Grupul farmaceutic american Mylan, care a intrat în România în 2015 direct în top 20, odată cu achiziția diviziei de medicamente mature a Abbott, privește cu precauție, dar și cu înțelegere reducerile de prețuri care urmează să fie aplicate pe piața locală, a declarat, joi, Adrian Grecu, directorul general al Mylan România, care se arată îngrijorat că această măsură ar putea afecta disponibilitatea multor produse pentru pacienți, din cauza exporturilor paralele.
”Prețurile la medicamentele cu prescripție care au competiție generică sunt foarte accesibile în România. Avem cele mai mici prețuri din Europa, prin legislație, și va mai veni și scăderea asta adițională. Grupul privește cu înțelegere și cu precauție. Cu înțelegere pentru că și ideologia mea personală este că prețurile la medicamente ar trebui aliniate la nivelul de trai din fiecare țară. Dacă tu trăiești în Germania și ești plătit mai bine, ar trebui să plătești mai mult pentru medicamente, decât eu în România. Oarecum prin stabilirea celui mai mic preț din Europa s-a ajuns acolo, la alinierea cu nivelul de trai, dar intervine problema liberei circulații a mărfurilor”, spune Adrian Grecu.
El punctează că medicamentele nu ar trebui băgate în același coș cu orice altă marfă de export.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Dacă o companie face un efort să vină cu un produs mai accesibil pentru o piață cu nivel de trai scăzut, atunci produsul acela ar trebui să stea acolo. Marea mea îngrijorare este că atunci când se va aplica această reducere de 35%, într-o piață cu libera circulație a mărfurilor este o ofertă cât se poate de tentantă. Nu ideea de a alinia produsul orginal la cel generic este problema, ci că s-a stabilit un minim european și acum vom merge cu 35% sub. Produsul poate să plece liniștit în altă piață din Europa fără să fie restricționat. Măsurile de supraveghere sunt binevenite, pentru că eu ca producător pot să dovedesc că am asigurat necesarul”, explică country managerul Mylan România.
Potrivit acestuia, Mylan România nu are probleme ”dramatice” cu exporturile paralele ale produselor pe care le aduce în România, cum au alte companii, dar această problemă există.
În ceea ce privește taxa clawback, Adrian Grecu spune că nivelul acesteia a rămas constant în 2016, ”fără surprize neplăcute”, dar posibila eliminare a comisiilor de supraveghere a consumului ar putea duce în acest an la o explozie a acestuia pentru anumite produse, pentru care vor plăti în schimb toate companiile.
O provocare cu care Mylan s-a confruntat după intrarea în România a fost tranziția de la etichetele Abbott la cele Mylan, care a dus la distrugerea multor produse.
”Procesul de schimbare de la label este destul de stringent în România față de alte țări, am avut niște provocări. În mod normal, în orice țară, se permite ca la trecere de la o etichetă la alta ca stocurile anterioare de produse să fie utilizate până sunt consumate. În România, după un an nu mai ai voie să vinzi produsul respectiv, și strângi stocul din piață și îl distrugi. Am avut ceva, în special pe cele sezoniere (precum Ibuprofen – n.r.). Nici dacă un copil din Haiti are nevoie de claritromicină, legislația românească nu ne permite măcar să-l oferim acolo. Legislația ar trebui schimbată”, a arătat Grecu.
Mylan România are un portofoliu care include în prezent peste 50 de produse - generice și de marcă din arii terapeutice precum: afecțiuni cardiovasculare, ale sistemului nervos central, gi. gastroenterologie, anti-infecțioase, managementul durerii, dermatologie, alergologie, dar .și medicamente care se eliberează fără prescripție (OTC).
Compania are în plan extinderea portofoliului cu noi produse, numai în acest an având în plan 13 lansări, unele depinzând însă de aprobările autorităților în domeniu.
Totodată, compania vrea să se extindă mai puternic pe partea de OTC-uri, care reprezintă acum doar 5-10% din portofoliu, și a căror piață crește cu 6-8% anual, prețurile nefiind reglementate de stat.
Anul trecut, Mylan a vândut anul trecut 11 milioane de cutii de medicamente, în valoare 160 milioane lei, nivel similar , cu cel înregistrat în 2015, ceea ce o plasează pe locul 20 pe piața farmaceutică locală, cu o cotă de 1,6%.
Pentru 2017, compania estimează o creștere cu 2%, asemeni pieței de profil și dacă rămâne în vigoare aceeași legislație, și cu 4-5%, dacă societatea va reuși să lanseze la timp noul portofoliu de produse.
Mylan România are o echipă de 130 de angajați.
Portofoliul global al Mylan numără mai bine de 2.700 de produse farmaceutice generice și de marcă, inclusiv terapii antiretrovirale de care depind aproximativ 50% din persoanele tratate pentru HIV / SIDA la nivel mondial. Produsele Mylan sunt comercializate în mai mult de 165 de țări și teritorii.