Agenții de colectare a creanțelor nu au voie să sune debitorul mai des de două ori pe săptămână, nu au voie să sune la ore nepotrivite, să folosească un limbaj vulgar, să îl amenințe sau să îl hărțuiască, reiese din Codul de Conduită al Asociației de Management al Creanțelor Comerciale (AMCC) prezentat miercuri de reprezentanții asociației.
Astfel, contactarea unui client cu credite restante se poate realiza prin poștă, telefonic sau prin vizite la domiciliu. Agentul de colectare trebuie să respecte, însă, o serie de aspecte în relația cu clientul.
În cazul corespondenței scrise, aceasta trebuie trimisă într-un plic sigilat, fără însemnări sau semne care să indice faptul că scrisoarea se referă la debitul destinatarului. În plus, prima scrisoare prin care debitorul este somat să achite datoria trebuie să conțină o descriere cât mai detaliată a debitului cu privire la accesoriile creanței (dobânzi, penalități etc.), proveniența acestuia, scadența. Scrisorile de somație ulterioare trebuie să cuprindă doar informațiile necesare pentru identificarea dosarului și a stadiului acestuia, precum și suma actualizată a debitului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prin telefon, debitorul poate fi contactat cel mult de două ori pe săptămână, de luni până vineri între orele 8,00 și 21,00, și sâmbăta între 9,00 și 14,00, cu excepția cazurilor în care debitorul solicită să fie sunat în alte intervale. "Convorbirile trebuie desfășurate într-un mod politicos, care să asigure protejarea și nedivulgarea către terți a informații lor privind obligațiile de plată ale debitorului și datele personale ale acestuia/acesteia", a precizat Georg Kovacs, președintele AMCC.
Vizitele la domiciliu pot fi efectuate în același interval orar, iar agentul trebuie să prezinte întotdeauna legitimația de serviciu și împuternicirea emisă de compania de colectare a creanțelor și confirmarea de debit semnată de către debitor (dacă există). În plus, dacă se recuperează numerar, recuperatorul trebuie să emită o chitanță pentru ridicare de numerar, care să poarte ștampila companiei de colectare a debitelor.
La capitolul practici inacceptabile, președintele AMCC a menționat și comunicarea datelor privind datoriile unor terți, sau copiilor minori ai debitorului și amenințarea acestora. În schimb, agentul de recuperare poate solicita vecinilor date despre debitor cu privire la localizarea acestuia, fără a dezvălui, însă, starea sa de datornic sau suma pe care o datorează.
"Codul de Conduită a fost revizuit recent și conține prevederi stricte privind activitatea de colectare, atât în ceea ce privește frecvența apelurilor către persoanele cu datorii, cât și în ceea ce privește corespondența scrisă către aceștia. Acesta este conceput pentru a oferi o înțelegere amănunțită și clară a comportamentului de bază așteptat din partea fiecărei companii de colectare a creanțelor membră AMCC și a angajaților acesteia", a precizat președintele Asociației.
În cazul în care membrii asociației nu respectă acest cod de conduită riscă excluderea din asociație și, pe cale de consecință, poate să piardă afaceri întrucât băncile și celelalte companii vor evita să lucreze cu firme care au o imagine proastă în piață, susțin reprezentanții AMCC.
Asociația este formată din 15 companii, reprezentând aproximativ 80% din totalul firmelor cu obiect de activitate colectarea creanțelor din România.
Sursa: Agerpres