Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a redus cu 37 de milioane de lei, la 110,9 milioane de lei, o amendă aplicată de Consiliul Concurenței în februarie 2011 companiei Orange România, liderul pieței locale de telefonie mobilă. Hotărârea instanței este definitivă și irevocabilă.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În februarie 2011, Consiliul Concurenței a amendat Orange România și Vodafone România cu 268,33 milioane de lei (63 milioane de euro) pentru abuz de poziție dominantă.
În cazul Orange România, amenda s-a ridicat la 147,9 milioane de lei și a reprezentat 3,6% din cifra de afaceri a operatorului în 2010.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La Vodafone România, sancțiunea a fost stabilită la 3,45% din afacerile companiei în 2010, respectiv 120,3 milioane de lei.
Amenzile nu au fost achitate de cei doi operatori de telefonie mobilă, fiind ultimele două cazuri în care instanța a acceptat suspendarea sancțiunii. Ulterior, în cazul altor companii sancționate de Consiliulul Concurenței, suspendarea achitării amenzilor a fost respinsă de către instanță.
Orange Romania a contestat sancțiunea la Curtea de Apel București în luna mai 2011 și a obținut anularea amenzii în iunie 2013, dar Consiliul Concurenței a atacat cu recurs hotărârea instanței la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Un an mai târziu, hotărârea CAB din iunie 2013 a fost casată de instanța supremă, care a retrimis dosarul spre rejudecare la instanța inferioară.
Procesul a fost reluat în octombrie 2014 și, în martie 2017, CAB a respins cererea Orange Romania de anulare a sancțiunii. Operatorul a înaintat recurs în octombrie 2017 și instanța supremă i-a redus acum amenda.
CITEȘTE ȘI Orange pregătește investiții de 100 milioane de euro pentru România și anunță când vor fi serviciile de telecomunicații 5G disponibile comercial pe piața locală În cazul Vodafone Romania, Profit.ro a anunțat, în decembrie 2017, că instanța a redus amenda Consiliului Concurenței cu 7%, de la 120,3 milioane de lei, la a doua rejudecare a dosarului. Potrivit instanței, comportamentul anticoncurențial al celui de-al doilea jucător local de telefonie mobilă a fost favorizat de conduita autorității de reglementare în domeniul comunicațiilor, ANCOM.
În cadrul investigațiilor declanșate în 2006, în urma unor plângeri depuse de către Netmaster Communications SRL, Consiliul Concurenței a constatat că Orange și Vodafone ar fi refuzat să acorde firmei Netmaster accesul la rețelele lor de telefonie în vederea terminării apelurilor naționale și internaționale tranzitate de acest operator.
Netmaster solicitase interconectarea la tariful reglementat de ANCOM, tarif mai mic decât cele practicate de Orange și Vodafone.
Interconectarea rețelelor operatorilor și implicit achiziția de către aceștia a serviciilor de terminare a apelurilor permite abonaților din rețele diferite posibilitatea de a se apela între ei. Astfel, realizarea acestor servicii implică preluarea apelurilor provenite sau tranzitate din/prin rețelele altor operatori (Netmaster în acest caz) și livrarea lor la punctul final de destinație (utilizatorii finali ai rețelelor Orange și Vodafone).
CITEȘTE ȘI Orange pierde în instanță suspendarea unei decizii ANPC, care obligă operatorul să înceteze o practică comercială apreciată ca incorectă, descoperită după un control într-un magazinPotrivit instituției, abuzurile Vodafone și Orange s-au manifestat pe piețele serviciilor de terminare a apelurilor în propriile rețele de telefonie, piețe pe care fiecare dintre acești operatori deține o poziție de monopol.
Conform legislației în domeniul concurenței, în absența unei justificări obiective, un refuz reprezintă un abuz de poziție dominantă pe piața de acces.
Orange și Vodafone aveau nu numai obligația de a acorda accesul Netmaster la rețelele lor în vederea terminării apelurilor, dar și pe aceea de a respecta reglementările autorității din domeniu, inclusiv cea de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective (indiferent de locul de inițiere a acestora, în afara sau în interiorul României).
Din analiza efectuată de Consiliul Concurentei a rezultat că, până la data de 1 ianuarie 2007, Vodafone și Orange și-ar fi stabilit tarife mai mari pentru serviciul de terminare a apelurilor în internațional, fără a lua în considerare reglementările din domeniu, care stabileau un tarif maxim ce trebuia respectat.
Cele două companii nu ar fi acordat Netmaster accesul la rețelele lor de telefonie pentru terminarea apelurilor originate în internațional și a celor originate în rețelele altor furnizori din România pentru pentru o perioadă de 1 an și jumătate în rețeaua Vodafone și 2 ani și 4 luni în rețeaua Orange.
De asemenea, pentru o scurtă perioadă de timp, cele două companii ar fi limitat terminarea apelurilor naționale provenite din rețeaua Netmaster.
"Veniturile suplimentare obținute de cele două companii pe această piață reprezintă, de fapt, cheltuieli suplimentare ale operatorilor care au terminat apeluri în rețelele Vodafone și Orange. Acest lucru se traduce prin plata unor tarife mai mari de către consumatorii finali”, declara președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, într-un comunicat din februarie 2011.
Netmaster a fost unul dintre furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixă din România intrați pe piață începând cu anul 2003, odată cu liberalizarea acesteia.
În prezent, firma nu mai există, fiind radiată (fuziune prin absorbție) din august 2008.
Firma a fost cumpărată de New Com Telecomunicații, care și-a vândut la rândul său baza de clienți către RCS&RDS și Telekom Romania Communications (fosta Romtelecom), pe fondul unor probleme financiare generate de recesiune.