Începând de astăzi, ordinea în care posturile vor fi afișate pe Facebook se va schimba, odată cu intrarea în acțiune a unor noi reguli de rankare.
Facebook a anunțat că schimbările de algoritm vehiculate încă de acum câteva luni vor intra în vigoare astăzi. Totodată, compania a realizat un exercițiu de transparență, făcând publice o serie de principii după care se ghidează în ceea ce privește ordinea și conținutul afișat.
Cel mai important principiu iterat de reprezentanții companiei este că familia și prietenii au prioritate. În practică, asta va înseamna că, de astăzi, posturile prietenilor vor avea o importanță mai mare decât cea a posturilor paginilor de Facebook și că vor fi afișate mai sus în News Feed.
Pe de o parte, Facebook susține că experiența utilizatorilor este mai importantă decât traficul site-urilor care au pagini de Facebook și chiar mai importantă decât monetizarea. Drept urmare, modificările de algoritm sunt concentrate către o experiență mai bună pentru utilizatori.
CITEȘTE ȘI Facebook schimbă designul butonului Like și lansează extensii pentru salvarea și postarea articolelorPe de altă parte, publisherii ar putea suferi de o scădere a traficului din Facebook, în special dacă se bazează pe performanța propriilor posturi. Cheia aici, pentru paginile de Facebook, pare a fi share-ul. Cum posturile prietenilor vor ranka mai sus decât cele ale paginilor, publisherii au nevoie mai mult ca niciodată de un număr cât mai mare de share-uri pentru a redeveni vizibile.
Un alt principiu pe care sunt bazate modificările algoritmului este ”comunicare autentică”.
Sub această egidă se ascunde o tentativă de a lupta cu spam-ul și click bait-urile - acele posturi care păcălesc utilizatorii să dea click prin titluri și imagini înșelătoare.
Cei de la Facebook susțin că algoritmul va favoriza conținutul original, postat sub o formă corectă și va ascunde sub preș spam-ul. În teorie sună foarte bine, dar ținem minte și că Bill Gates a spus în 2004 că în maxim 2 ani spam-ul (pe mail) va fi eradicat, iar acum acesta reprezintă mai bine de trei sferturi din totalul mesajelor electronice.
”Tu controlezi experiența” este al treilea principiu după care cei de la Facebook susțin că se ghidează.
CITEȘTE ȘI Google lansează ”My Activity”, locul în care poți vedea o parte din lucrurile pe care Google le știe despre tineAici intră toate opțiunile pe care utilizatorii le au la dispoziție de la alegerea prietenilor care au prioritate în News Feed, până la marcarea ca spam a anumitor posturi.
În realitate, controlul este o iluzie pentru utilizatori. Acțiunile și opțiunile de personalizare influențează doar într-o mică măsură conținutul feed-ului care este, în realitate, controlat de Facebook prin intermediul algoritmului de rankare.
Totodată, Facebook își ia angajamentul să îmbunătățească în mod constant algoritmul de rankare și experiența oferită utilizatorilor. Este un fel de a spune că aceste modificări sunt temporare și că peste un timp totul poate fi dat, din nou, peste cap.
Cel puțin în teorie, schimbările pe care Facebook le pune chiar astăzi în practică ar trebui să fie de bun augur pentru celula sa de bază, utilizatorul. Rămâne de văzut în următoarele zile și săptămâni ce impact real vor avea aceste schimbări și dacă sau cât de drastice vor fi pierderile de trafic pentru publisheri.
Este, de asemenea, de așteptat ca, dacă schimbările se dovedesc prea drastice, Facebook să facă alte mici ajustări care să nu fie cunoscute de public.