Zvonurile de la finele anului trecut s-au confirmat, deși mulți ne-am îndoit inițial de veridicitatea lor: gigantul american Netflix a ajuns și în România. Merită, însă, conținutul oferit prețul cerut?
Am așteptat mult acest moment, toți cei care ne-am obișnuit cu streaming-ul, indiferent că vorbim de muzică sau filme. Am privit cu invidie cum americanii și ceilalți norocoși care aveau acces la Netflix se înfruptau din bogatul conținut disponibil online, în timp ce noi ne chinuiam cu proxy-uri și VPN-uri sau încercam alte căi și mai obscure.
Acum că au venit americanii și cu filmele lor întrebarea e: a meritat așteptarea? Sau merită conținutul disponibil prețul cerut de Netflix?
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cred că cea mai corectă apreciere este nu că Netflix s-a lansat în România, ci doar că a devenit disponibil și românilor. Va deveni mai clară diferența dintre cele două în rândurile următoare.
Cât costă
Prima dezamăgire legată de Netflix în România a venit din prețurile practicate. Și nu pentru că românul vrea cât mai mult și cât mai ieftin, ci pentru că așa mi s-ar fi părut normal, ca strategie de business: să ai tarife diferențiate în funcție de puterea de cumpărare a fiecărei piețe.
Apple, de exemplu, când a lansat Music, nu a practicat același preț în toată lumea, ci l-a ajustat în funcție de regiune. De exemplu, spre deosebire de țări mai dezvoltate unde costa 8 sau 10 euro, în România Apple Music era și este în continuare disponibil pentru doar 5 euro.
Netflix, din păcate, a ales să păstreze același preț și, pe urmă, probabil, se va mira de ce are așa puțini abonați în România. Singura deosebire este că dolarii din America s-au transformat în euro în prețurile din România.
Există trei planuri tarifare: Basic de 8 euro, Standard de 10 euro și Premium de 12 euro.
Planul Basic are doar conținut SD și limitează accesul la un singur dispozitiv.
Cei care optează pentru Standard vor avea conținut HD și vor putea intra de pe două device-uri.
Cine optează pentru Premium va putea folosi 4 dispozitive și va avea acces la conținut Ultra HD.
Doar prima lună este gratuită (Apple Music a avut trei luni de încercare), iar plata se face cu cardul sau prin PayPal.
Ce conținut are
Aici vine a doua dezamăgire și cred că de vină sunt negocierile pentru drepturile de difuzare, pentru că de pe Netflix România lipsesc multe filme și seriale disponibile în Statele Unite. Se poate spune că Netflix vine în România în ediție limitată și, cel mai probabil, va trece mult timp până când vom putea să vedem și în România același conținut și la același moment cu ceea ce există în America.
Pe lângă conținutul original Netflix am regăsit seriale și filme precum Suits, Under the Dome, Inception, Black List, Gravity, The Bucket List, Dexter, Arrow, 12 Monkeys și altele.
Dar nu am găsit niciun Stargate, Firefly, Interstellar, Dark Matter, The Big Bang Theory și multe, multe altele.
Experiența
Calitatea imaginii este dezamăgirea decisivă. Deși am ales cea mai bună calitate a imaginii (în loc de Auto) de la Playback Settings, aceasta variază de la film la film. Am găsit filme, precum Star Trek: Into Darkness sau Inception, care sunt mai aproape de SD decât de HD. Și, în general, calitatea imaginii variază între HD și SD, în funcție de compresie, dar nu este nici 720p.
În rest, despre serviciul propriu-zis, numai de bine. Interfața, pentru cei care nu l-au folosit deloc până acum, este curată, ușor de folosi și rapidă. Player-ul video oferă opțiunile de bază, precum selectarea subtitrărilor (nu există subtitrări în română) sau a pistei audio. Episoadele pot fi vizionate în mod continuu, iar filmele și serialele vizionate parțial vor fi reluate automat de la momentul întreruperii.
CITEȘTE ȘI Facebook face teste de dependență pe utilizatori: a stricat în mod intenționat aplicația de AndroidAcelași lucru poate fi spus și de aplicația de mobile. Experiența este similară, în plus existând suportul pentru Chromecast bine implementat, cu o conectare rapidă și toate opțiunile importante.
Netflix, da sau nu?
O lună de abonament gratuit ar trebui să fie suficientă pentru ca oricine să-și facă o impresie și să se hotărască dacă va rămâne abonat în continuare, mai ales că abonamentul poate fi întrerupt oricând.
În cazul meu răspunsul este clar, nu. Cel puțin nu în acest moment. De ce? Pentru că la 10 euro pe lună aș vrea ca Netflix să fie singurul serviciu de streaming video de care am nevoie, nu să caut prin alte părți filmele pe care nu le găsesc aici. Iar conținutul disponibil, așa limitat cum e, ar trebui să fie disponibil la o calitate mai bună.