Într-o perioadă în care mulți tineri visează să lucreze într-o firmă de IT, Ioana Știrbu a renunțat, la doar 20 și ceva de ani, la un astfel de job ca să-și facă timp pentru pasiunea ei: papetăria creativă și decorațiunile din hârtie. Acum nu mai face față comenzilor și vrea să-și extindă atelierul și angajeze colaboratori.
Cu un an și jumătate în urmă, Ioanei i-a venit ideea să deschisă un mic atelier de papetărie creativă. Tot timpul i-a plăcut hârtia și s-a gândit că cea mai bună variantă pentru ea ar fi să-și transforme pasiunea în business. Atunci când s-a apucat să realizeze decorațiuni din hârtie nu studiase deloc piața și nu știa dacă mai este sau nu loc și pentru o nouă afacere. "Nu am verificat dacă e nevoie sau nu de astfel de lucruri și nu mi-am făcut temele, ci pur și simplu asta mi-a plăcut mie să fac și am început fără niciun fel de research în prealabil", povestește ea.
Primul client al Papurr Project, atelierul ei de papetărie, a fost o agenție care organizează evenimente. Ioana a cunoscut la un eveniment pe cineva de acolo, fiecare a povestit cu ce se ocupă și așa a primit prima comandă: decorațiuni pentru un botez. "Am făcut baloane 3D din hârtie. Erau baloane suprapuse și cusute pe mijloc, iar când le desfăceai, erau 3D. Am lucrat foarte mult la ele", își amintește ea.
Atunci a început să se promoveze pe Facebook, Instagram și pe blog, iar următorii clienți au fost tot firme, care au căutat-o pentru că aveau nevoie de ghirlande personalizate pentru diverse evenimente pe care le organizau. A constatat în anul și jumătate în care s-a ocupat cu așa ceva că cele mai căutate sunt ghirlandele personalizate pentru botezuri, cu numele copilului, sau papetăria de eveniment - invitații de nuntă, de botez, meniuri, decorațiuni și altele.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
O ghirlandă din hârtie personalizată costă între 30 și 80 de lei, în funcție de lungime și de "brizbriz-urile" de pe ea. Ca să ajungă să câștige acești bani, Ioana trebuie să lucreze între o oră și patru ore. Astfel de obiecte se găsesc și în magazine, dar nu sunt personalizate, iar unii clienți tocmai asta vor. La un singur eveniment, doar partea de papetărie personalizată costă de la 500 de lei în sus și poate ajunge și până la 1.000 de lei, povestește Ioana Știrbu.
Ca în multe alte domenii, și aici activitatea este sezonieră: în perioada mai-octombrie e foarte aglomerat și pot veni chiar și zece clienți pe lună. În rest, din octombrie până în martie, e foarte liniștit. Din martie încep să se anime lucrurile. În lunile în care merg comenzile, povestește că nu a avut timp să meargă nici măcar la baie. În august, anul trecut, a lucrat, practic, zi și noapte, mult mai mult decât atunci când era angajată la firma de IT.
"Se pot face multe și de Revelion, dar n-am știut eu să mă orientez", recunoaște Ioana. Ea s-a hotărât să treacă la o nouă etapă și să înceapă să lucrez la un portofoliu, spre deosebire de ultimul an, în care tot ce a făcut a fost "pe comandă". Tânăra și-a propus ca, din fonduri proprii, să realizeze toate tipurile de produse care îi vin în minte, să le fotografieze și, după aceea, să le prezinte pe facebook, instagram și blog.
Acum lucrează de acasă, dar ar vrea să deschidă și un atelier unde să poată face totul, inclusiv partea de print, pe care acum este nevoită să o externalizeze.
Crede că a încheiat cu succes perioada de experimente. "Am văzut că e ok, că merge, și de-asta m-am și înscris la Academia Minților Creative, pentru că aș vrea să transform într-un business serios cap coadă, cu plan de afaceri și cu tot ce trebuie", mai spune ea. Ioana e hotărâtă, vrea ca de acum încolo să trăiască din așa ceva, și nu-i va fi greu să-i convingă pe oamenii care își doresc ceva aparte, chiar dacă cei mai mulți nu știu exact ce vor. "Sunt foarte vagi, vor ceva drăguț, cu roz sau cu verde", spune cea care a renunțat la IT pentru aceste lucruri mici, din hârtie.
Academia Minților Creative este programul de educație financiară și antreprenorială al UniCredit Bank, prin care aceasta dorește să-i susțină pe toți cei care îndrăznesc să facă "business altfel".
“Săptămâna minților creative” este un proiect editorial dezvoltat de Profit.ro împreună cu UniCredit Bank