Antreprenorii sau asociații unei firme care caută finanțare trebuie să își cunoască foarte bine afacerea (produsul sau serviciul), să nu cedeze la primul refuz și, foarte important, să fie sinceri și onești în fața investitorilor, spun reprezentanții fondurilor de investiții. În plus, dincolo de ideea de afacere, care trebuie să fie ceva nou, unic și cu potențial, contează foarte mult și componența și experiența membrilor echipei în căutare de finanțare.
“Trebuie să vă cunoașteți foarte bine business-ul atunci când sunteți în fața unui potențial investitor, business angels sau venture capital, care îți poate pune fel și fel de întrebări. Trebuie să fii pregătit să răspunzi direct și complet la orice întrebare”, a afirmat Răzvan Moșoiu, managing partner la Mackenzie Capital Group în cadrul evenimentului We Love Digital, organizat de Profit.ro.
În opinia acestuia, antreprenorii sau asociații firmelor care caută finanțare trebuie să înțeleagă că investitorii nu sunt organizații de caritate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Ei nu sunt Armata salvării, urmăresc obținerea de profit din investiția pe care le-o solicitați, este o chestie naturală. Pe de altă parte, nu cedați de la primul refuz, orice șut în fund înseamnă un pas înainte, s-ar putea ca business-ul propus să nu corespundă cu profilul investitorului sau să refaceți planului de afaceri. De asemenea, este important să vă gândiți la o strategie de exit de la început. În plus, fiți onești și sinceri, orice aspect al business-ului pe care îl doriți ascuns tinde să fie descoperit până la urmă”, a mai spus Moșoiu.
El a enumerat potențialele surse de finanțare pe care le are la dispoziție un antreprenor român, de la proprii bani, surse atrase de la prieteni sau rude, fonduri europene, bănci sau clienți cu termene de plată favorabile până la fonduri de investiții de tip business angels sau venture capital.
“Pentru a primi finanțare trebuie îndeplinite două condiții de bază. Prima, prezintă afacerea în cel mult 30 de secunde. A doua, pregătește o prezentare scurtă, cel mult 10 slide-uri, și nu uita de cifre. Dincolo de strategie, investitorii se uită la cifre, la efectele strategiei”, a afirmat reprezentantul Mackenzie Capital Group.
Prezent la eveniment, Cosmin Ochișor, director dezvoltare afaceri la hub:raum T-Mobile Polonia, recomandă antreprenorilor sau firmelor să iasă cât mai repede pe piață pe piață cu produsul sau serviciul după ce au obținut finanțare.
CITEȘTE ȘI Comisia Europeană a aprobat un program de 100 milioane euro pentru IMM-urile din România“Nu trebuie să stai închis în birou și să spui, tu și echipa ta, că produsul sau serviciul e bun. Doar piata validează afacerea pentru care ai obținut finanțare, chiar dacă există posibilitatea unor comentarii negative. Totuși, lansarea produsului sau serviciului trebuie bine pregătită”, spune Ochișor.
El a adăugat că este important și leadership-ul membrilor echipei care caută finanțare.
“Este important să știm dacă există leadership, dacă echipa are experiență în lucrul cu oamenii. Este greu și doar trecerea timpului îți va aduce un răspuns în privința performanțelor echipei din zona leadership-ului”, a spus Ochișor.
Un alt aspect important este existența unui potențial de cerere pentru produsul sau serviciul propus spre finanțare.
“Produsul sau serviciul propus trebuie să aibă ceva unic, să fie ceva nou sau exponențial mai bun comparativ cu ceva similar de pe piață, nu trebuie să fie un copy/paste, dublat de un simplu PowerPoint”, notează reprezentamtul hub:raum T-Mobile Polonia.
Din perspectiva Mackenzie Capital, obținerea finanțării depinde foarte mult de calitatea și modul de colaborare cu solicitanții acesteia și recomandă antreprenorilor sau firmelor să aibă răbdare în negocieri, care durează mai mult, uneori dublu, decât așteptările inițiale.
“Pentru a avea o imagine și mai bună asupra viitorului business propus pentru finanțare, noi am apelat la firme care realizează activități de tip mystery shopping, atât la concurență, cât și la firma care ne solicită finanțare. Este foarte important acest aspect, te ajută să ai o imagine de ansamblu completă și corectă”, a arătat Moșoiu.
El a adăugat că Mackenzie, după ce acordă finanțarea, nu se va implica în afacere și ajută firma în domenii complementare, cum ar fi obținerea de noi finanțări.
Marius Ghenea, director de investiții la 3TS, recomandă viitorilor solicitanți să caute, după ce au obținut finanțarea business-ului, completerea resurselor prin accesarea de fonduri nerambursabile.
“Vor reuși, prin accesarea acestor fonduri, să reducă semnificativ rata de ardere a banilor obținuți de la investitori. De asemenea, noi susținem înființarea unui consiliul de administrație în care să fie prezent un consultant experimentat, motivat și plătit printr-un pachet de acțiuni pentru a degreva fluxul de lichidități al companiiei, de fapt banii obținuți de la noi”, a spus Ghenea.
Reprezentanții celor trei finanțatori spun că sunt în căutarea de firme care pot deveni jucători globali, dar recomandă antreprenorilor să își concentreze eforturile, într-o primă fază, pe piața locală sau reginală.
“Business-ul trebuie să funcționeze corect într-o țară sau regiune și apoi să ieși pe plan internațional, global”, a spus Ochișor.
WeLoveDigital Forum este un eveniment organizat de Profit.ro cu sprijinul: Telekom Romania, Prometheus Programmatic si Philip Morris International Romania.