Distracția costă și, în viitorul apropiat, va costa suplimentar. În ceea ce privește distracția în localurile publice, nivelul de reglementare și de impozitare/licențiere etc, se va înăspri considerabil în urma tragediei de la clubul Colectiv, dar și a iminentei închideri, fie și doar temporare, în cazul promulgării legii privind reabilitarea clădirilor cu risc seismic ridicat de către președinte. Costurile unui patron de restaurant/bar/discotecă vor fi majorate și de noile niveluri de impozitare, prezentate în premieră de Profit.ro.
Dacă Parlamentul va adopta și legea interzicerii fumatului în localurile publice, care deja a trecut de Senat, o ieșire în oraș se va transforma într-un lux, românii urmând a plăti un preț exorbitant pentru a bea o bere și a fuma o țigare pe trotuarul din fața puținelor localuri care vor mai obține autorizații de funcționare.
Cu alte cuvinte, în absența cinematografelor și a cârciumilor, românilor le rămâne varianta distracției “la domiciliu”. Însă, în viitorul apropiat, costurile acesteia ar putea fi la rândul lor majorate, după modelul altor state.
Americanii ar putea plăti o taxă de 9% pentru a viziona producțiile Netflix, Spotify, Hulu, Amazon Prime
În SUA, de exemplu, deja mai multe state au decis să taxeze distracția “la domiciliu”. Astfel, în luna iunie a acestui an, în Chicago a fost introdusă o taxă pe “amuzament” de 9%, menită a impozita consumul de conținut online furnizat de Netflix, Spotify, Hulu, Amazon Prime și alte companii care oferă servicii de “streaming”, pentru a compensa pierderile de venituri cauzate de scăderea vânzărilor de DVD-uri sau CD-uri. Explicația acestei decizii: Chicago și statul din care face parte, Illinois, au un deficit de miliarde de dolari la fondul de pensii.
Argentinienii taxează doar conținutul furnizat de “străini”, australienii nu fac discriminări
Însă ideea taxării conținutului distribuit online nu aparține americanilor, ci australienilor, care, la începutul lui 2015, au impus o taxă de 10% pe orice conținut descărcat de pe net, taxă ce urmează a intra în vigoare în 2017.
Și în Argentina, pe 1 noiembrie, a intrat în vigoare o taxă de 3% pe conținutul online furnizat de de provider-ii străini.
Gradul de conformare și tolerare al contribuabililor - decisiv
Impozitarea “distracției”, muzicii, filmelor și show-rilor distribuite online a întâmpinat însă rezistență din partea consumatorilor. Astfel, la presiunea politicienilor din Alabama, Fiscul local și-a retras propunerea de aplicarea a taxei de 4% privind serviciilor de închiriere și asupra serviciilor de închiriere de conținut online.
“Dacă există ceva ce poate fi impozitat, se găsește o agenție guvernamentală care să încerce să găsească o soluție în acest sens. Implementarea ei depinde doar de contribuabili, de gradul lor de conformare și de tolerare a noii impozitări”, a declarat Michael Karu, contabil la Levine, Jacobs & Co., citat de Bloomberg.