Execuția bugetului general consolidat pe anul 2016 s-a încheiat cu un deficit de 18,3 miliarde de lei, respectiv 2,41% din PIB, sub ținta anuală stabilită de 2,75% din PIB, anunță Ministerul de Finanțe. Cheltuielile cu personalul bugetar au crescut cu aproape 5 miliarde lei față de 2015, iar cele cu pensiile cu alte 5,8 miliarde lei.
Presiunea salariilor și a pensiilor asupra bugetului va fi și mai puternică în 2017, când, conform proiectului de buget, va fi nevoie de majorări la cele două capitole de cheltuieli cu câte 7,8, respectiv 8 miliarde lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 223,7 miliarde de lei, reprezentând 29,5% din PIB, au fost cu peste 10 miliarde lei mai mici decât în 2015. Cele mai amri scăderi față de anul 2015, au fost la sumele primite de la UE in contul platilor efectuate si prefinantare, de 16,2 miliarde lei și la încasările din TVA, cu 5,45 miliarde lei, în timp ce alte surse bugetare au fost în creștere:contribuțiile de asigurări (+3,6 miliarde lei, impozitul pe profit (+1,6 miliarde lei), impozitul pe venit (+1,1 miliarde lei), sumele primite de la UE/alti donatori in contul platilor efectuate si prefinantari aferente cadrului financiar 2014-2020 (+5,5 miliarde lei).
Încasările din alte impozite și taxa pe bunuri și servicii au scăzut cu 16,7% comparativ cu anul 2015, programul de încasări fiind realizat în proporție de 60,4% din cauza nerealizării veniturilor prevăzute în bugetul fondului național unic de sănătate, respectiv contribuția trimestrială pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății (față de un nivel estimat de 2,8 mld lei, au fost încasate doar 1,3 mld lei, cea mai mare nerealizare provenind din contribuția datorată pentru contractele cost-volum/cost-volum-rezultat), precizează Ministerul de Finanțe.
Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 242 miliarde de lei, s-au redus în termeni nominali cu 1,4 miliarde lei față de 2015.
Cheltuielile de personal au crescut față de 2015 cu 4,97miliarde lei, până la 57 miliarde lei, iar cele cu asistența socială (pensii și ajutoare) cu 5,87 miliarde lei, pâmă la 81 miliarde lei. Pentru asistență socială au fost transferate 23,18 miliarde lei de la bugetul de stat la cel de asigurări sociale pentru că din contribuțiile asigurări s-au încasat 61 miliarde lei care nu acoperă plata pensiilor.
Cheltuielile cu asistența socială au fost influențate, în principal, de majorarea cu 5% a punctului de pensie de la 1 ianuarie 2016 și de dublarea alocației de stat pentru copii începând cu 1 iunie 2015, precum și alte măsuri ce au fost aprobate în timpul anului 2016. Toate acestea au condus la suplimentări ale cheltuielilor cu asistența socială, avute în vedere la prima rectificare bugetară.
CITEȘTE ȘI Cum ”apar” și ”dispar ” miliardele din buget: Cât este eroare și cât premeditareAlți factori care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale sunt: creșterea numărului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitățile de asistență socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi, și majorarea numărului de persoane încadrate în diverse tipuri de handicap; majorarea și modificarea modalității de stabilire a indemnizației lunare pentru creșterea copilului și stimulentul de inserție; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, funcționari publici parlamentari, auditori ai Curții de Conturi.
Dobânzile și subvențiile au înregistrat de asemenea majorări față de realizările anului precedent cu 4,5%, respectiv 5,3%.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 29,5 miliarde de lei, respectiv 3,9% din PIB, prezentând un grad de realizare a execuțiilor bugetare anuale de 76,5%. Cheltuielile pentru proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile au scăzut cu 20 miliarde lei față de 2015. În schimb, au fost mai amri cu 5,8 miliarde lei cheltuielile pentru proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020.