Antreprenorii români reușesc să scoată profituri mai mari din capital decât acționarii străini cu firme în România, arată Florian Neagu, director adjunct în Direcția de Stabilitate Financiară din BNR.
Firmele cu capital străin din România sunt considerate adesea mult mai eficiente decât cele deținute de antreprenorii români, pentru că beneficiază de know-how-ul format în decenii pe piețele de afară. Acest lucru este, însă, doar parțial adevărat. Companiile străine au angajați mult mai productivi, dar sunt în urma celor românești când vine vorba de cel mai important indicator capitalist: rentabilitatea capitalurilor.
“Productivitatea muncii este de trei ori mai mare la firmele străine. Pe de altă parte, firmele românești valorifică mai bine capitalul”, a declarat Neagu, la un seminar pe teme bancar organizat de BNR și Alpha Bank la Sinaia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Antreprenorii români au reușit să scoată, în medie, un profit net de 16% din capitalurile proprii la nivelul anului 2014, în timp ce companiile cu capital majoritar străin au o rentabilitate de sub 10%, arată Florian Neagu.
Rentabilitatea firmelor străine a scăzut anul trecut cu aproximativ două puncte procentuale față de anul 2013, în timp ce rentabilitatea firmelor locale a înregistrat un avans de aproape trei puncte. Din 2003 până în 2014, în doar trei ani capitalul străin a fost mai rentabil, în 2004, cu o rată de 34%, față de 27%, și marginal în 2012 și 2013.
Și atunci când vorbim de volume firmele cu capital autohton au performat mai bune în privința profiturilor și pierderilor.
“Din 2003 până în 2014, firmele românești au făcut de 1,4 ori mai multe profituri și aceleași pierderi ca firmele străine”, spune Neagu.
E drept, firmele cu capital local sunt mai multe, peste 80% din cele aproape 600.000 de companii din România, însă majoritatea covârșitoare sunt întreprinderi micro, fără activitate notabilă. Mai mult, 190.000 de companii nu au cifră de afaceri sau angajați și au capitaluri negative, mai arată Neagu.
Companiile cu capital străin obțin, în medie, aproximativ 260.000 de lei din fiecare angajat, în scădere de la circa 290.000 de lei, record atins în 2009. Comparativ, firmele cu capital românesc au o productivitate de aproape 70.000 de lei pe cap de angajat, nivel apropiat de maximumul atins în 2008.