A absolvit facultatea de Automatică după ce, anterior, făcuse un liceu de informatică, ceea ce i-ar fi dat toate șansele în 1996 să-și găsească un loc de muncă bine plătit în țară sau oriunde în străinătate. A preferat să rămână în țară și să creeze corpuri de iluminat din hârtie de orez, iar acum vrea să facă un business din scrisul de mână, după ce l-a ridicat la rang de artă.
Cu puține școli aveai mai multe șanse decât cu facultatea de Automatică să obții un loc de muncă bine plătit în străinătate la jumătatea anilor '90. Cristina Mocan și-a luat licența, dar nu s-a simțit atrasă de acest domeniu, deși trecuse anterior printr-un liceu de informatică.
Spre deosebire de colegii ei de facultate, care s-au grăbit să-și găsească un loc de muncă în mult râvnitul domeniu IT, aflat la acea vreme în plină expansiune și la mare căutare, Cristina Mocan s-a mai înscris la o altă facultate, cea de Comunicare și Relații Publice. În paralel, timp de trei ani, a absolvi și Șoala Populară de Artă, secția "grafică de șevalet". În paralel, a lucrat doi ani și cu un profesor de la Universitatea de Design, pregătindu-se în particular pe segmentul grafică, iar orele au durat o vreme și după absolvirea școlii.
Ca și cum pentru ea ziua avea 48 de ore, în toată această vreme, imediat după facultate, și-a găsit un job în publicitate și a îneput să lucreze ca entry leavel pe zona de design. În mai puțin de doi ani a urcat pe o poziție superioară, iar ulterior, în 2001, și-a deschis propriul studio de design.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
La firma proprie a încercat să împletească ce se căuta atunci pe piață cu ceea ce știa să facă și așa s-a axat pe identitatea vizuală a companiilor, pe tot ce înseamnă logo-uri, semnătura unei firme, pagină de web etc. Piața era în formare în momentul respectiv, iar clienții, după cum își amintește Cristina, nu erau deloc educați, voiau ce vedeau în vest, de la pliante și flayere pe care le aduceau de dincolo.
"Am purtat și o muncă de educare a clienților în piață", spune clujeanca și recunoaște că, la vremea respectivă, cei mai mulți clienți îi veneau din Capitală, unde oamenii erau mult mai deschiși pe partea de identitate vizuală față de cei din Cluj. Dar nici aceștia nu erau prea evoluați. "Ei știau că le trebuie o pagină de web, dar nu știau să comunice eficient și nici măcar ce nume să pună firmelor. Făceam de la consultanță de brand tot pachetul, toată partea până la vizual, inclusiv", adaugă Cristina.
A continuat cu firma câțiva ani, iar, atunci când a născut, a luat o pauză mai lungă, pentru ca acesteia să-i urmeze o altă pauză de doi ani, din cauza unor probleme de sănătate. În toată acea perioadă a lucrat mai puțin, tot pe partea de grafic design, iar ca hobby a început să facă de la zero corpuri de iluminat, bineînțeles în serie extrem de limitată, lucru la care nu a renunțat nici acum, după șase ani.
CITEȘTE ȘI Cât valorează creativitatea: Românii transformă ideile în bani la viteza de 1 milion de euro pe orăPentru corpurile de iluminat folosește materiale naturale, precum hârtia de orez, fibre naturale sau celuloză... Când a început asta, piața "de unicat" era în formare, dar acum a ajuns să se dezvolte ca o mică industrie. A lucrat pentru persoane fizice care voiau un decor mai altfel în casele lor, iar acum colaborează și cu designeri și arhitecți, care o recomandă clienților care vor lucruri mai deosebite. Cristina spune că aceste obiecte pot fi găsite pe site-ul arcasha.com.
Pasionată de lucruri noi, în 2013 a început să studieze în Italia, cu un artist caligraf, o tehnică a scrisului liber sau, mai bine zis, a scrisului artistic. Ulterior a început să lucreze singură, după ce doar pentru un modul intensiv de 40 de ore i-a plătit peste 1.500 de euro italianului. Ea crede că a meritat investiția, pentru că acest tip de scris este, de fapt, o exprimare plastică prin cuvinte, prin litere. "Sunetele pe care noi le auzim le scriem la fel, ca să ne putem înțelege între noi, dar dacă am sta să ne gândim cum am desena un <<a>>, fiecare l-ar face altfel, pentru că așa i-ar veni din interior. E ceva mai complex, pentru că e o muncă de creație și o tehnică de introspecție", povestește Cristina.
La acest tip de grafică se lucrează cu tot corpul și sunt folosite ustensile mai neconvenționale, unele foarte mari, de genul măturilor și pămătufurilor. De doi ani predă și cursuri de caligrafie unor adulți și a constatat că, pentru a învăța această artă, nu contează cât ești de talentat și ce afinități ai în zona artistică, ci cât ești de deschis să te lași să experimentezi ceva nou.
În grupele pe care le pregătește nu sunt mai mult de 8-10 cursanți, iar cu fiecare lucrează individual. Prețul unui astfel de curs ajunge la 400 de lei pentru opt ore. În afara "elevilor" din Cluj, a început să primească solicitări și din Capitală. Scrisul, spune Cristina, este cea mai veche și mai la îndemână artă a omenirii, pe care toți am putea s-o cunoaștem și s-o folosim. Nu toți au, însă, curajul să creeze singuri și tocmai din acest motiv s-a gândit să ducă această artă și în casele oamenilor, prin decorațiunile interioare pe care le face.
Așa a apărut business-ul Grafissimi și, odată cu el, prima colecție de textile inscripționate a Cristinei, iar după asta intenționează să ajungă și la obiecte 3D, gen mobilier, mese, scaune, care să fie pictate, iar forma lor să poarte un mesaj. Ea spune că o pernă decorativă de bumbac 100% costă în jur de 200 de lei, iar un lampadar costă între 300 și 600 de lei.
Cristina crede că se poate trăi dintr-un astfel de business, mai ales că nu prea are concurență pe piață. Mai sunt doar două persoane care se ocupă cu arta caligrafică, dar ușor diferită, adică gotică, nu liberă și artistică, iar concurența se rezumă doar la proiectele care includ cărți.
Această activitate, oricât de artistică ar fi, cere foarte multă muncă, de la 8 la 12 ore pe zi. Un model se poate naște greu, de la câteva ore la câteva săptămâni, în funcție de inspirație, lăsând în urmă multe ciorne și încercări. După ce este gata, lucrarea respectivă este scanată și prelucrată, iar apoi imprimată.
Cristina este mulțumită cu ceea ce face și nu regretă că nu a continuat cu IT-ul, care i-ar fi asigurat poate mult mai mulți bani pentru mult mai puțină muncă. "Nicio clipă nu mi-a părut rău. Atât de mult îmi place ceea ce fac încât compensează partea financiară."
“Săptămâna minților creative” este un proiect editorial dezvoltat de Profit.ro împreună cu UniCredit Bank