Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare a soluționat prin conciliere 40 de dosare deschise în urma reclamațiilor primite de la clienții băncilor, date valabile la 30 septembrie. Cei mai mulți consumatori caută concilierea pentru a rezolva probleme legate de comisioanele la credite, restructurări ale împrumuturilor sau conversia creditelor în franci elvețieni.
Anul trecut, Centrul a soluționat 33 de dosare, însă chiar dacă lucrurile se mișcă greu, datele prezentate de CSALB arată un interes mai mare pentru rezolvarea în afara instanței a conflictelor dintre clienți și bancă, în acest moment fiind de două ori mai multe dosare în lucru decât în 2016.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
CSALB a fost înființat pentru ca litigiile dintre clienți și bănci să nu mai ajungă în instanțele de judecată și să fie astfel rezolvate cu costuri mai mici pentru părți, dar și considerabil mai rapid. De altfel, băncile finanțează activitatea Centrului, care la rândul său plătește conciliatorii, care se ocupă de procedurile litigioase propriu-zise.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Centrul a primit 662 de cereri de la consumatori în primele 9 luni din 2017, dintre care 367 au fost considerate ca fiind conforme, în creștere față de anul trecut, când în decembrie erau înregistrate 469 de cereri, dintre care 235 conforme.
Cele mai multe dintre cererile conforme nu ajung, însă, în fața unui conciliator CSALB pentru a primi o soluție, pentru că băncile refuză să participe la procedură, din diverse motive, cum ar fi existența unor litigii în instanță, ori pentru că ar fi făcut deja oferte directe clienților, care nu au fost acceptate.
În 2016 au fost clasate 141 de cereri și 147 în primele 9 luni din 2017.
Oficialii CSALB au discutat cu băncile să crească numărul de dosare soluționate prin centru și spun că situația se îmbunătățește.
“E un efort continuu și depunem o muncă asiduă pentru ca băncile să înțeleagă exact ce facem noi la CSALB și să accepte dosare. Adică să nu le mai clasam fără un motiv real. Și efectele pozitive încep să se vadă", spune Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de coordonare al CSALB și directorul Direcției juridice din Banca Națională a României.
Chiar dacă ajung în procedura de conciliere, nici clientul, nici banca nu sunt obligați să accepte soluția propusă. Există și varianta unei soluții impuse, de tip arbitral, dar aceasta nu este populară, având în vedere că nu poate fi desființată decât în instanță.
CSALB a oferit câteva exemple de soluții obținute în ultima perioadă, fără a publica numele creditorilor, citând clauze de confidențialitate.
SOLUȚII ÎN TIMP RECORD O ZI (Slatina, județul Olt) * ștergerea comisionului de administrare timp de 6 luni (deși e perceput legal); * cu cei 102 euro s-a facut rambursare anticipată parțială. 8 ZILE (București) * eliminarea comisionului de risc de 56 euro lunar; * banca a returnat 1.800 de euro, iar consumatorul a plătit creditul în avans; 9 ZILE (București) * eliminarea comisionului de administrare; * banca a restituit 3.200 de lei, iar consumatorul a plătit creditul în avans; 17 ZILE (Botoșani) * eliminarea comisionului de risc și reducerea dobânzii; * rata a scăzut cu aproape 100 de euro (de la 330 la 234 de euro); * banca a returnat 800 euro. | SOLUȚII CREDITE IPOTECARE Credit în EURO * dobânda a scăzut de la 9,75% pe an la 5,75% pe an; * rata a scăzut de la 207 euro la 95 de euro; * soldul creditului redus cu 3.100 euro. Credit în EURO * eliminarea comisionului de administrare; * rata a scăzut de la 280 euro la 185 euro; * reducerea soldului cu 18.500 de euro; CREDIT ipotecar + N.P. cu ipotecă în EURO * reducerea dobânzii de la 9,5% la 3,5% pe an la ambele credite; * eliminarea comisionului de administrare; * reducerea soldului cu 7.000 de euro; * rata a scăzut de la 700 de euro la 310 euro; Credit în EURO * eliminarea comisionului de risc, 90 euro; * 3.000 de euro restituiți; * rata a scăzut de la 350 euro la 260 euro; Credit în CHF, conversie în LEI * reducere de 15.000 de CHF din sold; * marja de dobândă scade de la 8% pe an la 1,5% pe an. După 3 ani crește la 2,5%; * rata a scăzut de la 1.300 de lei la 480 de lei. | SOLUȚII CREDITE CONSUM Credit în LEI * eliminarea comisionului de administrare; * banca a restituit 3.200 de lei; * consumatorul a plătit creditul în avans; Credit în LEI * eliminarea comisionului de administrare; * rata lunară a scăzut cu 145 de lei, de la 710 lei la 565 de lei. Credit în LEI (restructurat) * rata lunară a scăzut la 600 lei, de la 1.300 lei; * S-a extins perioada de rambursare și s-a introdus un codebitor; Credit în EURO * eliminarea comisionului lunar de administrare de 10 euro; * banca a restituit 1.000 de euro; |