Asirom, Carpatica și Uniqa sunt principalele destinații ale foștilor clienți Astra din domeniul asigurărilor auto. Pe zona polițelor de locuință, City Insurance și Euroins iau grosul, iar în ceea ce privește portofoliile “grele” din aviație și asigurări maritime, firmele care au preluat majoritatea contractelor sunt Omniasig și Forte Asigurări, spun brokerii consultați de Profit.ro
Majoritatea concurenților importanți ai Astra Asigurări încearcă să profite de falimentul societății care a dominat piața timp de cinci ani, până în februarie 2014, când a fost pusă sub administrare specială. Brokerii de asigurare primesc zilnic oferte de la foștii concurenți ai Astra prin care aceștia se angajează să preia portofolii întregi de clienți, în unele cazuri chiar în condiții identice cu cele oferite de Astra.
Strategia este aplicată mai ales în ceea ce privește asigurările CASCO și RCA pentru flote aparținând companiilor. Informația a fost confirmată, pentru Profit.ro, de reprezentanți mai multor brokeri importanți din România. Asigurările auto au reprezentat principala sursă de venit pentru Astra Asigurări, societatea fiind constant între primii trei jucători de pe piața RCA și unul dintre principalii vânzători de CASCO pentru flote de automobile. Pe aceste două segmente există și cea mai mare concurență.
“Pe tot ce înseamnă asigurări RCA pentru camioane și utilaje, Asirom a preluat cam tot ce avea Astra, însă la prețuri mai mari. Carpatica și, mai nou, Uniqa vând bine pe ce însemna portofoliul Astra de RCA pentru flote. În ceea ce privește polițele RCA pentru persoane fizice, este o luptă. Din câte se vede, se impun Asirom și Omniasig. La CASCO pentru persoane juridice (flote de automobile aparținând companiilor) cotează mai bine Carpatica și Euroins, însă foștii clienți Astra evită să reînnoiască polițele pentru că fie e vorba despre oferte mult mai scumpe, fie aceste oferte vin de la firme care au, la rândul lor, probleme”, explică reprezentantul unui broker cu afaceri de peste 30 de milioane de euro.
Clienți corporate importanți
În ceea ce privește polițele CASCO pentru flote de automobile, acolo unde Astra avea o poziție semnificativă, societățile concurente preferă chiar să își asume eventuale pierderi pe termen scurt pentru a câștiga clienți pe termen lung. “ Vin zilnic oferte de la mai toate firmele de asigurare. Sunt mai active Euroins și Carpatica, dar toți, inclusiv societățile care au în mod normal tarife ridicate, ca Omniasig, Asirom, Groupama sau Allianz Țiriac, au venit cu propuneri de preluare a anumitor flote de companii la prețuri similare cu cele oferite de Astra. Merg pe principiul <<îl iau acum de client la prețul ăsta și, după aia, mai vedem noi>>”, arată un alt broker.
Lucrurile au fost ceva mai clare în ceea ce privește portofoliul Astra din domeniul aviației. Deși în momentul în care i-a fost cerut falimentul portofoliul Astra era format, în proporție de peste 85%, din asigurări auto, au fost perioade în care compania avea o prezență semnificativă și pe segmente cu mult mai multă greutate. Unul dintre aceste domenii este cel al aviației, acolo unde Astra a fost lider până la intrarea în administrare specială.
Cele mai importante conturi ale Astra din acest domeniu au fost preluate de Omniasig. Este vorba despre asigurările pentru aeronavele Tarom și despre polițele pentru Aeroporturile Internaționale din București și Cluj. Omniasig, care asigură și elicopterele SMURD, a fost dintotdeauna principalul concurent al Astra pe zona asigurărilor de aviației. Între cele două societăți au existat chiar acuzații reciproce de fraudă sau intervenții, în perioada în care Omniasig era condusă de către Constantin Toma.
Prezența pe piața asigurărilor de aviație este importantă pentru un asigurător nu doar pentru că aduce venituri semnificative, ci și pentru că aduce foarte multă credibilitate. Asigurătorii stau la masă, în astfel de situații, direct cu giganții reasigurărilor, societăți ca Zurich Re sau Munich Re, având în vedere că operatorii aviatici pretind ca polițele să fie reasigurate integral.
Tehnici copiate de o parte a concurenței
„Perla coroanei” la Astra Asigurări, apreciază brokerii consultați de Profit.ro, a fost portofoliul de asigurări de locuințe. Dimensiunea acestui portofoliu și, implicit, expunerea imensă în caz de cutremur sau inundație majoră, a fost și unul dintre motivele pentru care Autoritatea de Supraveghere Financiară a apreciat că Astra nu mai îndeplinește criteriile de solvabilitate. Înainte de a intra în admnistrare specială, compania avea aproape 2 milioane de polițe, adică în jur de jumătate din toate asigurările de locuință valide în România.
În prezent, jucătorul începe să ia locul Astra este City Insurance. “Astăzi, am vândut 336 de polițe de locuință. 84 dintre ele au fost de la City, adică cele mai multe. City vinde masiv de ceva vreme pentru că are o poliță aproape identică cu cea pe care a avut-o Astra și pentru că practică prețuri mici. Pare să cunoască tiparul clienților care au cumpărat de la Astra”, arată un intermediar.
Din 2005 și până la intrarea în administrare specială, în 2014, Astra a abordat și un alt segment de asigurări mai puțin uzual pentru piața din România, adică asigurările maritime. Societatea a fost, din 2012, chiar asigurătorul unei părți din flota comercială a Norvegiei, după cum arăta atunci un comunicat al Astra.
Prima listă a creditorilor Astra, publicată recent de Fondul de Garantare a Asiguraților, confirmă că asigurătorul avea o activitate semnificativă în domeniu. Printre firmele care au cerut denunțarea polițelor se numără mari armatori din Turcia, Grecia și Germania. Sursele Profit.ro arată că cel puțin o parte a portofoliului de asigurări maritime al Astra a mers către Forte Asigurări. Fostul director al departamentului de asigurări maritime din cadrul Astra, Petru Sufragiu, este, în prezent, persoană cheie în cadrul Forte, deținând funcția de membru al directoratului și COO al asigurătorului.
Astra Asigurări a fost, până în februarie 2014 când a intrat în administrare specială, cea mai mare companie de Asigurări din România. În momentul în care i-a fost cerut falimentul, societatea avea 1,8 milioane de clienți și peste 2,5 milioane de polițe valide. Compania avea un portofoliu diversificat de asigurări, de la RCA ,CASCO și property până la garanții, asigurări de aviație sau asigurări maritime. În perioada de vârf, Astra a încercat să se extindă inclusiv pe piața asigurărilor de viață, prin preluarea afacerilor din România ale companiei Axa Asdigurări.
Decizia ASF de a pune sub administrare specială Astra Asigurări nu a mai permis, însă, finalizarea trazacției cu francezii. Autoritatea de Supraveghere Financiară a trimis către Tribunalul București o cerere pentru falimentul Astra. ASF a propus pentru poziția de lichidator al companiei societățile Dascăl Insolvency și KPMG Restructuring. KPMG a fost și administrator special al Astra în cele 18 luni care au precedeat falimentul. Următorul termen în procesul falimentului Astra este 26 octombrie atunci când se așteaptă ca instanța să confirme și lichidatorul.