Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat agențiile de turism cu 115.900 lei în total, în primele nouă luni ale acestui an, în special pentru că nu au respectat condițiile contractuale și pentru lipsa unor informații esențiale din contracte, arată datele transmise de instituție, la solicitarea News.ro.
Anul trecut, amenzile aplicate de ANPC în rândul agențiilor de turism s-au ridicat la 174.300 lei.
Autoritatea nu a precizat care sunt companiile amendate.
”Aspectele constatate de ANPC în urma verificării reclamațiilor și a controalelelor au fost: nerespectarea condițiilor contractuale (condiții de cazare, condiții de transport, rezilierea contractelor) și lipsa informațiilor din contracte privind categoria de clasificare a unității de cazare/masă, mijloc de transport”, arată datele transmise News.ro, în urma unei solicitări.
CITEȘTE ȘI Decathlon deschide primul magazin din Bacău și al 18-lea din RomâniaTuriștii au făcut plângeri la ANPC în legătură cu serviciile oferite de ghizi, problemele de transport și calitatea necorespunzătoare a serviciilor oferite - masă, cazare, trasee.
De asemenea, turiștii s-au plâns de nerespectarea condițiilor de cazare, în special în alte țări, că nu au putut comunica cu reprezentanții agențiilor în privința reclamațiilor depuse la unitatea de cazare din altă țară și de nerespectarea clauzelor contractuale.
Neinformarea consumatorului cu 15 zile înainte de schimbarea locului sejurului este o altă neregulă constatată de inspectorii ANPC în rândul companiilor din turism.
Firmele au mai fost amendate din cauză că nu au aplicat reducerea anunțată sau pentru că mijloace de transport au avut întârzieri.
Alte companii au fost sancționate pentru comportament incorect, Astfel, ANPC a dat amenzi pentru că agenția a înlocuit hotelul înscris în contract cu altul similar, dar care nu a corespuns cerințelor turistului, nefiind recomandat copiilor sau nu au respectat programul de vizitare a obiectivelor.
În anumite situații, inspectorii ANPC au decis închiderea temporară a firmei, până la remedierea deficiențelor, sau restituirea contravalorii pentru serviciile de care turiștii nu au beneficiat.
Agențiile de turism au fost afectate în acest an de scăderea vânzărilor de vacanțe în Turcia, una din principalele destinații din anii terecuți pentru turiștii români.
Mai mult, două mari agenții de turism, Genius Travel și Mareea, au intrat în insolvență în acest an.
Companiile turistice au obligația să încheie polițe de asigurare în cazul insolvabilității sau a falimentului agenției de turism.
Polița de asigurare se încheie pe un an zile de la data încheierii, iar suma asigurată va fi de 50.000 dolari pentru agențiile touroperatoare și de 10.000 dolari pentru agențiile detailiste.
Turiștii păgubiți își pot recupera banii pe vacanțe, în limita acestor sume.