ArcelorMittal vrea să producă țevi și tuburi din tablă de oțel la combinatul de la Galați pentru gazoductul Bulgaria - România - Ungaria - Austria (BRUA), a declarat, într-un interviu acordat pentru News.ro, directorul general al ArcelorMittal Galați, Bruno Ribo.
Managerul francez afirmă că uzina din Galați este prea mare pentru piața din România, două treimi din producția de două milioane de tone de oțel din Galați fiind exportată într-o piața mondială care s-a îmbunătățit în ultimul an datorită măsurilor europene anti-dumping pentru oțelul provenit din China.
Directorul general al ArcelorMittal Galați a afirmat că proiectul BRUA, un nou coridor european de transport al gazelor naturale care va interconecta statele din regiune de vestul Europei, este un proiect important și vital pentru unitatea de țevi și tuburi de la Galați, având în vedere că 80% din valoarea proiectului reprezintă valoarea oțelului care intră în proiect.
Întrebat cât oțel s-ar folosi pentru proiectul BRUA, managerul estimează o cantitate de 110.000 de tone tablă groasă din oțel, care poate fi produsă la Galați fără probleme.
“Acest proiect se derulează în doi-trei ani. Există un consorțiu între unitatea de la Galați de țevi și o altă unitate din Grecia, care este un client de-al nostru important și care încearcă să participe la acest proiect”, a afirmat Ribo.
În cazul proiectului BRUA, directorul ArcelorMittal Galați a sugerat că se teme de o concurență neloială.
“Atunci când imporți țeavă din China, este ca și cum ai importa oțel din China, iar acest oțel produs în China nu este încărcat de taxele pe care noi le plătim pentru energie, nu este încărcat cu taxa de cogenerare pe care noi o plătim. Este foarte dificil să te bați în aceste condiții cu astfel de producători. Există o distorsiune între noi (producătorii europeni, n.r.) și competiția care vine din afara Europei. Noi doar sugerăm ca decidenții politici, cei care iau deciziile, să folosească din plin arsenalul măsurilor care pot fi luate din punctul de vedere al Uniunii Europene”, a spus Ribo, în interviul acordat News.ro.
În cazul licitațiilor pentru proiectele de infrastructură, există o directivă europeană, transpusă în legislația românească din 2016, care permite stabilirea, la marile proiecte de infrastructură, a unui prag de 51% a produselor ca trebuie fabricate în Uniunea Europeană sau în țări care au un tratament reciproc cu UE.
“Acești bani care vin din impozitele din Romania și UE nu trebuie să subvenționeze slujbe din alte zone precum Estul Îndepărtat”, a punctat șeful ArcelorMittal Galați.
Ministerul Economiei a anunțat la începutul lunii mai că transportatorul național de gaze Transgaz este în pragul finalizării documentației de mediu și sociale pentru proiectul BRUA.
Transgaz se află acum în proceduri de achiziție pentru materialele necesare construirii gazoductului și estimează că lucrările vor începe în prima parte a lunii noiembrie din acest an. Valoarea estimată a proiectului se ridică la 560 milioane de euro.
CITEȘTE ȘI Lichidatorul Rapidului ar putea bloca modernizarea Giuleștiului. Dezastru la Pro Rapid. Unde sunt trofeeleArcelor Mittal Galați are în acest moment 5.800 de angajați și încă 1.800-1.900 de contractori. La nivel mondial, ArcelorMittal produce 95 de milioane de tone de oțel, din care 2 milioane de tone la Galați.
“Suntem prea mari pentru România, din păcate, aceasta este una dintre dificultățile pe care le avem. Exportăm cam două treimi din producția noastră și o treime o livrăm pe piața locală, unde avem deja o cotă de piață de 50%, ceea ce este foarte mult pentru industria noastră. Din păcate, piața locală este foate mică”, a subliniat Ribo.
Volumul pieței mondiale de oțel este în prezent de circa 1,5 miliarde de tone anual, însă producătorii din Europa se confruntă cu o concurență dură din partea producătorilor din China, acuzați că practică prețuri de dumping.
Managerul ArcelorMittal Galați susține că situația s-a îmbunătățit pe piața de oțel în ultimul an datoriă măsurilor anti-dumping luate la finalul primul trimestru din 2016.
”Este clar că acest lucru ne-a ajutat să recuperăm situația dramatică care a avut loc la sfârșitul anului 2015 - începutul anului 2016. (…) Prețurile din acel moment pentru toată industria europeană a oțelului deveniseră nesustenabile. Practic, ajunseserăm cu toții la prețuri sub costul de producție”, a menționat Ribo.
La finalul anului 2015 și începutul anului 2016 nu a fost o criză de volum sau de cerere, ci o criză generară de comportamente concurențiale incorecte, potrivit managerului.
CITEȘTE ȘI Gazprom negociază cu Bulgaria și Grecia prelungirea Turkish Stream către Europa. România - ocolită“Acum, la un an după ce s-a reluat corecția anti-dumping, jumătatea primului an a fost destul de bună. Ceea ce vedem acum este că acele importuri de dumping care veneau din China au început să vină din alte țări, precum Brazilia, Ucraina, Rusia, Iran și India, asupra cărora nu s-au implementat măsuri anti-dumping. Acestea sunt țări în care nu există subvenții pentru energia verde, energia regenerabilă. În aceste țări, energia este extrem de ieftină”, a mai spus Ribo.
ArcelorMittal Galați (fostul Sidex Galați) este cel mai mare combinat siderurgic din România, construit în anii 1960 la inițiativa fostului lider comunist Gheorghe Gheorghiu-Dej.
ArcelorMittal a investit 400 de milioane de euro, din 2009, de când a preluat combinatul, și până în prezent.