Indicatorul privind încrederea în economia românească (ESI) s-a menținut în noiembrie la cel mai ridicat nivel din ultimii 5 ani, pentru a doua lună la rând, pe fondul evaluărilor mai bune ale managerilor din sectorul comerțului și mai ales a creșterii optimismului consumatorilor înaintea alegerilor prezidențiale și parlamentare, conform datelor analizate de Profit.ro. Ultimul trimestru ar putea aduce o dinamizare a creșterii economice.
Indicele de încredere în economie (economic sentiment indicator - ESI) a rămas la 105,9 puncte, nivel înregistrat și în octombrie, cel mai ridicat de după pandemia COVID-19.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
ESI este calculat de Comisia Europeană pe baza răspunsurilor managerilor din principalele sectoare ale economiei, precum și a consumatorilor, și are un grad înalt de corelare cu evoluția produsului intern brut. O valoare de peste 100 de puncte indică, în general, că economia este în creștere, în timp ce una sub acest nivel arată o contracție.
Media pe primele două luni a ESI în trimestrul al treilea este de 105,7 puncte, față de 103,6 puncte în trimestrul al treilea și 104 puncte în trimestrul al doilea. Astfel, datele arată că în teorie economia ar trebui să accelereze pe final de an, după o stagnare în trimestrul al treilea, comparativ cu trimestrul precedent, respectiv o creștere de doar 0,1% în trimestrul al doilea.
BCR așteaptă o creștere economică de 0,8% în acest an, revizuită de la 1,9%, și una de 2,8% în anul următor, însă cu riscuri ca aceasta să fie mai mică, în funcție de măsurile care vor fi luate pentru reducerea deficitului bugetar.
„Consumul gospodăriilor este probabil să piardă din viteză pe fondul creșterii mai lente a venitului real, în timp ce investițiile ar putea primi un anumit sprijin din partea intrărilor de fonduri UE”, arată Eugen Sinca, analist al departamentului de cercetare economică din BCR.
În sectorul manufacturier, indicatorul de încredere a scăzut cu 0,8 puncte față de octombrie, în condițiile în care managerii firmelor estimează o scădere a producției în perioada următoare. Firmele și-au redus și estimările privind investițiile în acest an, dar se așteaptă la o accelerare a acestora în anul următor.
Indicatorul de încredere a consumatorilor a crescut cu 3,2 puncte față de octombrie și a ajuns la cel mai înalt nivel de după jumătatea lui 2021.
„Situația financiară a gospodăriilor din ultimele douăsprezece luni s-a apropiat de maximul istoric, după creșteri puternice ale pensiilor și salariilor. Pe o notă mai puțin pozitivă, situația financiară viitoare s-a deteriorat ușor”, notează Sinca.
CITEȘTE ȘI Apartamentele cu 2 camere, favoritele chiriașilor. Cât de aproape este Brașovul să joace în ligile mariSalariul mediu net a crescut cu 13,8% în termeni anuali în septembrie, în timp ce creșterea reală (ajustată cu inflația) a fost de 8,8%. Dinamica salariilor a fost trasă în sus de creșterea cu circa 20% a salariilor în sectorul bugetar. De asemenea, pensiile au fost majorate în două rânduri, cu 15% la începutul anului și cu încă 21% în septembrie față de august, înaintea alegerilor.
Managerii firmelor din sectorul serviciilor au raportat o cerere mai slabă în ultimele trei luni și se așteaptă ca aceasta să rămână nemodificată în următoarele trei luni, astfel că indicatorul a scăzut cu 1,2 puncte față de octombrie.
În rândul managerilor din sectorul comerțului cu amănuntul, indicatorul de încredere a crescut cu 0,3 puncte față de octombrie, pe fondul evaluărilor mai bune privind situația afacerilor anterioare, în timp ce este așteptată o scădere a afacerilor viitoare.
Încrederea în construcții a scăzut cu 0,1 puncte față de octombrie.
CITEȘTE ȘI Avertismentul dur al unui analist economic, în contextul situației actuale tensionate: Ne jucăm cu focul și s-ar putea să ne ardem financiar din cauza crizei politice. Sunt deja trei zile de când Bursa de Valori Bucuresti deschide pe roșuManagerii se așteaptă la o creștere a prețurilor de vânzare în sectoarele de afaceri acoperite de sondaj – producție, servicii, comerț cu amănuntul și construcții. De asemenea, consumatorii se și-au mărit așteptările privind creșterea prețurilor în următorul an.
În opinia BCR, așteptările inflaționiste mai mari ar putea întuneca procesul de dezinflație.