Indicatorul de încredere în economie a scăzut pentru a doua lună la rând în ianuarie, în răspăr cu evoluția de la nivel european, și este la limita dintre expansiune produsului intern brut și recesiune. Toate sectoarele au arătat date mai slabe decât în decembrie. Intențiile de angajare sunt, însă, în creștere.
Anul 2023 a început cu date slabe din zona companiilor. Indicatorul de încredere economică (ESI) a scăzut în ianuarie la 100,6 puncte, față de 102 puncte în decembrie și 104,6 puncte în noiembrie, cel mai afectat sector fiind cel al serviciilor.
La nivel european, ESI a crescut pentru a treia lună la rând la 98 de puncte, față de 95,7 puncte în decembrie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
ESI este un indicator compus, realizat pe bază de sondaj, care arată percepția managerilor din servicii (pondere 30%), industrie (40%), construcții (5%) și comerț (5%), dar și a populației (20%) privind starea actuală a economiei, precum și așteptările pentru evoluția viitoare. Indicatorul este calculat de Comisia Europeană și are un nivel ridicat de corelare cu evoluția PIB. O valoare peste 100 de puncte înseamnă o expansiune a activității economice.
Economiștii se așteaptă la o încetinire semnificativă a dinamicii produsului intern brut în acest an, de la aproape 5% în 2022 la 1-2%, în timp ce unii analiști estimează chiar o recesiune la început de 2023.
CITEȘTE ȘI Ionuț Dumitru, Raiffeisen Bank: România nu mai e o țară săracă, dar are cel mai slab rating din UE după Grecia și costuri mari de finanțare. Reducerea deficitului bugetar este obligatorieÎn România, încrederea consumatorilor nu mai este măsurată din aprilie 2020, astfel că indicatorul se realizează doar pe baza răspunsurilor managerilor din companii, fiind astfel integral un indicator al mediului de afaceri. Această particularitate a României reprezintă o posibilă explicație pentru evoluția divergentă față de cea a UE din ultima perioadă, cred analiștii BCR.
Încrederea în industrie a scăzut cu 0,4 puncte în ianuarie față de decembrie și a ajuns la cel mai redus nivel din ultimele 5 luni, pe fondul scăderii așteptărilor privind producția. La nivelul UE, încrederea în sectorul manufacturier a crescut cu 1,7 puncte, pentru a doua lună la rând, ca urmare a așteptărilor mai mari privind producția.
Serviciile au avut cel mai important declin al încrederii, de 3,2 puncte, pe fondul scăderii cererii și a vânzărilor. Sectorul serviciilor a avut o recuperare treptată începând cu primăvara lui 2021, după ce a fost cel mai afectat în timpul pandemiei COVID-19, atât de schimbarea comportamentului populației, cât și ca urmare a restricțiilor guvernamentale. În UE sectorul serviciilor a crescut cu 1,6 puncte, pe fondul evaluărilor mai optimiste atât a afacerilor recente și a cererii actuale, cât și a așteptărilor mai bune privind cererea.
CITEȘTE ȘI VIDEO Mesaj la Davos dinspre industria chimică: „Europa are un risc uriaș de dezindustrializare”Sectorul comerțului a suferit, de asemenea, un recul de 0,9 puncte a încrederii și e în scădere de două luni, în condițiile în care în noiembrie atinsese cel mai ridicat nivel din ultimii patru ani. Comercianții se așteaptă la condiții mai dificile de afaceri și la o scădere a cererii. Sectorul a crescut la nivelul UE cu 2 puncte, pe fondul evaluărilor mai bune ale vânzărilor recente, cât și a așteptărilor privind vânzările viitoare, în timp ce pe de altă parte stocurile au crescut.
În construcții, sector care și-a revenit mai rapid decât altele în perioada pandemiei, încrederea a scăzut pentru a doua lună la rând (-0,2 puncte), pe fondul comenzilor mai mici. Construcțiile au scăzut cu 2,2 puncte la nivel european, ca urmare a așteptărilor mai reduse privind angajările și comenzile noi.
Încrederea consumatorilor a crescut la nivel european cu 1,4 puncte, a patra lună consecutivă de recuperare, dar se află încă sub nivelul din februarie 2022, înainte de unda de șoc trimisă de invazia rusească din Ucraina.
O analiză a ING atrage atenția că în ultima perioadă am avut evoluții în răspăr la nivel european în ceea ce privește indicatorii de încredere și datele efective din economie. Spre exemplu, consumul a continuat să crească când încrederea consumatorilor era la minime istorice, în timp ce acum consumul scade, deși încrederea este în creștere. Mai mult, deși indicatorul nu indica o recesiune iminentă, economia Germaniei, cea mai mare din UE, a scăzut în trimestrul al patrulea al anului trecut.
Indicatorul privind intențiile de angajare (EEI) a crescut în ianuarie cu 4,3 puncte până la 107,1, pe fondul creșterii în toate sectoarele, dar mai cu seamă în retail. La nivelul UE, EEI a crescut cu 2,3 puncte față de decembrie până la 108,5 puncte, cu date mai bune din toate domeniile, cu excepția construcțiilor.