia prevazută prevede si instrumente financiare și alte măsuri prin care solicitanții de acord petrolier offshore să fie sprijiniți pentru demonstrarea capacităților financiare.
Metodologia stabileste procedurile prin care se asigură tratarea promptă și adecvată a cererilor de despăgubire, inclusiv în raport cu plățile compensatorii pentru incidente transfrontaliere.
Titularul acordului petrolier offshore își asumă prin acesta obligația de a menține o capacitate financiară suficientă pentru îndeplinirea obligațiilor ce decurg din acordul petrolier offshore. Capacitatea financiară va fi determinată pe baza metodologiei prevăzute de lege.
Titularul acordului petrolier offshore desemnează operatorul și limitele de competență ale acestuia cu înștiințarea și acordul autorității de licențiere. După consultarea cu Autoritatea Competentă, autoritatea de licențiere poate ridica obiecții justificate la numirea operatorului. În acest caz, autoritatea de licențiere va cere titularului de acord petrolier offshore numirea altui operator sau ca acesta să își asume integral responsabilitățile operatorului în temeiul prezentei legi.
Procedurile de acordare a licenței de operare pentru operațiunile petroliere offshore legate de o anumită perimetru petrolier se organizează astfel încât informațiile culese în urma explorării să poată fi luate în considerare de ANRM înainte de începerea producției.
Explorările pot începe doar după consultarea publicului
Forajul unei sonde în scopul explorării printr-o instalație neproductivă începe dupa ce titularul de acord petrolier offshore a desfășurat, din timp și în mod efectiv, procedurile de consultare a publicului în ceea ce privește posibilele efecte asupra mediului ale operațiunilor petroliere offshore planificate, cu respectarea legislației Uniunii Europene și în special a prevederilor Hotărârii de Guvern nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare.
După examinarea observațiilor și a opiniilor exprimate de către public, autoritatea de licențiere informează cu promptitudine publicul cu privire la deciziile adoptate și la motivele și considerentele pe care se bazează acestea, inclusiv informații despre procesul de consultare a publicului. Perioadele de timp pentru consultarea publicului se stabilesc în mod rezonabil, în fiecare etapa a consultării publice.
Potrivit ANRM, în prezent sunt în vigoare un număr de 9 acorduri petroliere pentru perimetre offshore din Marea Neagră, respectiv pentru perimetrele Istria (titular OMV Petrom), Neptun (OMV Petrom și ExxonMobil), Pelican+Midia, mică adâncime (OMV Petrom, ExxonMobil și Gas Plus), Midia, mare adâncime (OMV Petrom și ExxonMobil), Luceafărul (Midia Resources și Petro Ventures), Est Cobălcescu (Petroceltic, Petromar, Beach Petroleum), Muridava (Petroceltic, Petromar, Sterling Resources), Est Rapsodia (Lukoil, Vanco și Romgaz) și Trident (Lukoil, Vanco și Romgaz).
Cel mai important dintre acestea este perimetrul Neptun, unde ExxonMobil și OMV Petrom au făcut, în 2012, o descoperire semnificativă de gaze în urma forării sondei Domino-1, estimările preliminare plasând zăcământul de gaze naturale la 42-84 miliarde metri cubi. Reprezentanții OMV Petrom au spus de mai multe ori că extracția de gaze din acest perimetru este preconizată să înceapă către sfârșitul deceniului.
Potrivit ultimului raport al OMV Petrom, în primul semestru al acestui an, investițiile în explorare ale companiei au atins valoarea de 767 milioane lei, cu 79% mai mari comparativ cu anul precedent, reflectând activitatea de foraj în desfășurare din cadrul perimetrului Neptun în parteneriat cu operatorul ExxonMobil. "În 2015, am finalizat până în prezent forajul la patru sonde în apele de adâncime ale Marii Negre, în parteneriat cu ExxonMobil, iar programul de explorare continuă", a declarat CEO-ul OMV Petrom, Mariana Gheorghe.
Și cei de la ExxonMobil au anunțat, recent, că forajul continuă în blocul offshore Neptun din apele teritoriale ale României, potențialul comercial al perimetrului urmând să fie evaluat după finalizarea programului de foraj. "În România, forajul continuă în perimetrul de mare adâncime Neptun, până în prezent fiind forate cinci sonde (de la demararea operațiunilor de explorare – n.r.). Potențialul pentru dezvoltare comercială va fi evaluat după finalizarea programului de foraj", a declarat vicepreședintele Exxon responsabil de relația cu investitorii, Jeff Woodbury.