Comerțul cu amănuntul a accelerat în iunie și a ajuns la o dinamică anuală de două cifre, pentru prima dată după 2021, an în care economia începea să-și revină după pandemia COVID-19. Deosebit de ridicată este rata de creștere a vânzărilor de produse nealimentare.
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut în iunie cu 1,9% față de mai, pe seria ajustată cu numărul de zile lucrătoare și sezonalitatea și cu 0,9% pe seria brută. Creșterea vine după un recul neașteptat în mai, care punea sub semnul întrebării revenirea puternică a consumului din acest an.
În termeni anuali, dinamica a accelerat în iunie la 10%, comparativ cu 6,2% în mai. Este cel mai ridicat nivel de după vara lui 2021 și prima dată când rata de creștere este de două cifre de atunci. La acel moment, consumul era într-o puternică revenire statistică, având însă în vedere că pleca de la un nivel foarte redus, ca urmare a efectelor pandemiei COVID-19 și a lockdown-ului impus de autorități.
Pe categorii, vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut cu 0,1% în iunie comparativ cu luna precedentă și cu 5,7% față de iunie 2023.
Vânzările de produse nealimentare arată o creștere deosebit de puternică de 1,9% în iunie comparativ cu mai și de 13,3% în termeni anuali.
CITEȘTE ȘI Autoritățile se așteaptă la majorarea ratei inflației în România cu 0,2-0,3% - surseVânzările de carburanți au crescut cu 4,4% față de mai și cu 10,2% față de iunie anul trecut. De la 1 iulie au crescut prețurile la carburanți, pe fondul creșterii accizei, astfel că este posibil ca vânzările mai ridicate ale benzinarilor din iunie să fie generate de cei care au alimentat înainte de scumpiri.
În primele șase luni ale anului, cumulat, vânzările au crescut cu 7%, ceea ce reprezintă cel mai ridicat nivel de după primăvara lui 2022. Se remarcă, din nou, creșterea de aproape 12% a vânzărilor de produse nealimentare comparativ cu prima jumătate a lui 2023.
BCR estimează la 6,5% creșterea consumului în acest an, comparativ cu un avans de 1,9% în 2023.
Salariile au crescut accelerat în ultimul an (+12,7% în mai), în timp ce creditarea a accelerat, mai ales creditul de consum (aproape +13% an la sold), care de regulă merge bine când consumul populației crește.
Umbre de îndoială cu privire la tendințele recente în ceea ce privește comerțul vin din sondajele de specialitate. În iulie a scăzut încrederea managerilor din companii în mersul economiei și mai ales optimismul populației cu privire la următoarea perioadă.
Notă. Volumul cifrei de afaceri exclude vânzările auto. Datele sunt ajustate de Institutul Național de Statistică pentru a lua în calcul variațiile de prețuri – adică volumele sunt deflatate, astfel încât evoluțiile în timp să nu fie afectate de infație.