Grupul Banca Comercială Română a încheiat anul trecut cu un profit net de 1,2 miliarde de lei, în creștere de la 668 de milioane de lei în 2017, rezultat ce vine pe fondul creșterii veniturilor operaționale, mai ales a celor din dobânzi și tranzacționare. Volumul de credite acordate de BCR a crescut anul trecut cu 8,7%.
BCR, al doilea grup financar din România după active, a acordat anul trecut credite noi în sectorul retail de 8 miliarde de lei, cu un avans de 50% pe produsul de credit de consum și o creștere de trei ori a creditului imobiliar standard. Banca a ajuns la o cotă de piață de 22% pe creditele ipotecare, după ce anul trecut a finanțat achiziția a 13.000 de locuințe.
Pe sectorul companiilor, BCR spune că a aprobat anul trecut credite noi de 7,1 miliarde de lei, dintre care finanțări de 5,4 miliarde de lei au mers către întreprinderile mici și mijlocii.
„Am demonstrat că suntem un partener de încredere atât pentru mediul privat, cât și pentru cel guvernamental (...) Din păcate, de la finalul lui 2018 lucrăm într-un context economic mai impredictibil ca niciodată. Direcția în care ne îndreptăm în prezent poate influența puternic generațiile viitoare. Este necesar să ne așezăm cu toții la masă și să analizăm la rece ce funcționează și ce nu. Istoria recentă arată ca taxele sectoriale nu ajută economiile ce o aplică și creează neîncredere”, spune Sergiu Manea, directorul executiv al BCR, cu referire la taxa pe activele financiare ale băncilor introdusă la finele anului trecut.
CITEȘTE ȘI Subway, cel mai mare lanț american de restaurante fast-food, anunță extinderea în România cu restaurante tip Fresh Forward DecorRezultatul operațional s-a situat în 2018 la 1,64 miliarde de lei, mai mare cu 21,7% decât rezultatul din anul precedent, ca urmare a creșterii veniturilor operaționale cu aproape 14% la 3,29 miliarde de lei.
Veniturile nete din dobânzi au crescut cu 16%, la puțin peste 2 miliarde de lei ca urmare a creșterii nivelului dobânzilor în piață, precum și a volumelor mai mari de credite și conturi curente. Veniturile nete din comisioane au avansat cu 0,9% la 707 milioane de lei datorită veniturilor mai mari din mentenanță, precum și a tranzacțiilor cu și fără numerar. Rezultatul net din tranzacționare a crescut cu 26%, la 446,8 milioane de lei.
Cheltuielile administrative generale în 2018 au ajuns la 1,65 miliarde de lei, mai mari cu 6,9% decât în 2017, ca urmare a creșterii cheltuielilor cu personalul, a celor sezoniere și de marketing.
Raportul cost-venit s-a îmbunătățit la 50,2% în anul 2018, față de 53,5% în anul 2017.
Costurile de risc au crescut în 2018 comparativ cu anul precedent, la 121,2 milioane de lei de la 32,4 milioane de lei, ca urmare a constituirilor de provizioane mai mari înregistrate în 2018.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Proiect inițiat de Dragnea și Nicolae Șerban: BNR, obligată să aducă în țară aproape toată rezerva de aurRata creditelor neperformante a scăzut la 5,8% de la 8,1% în decembrie 2017, ca urmare a rezultatelor bune din activitatea de recuperare de credite neperformante și a tranziției la IFRS9. Gradul de acoperire cu provizioane a fost de 100,3% la finalul anului 2018, mai menționează banca.
Raportul de solvabilitate conform regulamentului privind cerințele de capital (CRR), doar banca, în decembrie 2018 se afla la nivelul de 21%, semnificativ peste cerințele obligatorii ale Băncii Naționale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 este de 19,6% (Grup BCR).
Creditele și avansurile acordate clienților au crescut cu 8,7% la 36,4 miliarde de lei, în principal datorită creșterii creditelor retail, în timp ce stocul de credite corporate a crescut marginal.
Depozitele de la clienți au crescut cu 5% la 55,1 miliarde de lei, mai ales ca urmare a sectorului retail.
Banca a lansat în septembrie platforma de banking George care a ajuns la 300.000 de utilizatori la finalul lui 2018. Introducerea George a fost unul din motoarele de creștere a tranzacțiilor digitale în retail, care au înregistrat un plus de 36%, până la 14 milioane, precizează BCR.
Grupul Erste, din care face parte BCR, a încheiat anul trecut cu un profit net de 1,8 miliarde de euro, în creștere cu 36% față de 2017.