Au deschis un restaurant în pădurea Băneasa, chiar vizavi de intrarea la Grădina Zoologică. La începutul anului. Mare, bine făcut, cu o terasă imensă. Investiție serioasă, nu ceva de mântuială, cum am văzut la niște localuri din jur. I-au spus Lazoo Restaurant & Lounge. Cu referirea vizavi, către “la zoo”, desigur.
Au un salon mare la parter, înalt și încăpător, fără stâlpi în interior care să segmenteze spațiul. La mansardă au alte două saloane, destul de mari și ele. Unul cu galerie pe jumătatea suprafeței parterului, cu balustradă și vedere în jos, de efect, și un salon mai separat. Toate bine amenajate, luminoase, aerisite, cu mobilier interesant.
Grădina e și mai spectaculoasă la Lazoo Restaurant & Lounge: foarte mare, cu gazonul bine făcut, o parte din ea sub stejarii și teii bătrâni ai pădurii, copertine și umbrele pentru restul. Am făcut poze la toate, mă scutesc de o descriere oricum incompletă.
Toate bune până aici, desigur. Și acum ajungem la mâncare. Mă cam așteptam la un meniu provincial, ca să fiu sincer, și chiar așa l-am și găsit. Foarte lung, mâncăruri italienești de-a valma, pastramă cu mămăligă și tot ce-ți mai trece prin cap. Evident că n-au cum să fie bune deodată sute de feluri de mâncare, dar suntem deja obișnuiți și resemnați cu asta.
Știam că va fi aglomerat duminică. Am dat telefon să fac o rezervare și mi-au zis că nu e nevoie, găsim locuri. Mi-a dat prin minte că a spus-o așa, doar ca să închidă mai repede telefonul, și nu am luat prea în serios. Am rugat pe cineva să meargă mai înainte să țină un loc. Și bine am făcut, pentru că la poartă stătea un nene bine făcut care nu-i mai lăsa pe oameni să intre, fiindcă nu mai erau locuri, cât de mare era terasa aceea. Am reușit să mă strecor înăuntru, însă nu înainte de a dovedi că mă aștepta deja cineva. Am stat în soare, fără umbrelă, era singură masă pe care o mai găsise liberă.
Preziseserăm că de aici încolo lucrurile vor merge prost, și așa a și fost. Așteptarea cu orele a fost chinuitoare, mâncarea destul de banală, deși s-au străduit să o prezinte frumos. Sigur, nu pretindeam vreo mâncare fină pe o terasă care gemea de lume, însă speram să dăm peste un patron cu mai multă logică.
Presupun că în zilele lucrătoare ale săptămânii au semnificativ mai puțini clienți. Nici atunci nu e o idee bună să le pui un meniu cu o sută de feluri în brațe, dar hai să trecem peste asta. Dar în weekend știi că lumea va da năvală, terasă și restaurantul vor da pe dinafară de atâția oameni. Și atunci, cum să ții tu și în weekend același meniu cu peste o sută de mâncăruri? De ce nu o fi făcut un meniu scurt de sâmbătă și duminică la prânz, cu zece feluri, să zicem? Însă acelea bine făcute și pregătite dinainte ca să nu trebuiască să le aștepți cu orele. Nu ar fi fost mai bine pentru toată lumea?
Pentru clienți, că nu mai aștepte până se enervează;
Tot pentru clienți, ca să primească o mâncare mai bună, chiar dacă o alege dintre mai puține opțiuni;
Pentru bucătari, să nu-i înnebunească cu gătit zeci de feluri diferite simultan, care nu au cum să le iasă bine toate, să fim serioși;
Pentru chelneri, că erau înnebuniți, săracii, cu notatul și transmisul a sute de lucruri diferite către bucătărie;
Pentru patronul însuși, fiindcă ar avea o rotație de două sau trei ori mai mare a locurilor, și ar câștiga mult mai mulți bani!
M-au impresionat chelnerii, alergau și munceau enorm, se străduiau să mulțumească pe toată lumea, însă nu puteau, oricâtă energie ar fi avut și oricât de răbdători ar fi ei. Chelnerița noastră a fost adorabilă, chelnerul de lângă ea la fel. Ne-am străduit să le cerem cât mai puține, ca să nu-i chinuim.
Mă uitam cum fata a stat douăzeci de minute, pe ceas, ca să fileteze unui client un pește întreg! Ca patron sau șef de restaurant, cum să faci asta într-un restaurant care geme de lume??? Dar provincialismul nu te părăsește așa, cu una, cu două. Se mai scutură abia la următoarea generație…
Noi zicem că Lazoo Restaurant & Lounge e un lucru bine făcut, care ar putea să meargă foarte bine dacă patronul ar avea puțin cap. Nu le mai trebuie nimic în plus acolo, doar asta, puțină logică. Cel mai rentabil ar fi să țină toți chelnerii și personalul, pentru că ni s-au părut buni și dedicați, să lase restaurantul așa cum este, dar să schimbe patronul. Sau să-l trimită într-o vacanță lungă, cât mai departe de București.