Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu susține ideea în baza căreia, împreună cu Institutul Național de Statistică, să stabilească și să publice anual prețurile de referință la lucrările de reparații acoperite prin intermediul polițelor RCA, măsură prevăzută deja într-un proiect de modificare și completare a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA) pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tamvaie.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
"Aceste entități (producătorii/importatorii de vehicule, unitățile reparatoare auto) nu intră în aria de supraveghere a ASF, astfel încât autoritatea nu are competențe de a solicita și analiza date și nu dispune de personal de specialitate care să dețină comptențele tehnice necesare domeniului reparațiilor de vehicule. Mai mult decât atât, nu înțelegem cum o autoritate cu competențe de supraveghere și reglementare limitate la domeniul asigurărilor, pensiilor private și pieței de capital ar putea stabili și impune un indicator de referință pentru entități ce nu intră în aria sa de reglementare și supraveghere, indicator care ar putea fi interpretat ca mecanism de control al prețurilor în aceste piețe", se arată într-un document ASF analizat de Profit.ro.
Argumentul este că un astfel de indicator poate fi unul orientativ, aplicabil doar evaluării despăgubirilor RCA, iar în colectarea datelor necesare și analizarea acestora ar putea fi implicate autorități care posedă atribuții legale ce țin de analizarea evoluției acestor prețuri din punct de vedere statistic și al concurenței.
"Din această perspectivă menționăm faptul că, din câte cunoaștem, Consiliul Concurenței publică în Monitorul prețurior date cu privire la prețuri și tarife din diferite domenii de activitate. Având în vedere considerentele menționate anterior, ASF nu susține includerea în cuprinsul legii a unor prevederi care impun în sarcina autorității obligații ce nu intră în aria de supraveghere așa cum acestea au fost stabilite prin OUG 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea ASF", se mai arată în document.
La începutul lunii noiembrie 2019, șase deputați de la PSD, UDMR și un independent au inițiat un proiect de lege privind modificarea modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA).
"La efectuarea reparației, unitatea reparatoare auto își poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată, fără a depăși prețurile de referință pe piață la data producerii riscului asigurat. Prețurile pentru referință pe piață vor fi stabilite și publicate anual de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică. Primele prețuri de referință vor fi stabilite și publicate de ASF împreună cu Institutul Național de Statistică în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Valoarea orei de manoperă practicată de unitatea reparatoare auto în relația cu asigurătorul RCA, nu va depăși valoarea orei de manoperă practicată în relație cu alte persoane, inclusiv luând în considerare orice discounturi aplicate. Orice diferențe peste valoarea despăgubirii stabilită nu vor fi suportate de asigurătorul RCA", se arată în proiectul de act normativ.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Afacerile din România ale retailerului israelian Sabon vor fi preluate de grupul francez RocherPrin introducerea prețului de referință, service-urile nu vor mai putea "umfla" facturile la reparațiile realizate în baza polițelor RCA, așa cum au afirmat în repetate rânduri reprezentanții companiilor de profil. “Umflarea” costurilor reparațiilor auto este transferată de asigurătorii RCA în prețul polițelor obligatorii plătit de clienți.
Totodată, conform documentului, conducătorii auto care și-au lăsat vehiculul la reparat și solicită asigurătorilor RCA o mașină de schimb pe durata cât propriul autoturism se află la unitatea reparatoare auto, vor trebui să primească mijlocul de transport cerut în cel mult o zi.
"În cazul în care persoana prejudiciată solicită înlocuirea temporară a vehiculului avariat, are obligația de a se adresa direct asigurătorului RCA, urmând ca acesta să-i pună la dispoziție, în termen de cel mult 1 zi lucrătoare de la data solicitării, un vehicul de o clasă similară ori superioară. În cazul în care, asigurătorul RCA nu-și respectă obligația privind termenul de 1 zi lucrătoare, persoana prejudiciată poate contracta un vehicul de o clasă similară ori inferioară, de la orice entitate autorizată. În cazul în care persoana prejudiciată nu solicită direct asigurătorului RCA un vehicul pentru înlocuirea temporară a vehiculului avariat, despăgubirea RCA nu va depăși costul contractat de asigurătorul RCA pentru un vehicul similar, de la o entitate autorizată", potrivit proiectului de act normativ.
CITEȘTE ȘI Tokinomo, un startup local care a dezvoltat o soluție de promovare a produselor în magazin, atrage o nouă finanțareÎn cazul acestei propuneri, ASF o sprijină și consideră că prevederea are rolul de a clarifica modul în care sunt acoperite prejudiciile pentru lipsa de folosință a vehiculului avariat, cu mențiunea că despăgubirea este necesar a fi acordată la un nivel just, corect, iar acordarea acesteia ar trebui să nu constituie îmbogățire fără just temei pentru niciuna din părți.
"Din aceste considerente, apreciem că, în toate cazurile, înlocuirea vehiculului avariat ar trebui să se realizeze cu un vehicul de o clasă similară sau în cazuri justificate, vehicule de o clasă inferioară doar în baza acordului persoanei prejudiciate", se mai spune în răspunsul vicepreședintelui ASF.
În cazul vehiculelor avariate, potrivit proiectului legislativ, asigurătorul este obligat să comunice valoarea maximă de despăgubire, la cererea păgubitului sau a mandatarului acestuia, în termen de 7 zile calendaristice. În cazul vehiculelor avariate asigurătorul evaluează dauna totală economică printr-un sistem de evaluare specializat sau prin documente emise în condițiile legii pentru a-i determina valoarea de piață din momentul premergător evenimentului.
CITEȘTE ȘI GapMinder, Roca X și alți investitori, printre care și Andrei Pitiș, fost acționar Vector Watch și Clever Taxi, investesc 500.000 de euro într-un UBER al electricienilor și instalatorilor"ASF consideră că modificarea propusă nu are decât efectul limitării obligației asigurătorului de a comunica informații persoanei prejudiciate, obligația fiind legată doar de existența unui vehicul avariat și nu spre exemplu de cazul în care rezultatul accidentului este o vătămare corporală sau deces a unei persoane sau avariarea unui bun, altul decât vehiculul. (...) De menționat este și faptul că, la valoarea reparației/înlocuirii bunului mai pot fi adăugate și alte cheltuieli (lipsă de folosință, pierderi de venit, bunuri avariate din interiorul vehiculului avariat, daune pentru vătămări, daune morale, ș.a.), condiții în care nu putem vorbi de o valoare maximă a despăgubirii limitată la valoarea vehiculului avariat. Față de cele arătate, ASF nu susține modficarea", se mai spune în răspunsul ASF.
Potrivit proiectului de act normativ, păgubitul poate opta pentru reparare până la valoarea de piață a vehiculului, calculată în urma evaluării, sau pentru soluționarea cazului ca daună totală prin plata diferenței dintre valoarea de piață a vehiculului și valoarea epavei.
"Valoarea despăgubirii pentru efectuarea reparației se stabilește de către asigurătorul RCA folosind sisteme de evaluare specializate. În cazul în care valoarea despăgubirii nu se poate stabili prin sisteme de evaluare specializate, valoarea acesteia se stabilește pe baza documentelor de reparație emise în condițiile legii de unitatea reparatoare", se mai arată în propunerea legislativă.
ASF afirmă însă că sistemele de avaloare specializate reprezintă în fapt aplicații informatice ce conțin date tehnice specifice domeniului auto ce nu pot fi folosite exclusiv în domeniul asigurărilor.
"Datele conținute sunt obținute de către dezvoltatorul sistemelor informatice de la producătorii de vehicule/importatori/dealeri auto, iar aceste entități nu sunt sub supravegherea ASF astfel încât să poată verifica și certifica validitatea datelor cuprinse în aceste aplicații informatice. Față de cele arătate, ASF nu susține instituirea obligației ASF de a certifica/aviza aceste aplicații informatice", este poziția instituției.