Bancpost va diminua soldul creditelor clienților cărora le-a crescut nejustificat dobânzile și nu va restitui banii în cash. Banca a fost sancționată de Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor București-Ilfov pentru că a majorat dobânzile a 590 de clienți cu 0,5 puncte procentuale. ANPC nu poate preciza dacă măsura afectează și clienții Bancpost din afara Capitalei.
Clienții Bancpost cu credite luate înainte de 2008, cărora banca le-a majorat dobânzile nu-și vor primi banii înapoi în cont ori în cash, ci banca le va reduce soldul creditelor. Aceștia sunt nemulțumiți de metoda prin care Bancpost a decis să pună în aplicare un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) – Comisariatul București-Ilfov de încetare a practicii.
“Am sunat la bancă și mi-au spus că nu pot să ridic banii și că îmi vor diminua soldul”, a declarat, pentru Profit.ro, un client al Bancpost. Acesta a primit în cont aproape 4000 de franci, sumă pe care banca a încasat-o în plus prin majorarea dobânzii, dar nu a putut să retragă banii. La această sumă ar fi trebuit să primească și dobândă legală. Funcționarii Bancpost i-au transmis că acționează la ordinele ANPC, care ar fi dispus ca banca să diminueze soldul, nu să returneze banii, susține clientul.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Eu am cerut să-mi dea banii, nu să-mi reducă soldul. Am sunat și avocatul, care mi-a spus că nu-i legal ce face banca”, a adăugat clientul.
Bancpost susține că a implementat decizia ANPC prin reducerea soldului.
“În cazurile semnalate de ANPC, Bancpost a diminuat soldul creditelor cu sumele aferente și a informat clienții în mod corespunzător. Bancpost respectă dispozițiile ANPC și analizează în mod individual contractele în discuție în vederea identificării de soluții, în funcție de specificul fiecărui contract”, au declarat reprezentanții Bancpost, la cererea Profit.ro.
În cazul a 395 de clienți cu credite luate în 2008, Bancpost a majorat dobânzile cu 0,5 puncte procentuale, peste marja fixă de 4,4%, pentru că valoarea garanției acestor credite acoperea mai puțin de trei sferturi din suma împrumutată. În primul an de credit, clienții plăteau o dobândă fixă de 4,9%, iar ulterior aceasta varia în funcție de indicatori de piață precum Libor sau Euribor. Banca are termen de șase luni pentru restituirea banilor.
Bancpost a majorat dobânzile altor 195 de clienți care au solicitat restructurarea creditelor, după expirarea perioadei de până la un an în care au plătit rate mai mici. Astfel, în cazul unui credit cu marjă fixă de 7,15%, dobânda a fost scăzută la 4,3% timp de un an, după care a fost majorată la 7,65%, până la stingerea datoriei. Astfel, clientul este ținut să plătească o sumă mult mai mare decât cea cu care a fost scutit de la plată timp de un an.
ANPC nu vrea să facă public Ordinul prin care a sancționat Bancpost
Potrivit președintelui ANPC, Marius Dunca, Bancpost a fost sancționată pentru utilizarea de practici comerciale incorecte, potrivit legii 363/2007.
Profit.ro a solicitat ANPC să transmită ordinul prin care s-au aplicat sancțiunile băncii comerciale, însă oficialii Protecției Consumatorilor spun că documentul nu poate fi făcut public, pentru că ar conține date cu caracter personal.
Reprezentanții ANPC ne-au transmis că decizia de a sancționa Bancpost și de a aduce contractele la conformitate a fost emisă de Ifighenia Elena Meica, comisar șef în cadrul Comisariatului Regional București-Ilfov.
În acest caz, măsura dispusă este posibil să se aplice doar clienților Bancpost din București și Ilfov, nu și celor care locuiesc în restul țării și care au fost afectați de aceeași practică a băncii.
Potrivit Hotărârii de Guvern 1553/2004, președintele ANPC poate emite un ordin de încetare a unei practici incorecte a unui comerciant, care este obligat să îl pună în aplicare în termen de 20 de zile, sub sancțiunea unor amenzi mari, ori a suspendării activității.
Dunca a luat în considerare această variantă, însă ulterior s-a răzgândit.