Vânzarea unui business poate să reprezinte un moment foarte important în viața fiecărui antreprenor, plin de încărcătură emoțională. De aceea, antreprenorii au nevoie de pregătire atât în ceea ce privește afacerea propriu-zisă, cât și mentală și emoțională, spune, la PROFIT NEWS TV, Dan Berteanu, co-fondator Exit by Choice Program, care a vândut deja trei afaceri și este în proces de a o vinde și pe cea de-a patra.
Exitul dintr-o companie este planificat din timp și sunt două feluri prin care antreprenorii se pot pregăti pentru acest moment.
„Pe de-o parte ne pregătim personal. Este important să nu fugim de un business și să ne îndreptăm către altceva, realizând faptul că am ajuns la nivelul maxim de incompetență în businessul acela și că altcineva merită mai mult decât noi să dețină acel asset. În plus, pregătim businessul pentru asta și noi, la Exit by Choice, aplicăm o metodologie validată internațional, cu o bază de date de 65.000 de companii în spate”, mai spune acesta.
El adaugă că există 8 vectori de valoare la care se uită un potențial cumpărător, printre care performanța financiară, potențialul de creștere, veniturile recurente, independența față de fondator, care este un factor absolut esențial în orice fel de evaluare și posibilitatea de a genera mai mult cash decât antreprenorul are nevoie în business.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Sunt genul de elemente la care orice cumpărător se uită și în funcție de ele vei primi un multiplu mai bun sau mai puțin bun”, afirmă el.
Dan Berteanu a observat că, în general, antreprenorii sunt foarte atașați emoțional de businessul lor, și recomandă ca aceștia să nu încerce să-și vândă singuri afacerea, pentru că „discuția se va duce într-o zonă absolut irațională”.
„Intervin emoțiile, orgoliile și când ne atașăm de businessul nostru emoțional nu-l privim ca pe un asset, ca pe o treaptă către altceva. Este extrem de dificil. E foarte important să abordăm vânzarea într-un format rațional, care durează între 6 luni și 2 ani. Dacă cineva vrea să vândă peste o lună, nu este într-o poziție favorabilă. Adică noi nu recomandăm să încerci să-ți vinzi businessul mai devreme de 6 luni”, precizează cofondatorul Exit by Choice Program.
Alte două lucruri importante de care antreprenorii trebuie să țină cont este suma pentru care vor să-și facă exitul și ce vor face ulterior.
„Marea majoritate a antreprenorilor asimilează vânzarea cu moartea lor profesională. Deci, important este să știm de la bun început în acest proces de pregătire ce o să facem după ce tranzacția se va finaliza.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Paul Harfaș, co-fondator Octavic, companie care a câștigat 4 finanțări europene în ultimul an: Următorul target ar fi extinderea pe piața din SUA. Pentru 2022, estimăm afaceri cu 230% mai mariUn al doilea element foarte important este să știi cu exactitate care este suma de bani pentru care vinzi și atunci când o primești să nu cazi în capcana în care cad marea majoritate a antreprenorilor să amâne vânzarea.
Din punctul nostru de vedere, din momentul în care ai primit suma pe care o dorești pentru businessul tău, orice zi în plus petrecută în businessul ăla este 100% risc, nu e oportunitate. Se pot întâmpla foarte multe lucruri”, explică acesta.
În următoarea perioadă, Dan Berteanu vede că vor exista două tipuri de situații în rândul antreprenorilor de pe piața locală.
„Cred că vor exista antreprenori care vor fi forțați să iasă din business, pentru că se consolidează industrii și cred că vom vedea un val de exituri ale celor care realizează că sunt prea mici ca să facă față acestor schimbări. Și, cred că vom mai vedea o tendință, care nu este neapărat în linie cu ceea ce cred că ar fi bine să facă antreprenorii și anume tendința de a aștepta vremuri mai bune, pentru că au trend crescător în business și vor să extragă maximul de valoare din businessul ăla”, mai spune el, adăugând că este necesară foarte multă educație în ceea ce privește modul în care antreprenorii își pot face exitul din propriul business.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Adrian Ispas, co-fondator Vatis Tech: În toamnă vrem să închidem a doua rundă de finanțare și să obținem între 500.000 și 1 milion de euro. Vizăm să creștem și evaluarea companiei de 2-3 ori„Avem discuții avansate cu Banca Transilvania, Microsoft, BVB, să punem la punct un program național de educație pentru antreprenorii români în ideea asta de creștere a valorii de business și de pregătire pentru exit. Cred că o să vedem niște vremuri foarte interesante în următorii 2-3 ani”, continuă acesta.