După o jumătate de secol de comunism, turiștii români sunt nesociabili, însetați de shopping, nu au încredere în autorități și nu fac reclamații atunci când primesc mai puțin decât au plătit în vacanță, spune Sorin Stoica, co-proprietarul agenției Eturia, specializată în vacanțe exotice. El afirmă că turiștii români sunt interesați mai mult de viața și salariile localnicilor decât de istoria locală și experiențele autentice.
"Noi ne cheltuim toți banii, noi și cu rușii", afirmă proprietarul agenției, care completează că această foame de shopping își are originile în comunism, când românii nu prea aveau ce să cumpere. Prin comparație, occidentalii sunt mult mai moderați când vine vorba de shopping în timpul vacanței.
Un alt efect al comunismului, adaugă Sorin Stoica, este teama turiștilor români de a-și spune opinia și, mai ales, de a-și cere drepturile atunci când le sunt încălcate. Dacă li se schimbă în mod dramatic intinerariul pe care l-au plătit, dacă au plătit un circuit și stau într-un singur oraș nu fac reclamații atunci când revin în țară. Eventual fac scandal acolo, spune Stoica, dar acceptă apoi o variantă mult sub ce au plătit și nu mai iau alte măsuri. "Asta e probabil și pentru că românii nu au încredere în instituțiile statului și în faptul că acestea le pot rezolva problema. Străinii ar face plângere la întoarcerea în țară; la noi sunt foarte puțini care fac acest lucru", afirmă proprietarul Eturia.
CITEȘTE ȘI Eturia: 80% dintre cererile de vacanțe exotice de sărbători vizează destinațiile cu plajăEl sfătuiește turiștii ca, atunci când aleg o vacanță, să compare tariefele de la 3-4-5 agenții, iar dacă vor constata că pentru aceeași destinație și același tip de hotel toți au prețuri plus sau minus 5%, iar altă agenție are oferte mai mici cu 30-40%, acolo poate fi o problemă. Fie acolo nu sunt incluse multe costuri, fie agenția rotește banii, ceea ce crește riscul de insolvență.
Sorin Stoica mai spune că turiștii români sunt foarte curioși și vor să afle când merg în vacanță cum trăiesc localnicii, cât costă un apartament, ce salariu au, dacă au asigurare, dacă au școli, cât câștigă ghidul... "Pe noi ne interesează întotdeauna capra vecinului, în timp ce străinii caută mai mult istoria, chestiuni de statistică... Noi evităm chestiile autentice; străinilor le place să doarmă în casele localnicilor, în zone ecologice, pe când românii spun că <<am ecologic la țară, la bunica>> și vor hoteluri de cinci stele și de lanț", explică șeful Eturia.
Tot din comunism turiștii români au rămas cu o oarecare neîncredere: dacă un agent de turism îi recomandă o destinație și o perioadă anume unui turist, acesta ține cont mai mult de sfaturile prietenilor și de ceea ce au auzit ei de la alte persoane. Noi nu respectăm profesiile foarte mult și credem că știm să ne reparăm singuri prizele, să ne schimbăm yala la ușă, mai spune Stoica.
Față de mulți alți turiști, românii sunt mai activi, vor să descopere, să afle, și sunt puțini cei care în vacanțe nu-și iau măcar o excursie opțională, spre deosebire de germani, de exemplu, care preferă să rămână în resort toată săptămâna.
"Românii sunt politioși și respectă străinii, dar socializează greu și nu inițiază niciodată discuțiile", mai spune Stoica.
Înființată în anul 2007, Eturia este prima agenție "tailor made" din România. Astăzi, compania pune la dispoziția turiștilor români vacanțe exotice personalizate în peste 120 de destinații din întreaga lume, dar și vacanțe cu plecări. În anul 2016, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 8 milioane de euro, iar in 2017 se estimează o crestere de 40%.