Barometrul de încredere Edelman 2025 arată că temerile economice s-au transformat în resentimente, șase din 10 respondenți raportând un sentiment de nemulțumire de la moderat la ridicat. Acesta este definit prin convingerea că guvernul și mediul de afaceri le fac rău și servesc interese înguste, iar în cele din urmă cei bogați beneficiază în timp ce oamenii obișnuiți se chinuie. Teama de discriminare a crescut cu 10 puncte, ajungând la un nivel record de 63%, fiind majoritară la toate genurile, vârstele și nivelurile de venit. Cea mai mare creștere (14 puncte) a fost înregistrată în rândul albilor din SUA.
„În ultimul deceniu, societatea a evoluat de la temeri la polarizare iar acum la resentiment”, a declarat Richard Edelman, CEO al Edelman. „Lideri în funcție din SUA, Marea Britanie, Franța, Germania, Coreea de Sud și Canada au fost înlăturați pe fondul furiei alegătorilor cu privire la pierderea locurilor de muncă, la globalizare și inflație. Vedem acum o mentalitate de sumă zero care legitimează măsurile extreme precum violența și dezinformarea ca instrumente pentru schimbare. Barometrul constată un decalaj de 30 de puncte în ceea ce privește încrederea în instituții între cei cu nemulțumiri mari și cei cu nemulțumiri mici (indice de încredere de 36 față de 66). Reducerea acestui decalaj favorizează speranța pentru un viitor mai bun.”
„De 10 ani, de când Links Associates este afiliat la cea mai mare rețea independentă de PR din lume - Edelman, prezentăm rezultatele Barometrului de Încredere Edelman. Anul acesta însă, cercetarea surprinde criza fără precedent de încredere prin care trece umanitatea. Valul uriaș de resentiment, lipsa de speranță și confuzia devin tot mai mari în toate societățile din lume, iar sistemele noastre politice și economice se află sub cea mai mare presiune, ca urmare a polarizării și inegalităților resimțite. În acest context tulbure, comunicatorii din toate instituțiile cheie au rolul de a recalibra mesajele liderilor către o perspectivă mult mai umană. În mod particular, comunicarea mediului de business trebuie să aibă ca obiectiv refacerea punților de dialog între consumatori și branduri într-un mod autentic, integru și răspunzând aspirațiilor și nevoilor reale ale acestora”, a declarat Corina Vințan, CEO Links Associates.
Resentimentul provine din patru factori cheie. Primul este lipsa de speranță pentru generația viitoare – credința că lucrurile în țara lor vor fi mai bune decât astăzi pentru următoarea generație este de doar 36%, cu scăderi semnificative în toate democrațiile occidentale: Franța (9%), Regatul Unit (17%) și SUA (30%). În al doilea rând, există o diferență de încredere condiționată de venit - respondenții cu venituri mici (48%) au cu 13 puncte mai puțină încredere în instituții decât cei cu venituri mari (61%). În al treilea rând, este o lipsă de încredere fără precedent la nivel global în liderii instituționali - o medie de 69% dintre respondenți se tem că oficialii guvernamentali, liderii de afaceri și jurnaliștii îi induc în eroare în mod deliberat, o creștere cu 11 puncte în ultimii 4 ani. În cele din urmă, avem o confuzie generală cu privire la informațiile credibile – 63% spun că este din ce în ce mai greu de spus dacă știrile au fost produse de o sursă respectabilă sau din tentative de înșelăciune.
În mod alarmant, 4 din 10 respondenți - 53% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani - aprobă una sau mai multe forme de activism ostil pentru a determina o schimbare, care include atacarea persoanelor online, răspândirea intenționată a dezinformării, amenințarea sau comiterea de acte de violență și deteriorarea proprietății publice sau private. De asemenea, prevalează o mentalitate de sumă nulă, respondenții considerând victoriile celor cu politici opuse ca fiind în detrimentul lor. Această perspectivă este de două ori mai frecventă în rândul celor cu nemulțumiri mari (53%) decât a celor cu nemulțumiri mici (23%).
Mediul de afaceri și mass media, instituțiile de la care oamenii au așteptarea de a remedia problemele pe care le-au creat. ONG-urile, singura instituție privită ca unificatoare
Mediul de afaceri a devenit soluția implicită pentru problemele societale, având în vedere că mulți oameni cred că întreprinderile sunt mai competente (+48 de puncte) și mai etice ( +29 de puncte) decât guvernul. De altfel, mediul de afaceri este și instituția care se bucură de cea mai mare cotă de încredere (62%), urmată de ONG-uri (58%), guvern (52%) și mass media (52%). Dar companiile nu au autoritatea de a conduce singure, deoarece opiniile favorabile privind etica mediului de afaceri scad pe măsură ce oamenii devin mai nemulțumiți. Companiile dispun însă de potențialul de încredere și de o mare parte din permisiunea publicului de a aborda problemele sociale, dacă implicarea lor în soluționarea acestora este justificată prin propria contribuție la crearea problemei și, dacă, acțiunile lor ar îmbunătăți performanța întreprinderii.
„Mediul de afaceri se confruntă cu reacții negative din partea celor care se opun rolului său de catalizator pentru schimbarea societății”, a declarat Richard Edelman. „Întoarcerea de la o societate resentimentară va necesita un efort interinstituțional pentru a aborda probleme precum integritatea informațiilor, accesibilitatea, durabilitatea și viitorul AI.”
CITEȘTE ȘI Furnizor indian de piese auto intră în RomâniaSpre deosebire de anii trecuți, organizațiile neguvernamentale au recâștigat din încredere (53% dintre cei nemulțumiți moderat, 52% dintre cei foarte nemulțumiți și 43% dintre cei puțin nemulțumiți au încredere în ONG-uri). Acestea sunt văzute ca singura instituție cu forță unificatoare în rândul celor cu un sentiment ridicat de nemulțumire și instituția cu cea mai mare încredere în rândul acestui grup.
În ceea ce privește mass media, așteptările sunt ca acestea să acorde prioritate informațiilor de calitate în detrimentul conținutului bazat pe click-uri, pentru a permite luarea de decizii în cunoștință de cauză.
Alte concluzii ale Barometrului de Încredere Edelman 2025
Lipsă de încredere în rândul economiilor de top: Cinci dintre cele mai mari 10 economii globale se numără printre cele mai puțin încrezătoare națiuni din indicele de încredere: Japonia (cea mai puțin încrezătoare, cu 37%), Germania (41%), Regatul Unit (43%), SUA (47%) și Franța (48%).
Națiunile în curs de dezvoltare mai încrezătoare: China (77%), Indonezia (76%), India (75%) și Emiratele Arabe Unite (72%) se află din nou în fruntea indicelui de încredere, fiind cele mai încrezătoare națiuni intervievate.
CITEȘTE ȘI REHAU România are un nou Country ManagerÎncrederea rămâne locală: În ciuda unei scăderi de 3 puncte, la 75%, a încrederii în rândul angajaților, „angajatorul meu” rămâne instituția cu cea mai mare încredere.
Insecuritatea locurilor de muncă se accelerează: Temerile legate de nesiguranța locului de muncă din cauza impactului globalizării au crescut în ultimul an, incluzând cauze precum conflictele comerciale internaționale (62% dintre angajați sunt îngrijorați, în creștere cu 5 puncte), concurenții străini (59%, în creștere cu 6 puncte), offshoring-ul (54%, în creștere cu 6 puncte); o recesiune iminentă (63%, în creștere cu 3 puncte); automatizarea (58%, în creștere cu 5 puncte); și competențele depășite (58%, în creștere cu 2 puncte).
Cei bogați sunt văzuți ca fiind problema: majoritatea consideră că aceștia evită să-și plătească partea lor echitabilă de impozite (67%), iar 65% dau vina pe egoismul lor pentru multe dintre problemele noastre.
Barometrul de Încredere Edelman 2025 este cel de-al 25-lea sondaj anual de încredere al companiei. Cercetarea a fost realizată de Edelman Trust Institute și constă în interviuri online de 30 de minute realizate între 25 octombrie și 16 noiembrie 2024. Edelman Trust Barometer 2025 a chestionat peste 33.000 de respondenți din 28 de țări. Publicat în luna ianuarie a fiecărui an, raportul acoperă o serie de indicatori societali importanți și oportuni ai încrederii în mediul de afaceri, mass-media, guvern și ONG-uri, modelând conversația și stabilind agenda pentru anul următor.