În momentul de față există peste 450 de concepte de franciză în România, 48% dintre ele activând în zona de retail, restul de 52% fiind împărțit între zona de servicii și zona de food & beverage, spune, la emisiunea PROFIT NEWS TV, Raluca Voicu, co-fondator Franchwise. 70% dintre aceste francize sunt importate, iar restul de 30% sunt concepte românești.
„Există o tendință de creștere către zona de concepte românești. Dacă ne uităm la piețele dezvoltate din Europa de Vest și Centrală, spre exemplu în Franța, acolo sunt 1.700 de concepte de franciză, dintre care 70% sunt conceptele autohtone. Și cred că e natural să fim la stadiul acesta.
Suntem o țară ex-comunistă, am început să importăm francize din anul 2000, în momentul în care se dezvoltau primele proiecte de centre comerciale în România, am început să călătorim mult ca business și să ne dorim să avem multe branduri pe care le vedeam în afară. Dacă ne uităm acum la peisajul din România avem majoritatea lanțurilor internaționale prezente și atunci s-a mutat focusul și efervescența asta către brandurile românești locale”, spune acesta.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ea adaugă că există un trend crescător pe zona de servicii, tot mai multe francize pe acest segment făcându-și loc în piață, de la cele financiare, la telecomunicații, curățenie și până la serviciile de educație pentru copii.
„Trendul ăsta crește pentru că suntem în continuare deficitari pe zona asta. Și zona de food & beverage crește. Și el va exista atâta timp cât exista interes de la consumatori pentru acest lucru. Și suntem încă în urmă ca și obicei de consum comparativ cu foarte multe țări din Europa de Vest și Centrală.
Există și aici loc și pe segmentul de cafenele, restaurante, gelaterii, dar nu se mai pune problema să fie un business oarecare, să aibă doar un produs bun. Se pune problema să fie un business care, pe lângă produs și centrarea lui pe un singur produs, promite clientului experiența. Și suntem și dispuși să plătim mai mult pentru asta”, precizează Raluca Voicu.
Însă, zona de educație pentru copii rămâne poate cea mai profitabilă franciză în 2023.
„Tot ce înseamnă universul ăsta de educație pentru copii rămâne în continuare foarte profitabil. Cu între 30.000 și 50.000 de euro poți să fii operatorul unui astfel de business”, subliniază ea.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Andrei Gemeneanu, Morphosis Capital: Rămânem în continuare cu teza că va exista un slow down macroeconomic care va veni și ne va afecta și pe noi. 2023 cu siguranță va rămâne un an de creștere acceleratăȘi piața de food & beverage rămâne în continuare profitabilă, însă prezintă și riscuri pe anumite nișe.
„Aș vedea însă risc pe zona de food & beverage pentru că e o piața consolidată pe anumite nișe, dar și pe zona de fashion retail care e destul de aglomerat. Însă, anul 2023 arată bine, eu îl văd efervescent, avem și primele mecanisme de finanțare în zona de franciză. Cumva cred că am pus fundația. Există și mai mult interes și branduri locale din ce în ce mai pregătite să meargă în afară”, mai spune Raluca Voicu.
Co-fondatoarea Franchwise consideră și că față de un startup, o franciză este mult mai sigură și prezintă și riscuri financiare mai mici.
„Franciza e calea bătătorită, e un drum bătătorit. Poți să vezi ce s-a întâmplat în spatele businessului, poți să cunoști acționarii, să vezi cum a parcurs businessul respectiv diverse etape. E ca la mașini, poți să faci un drive test. Tot secretul sta în a parcurge pașii pe care îi ai de parcurs ca să vezi dacă businessul ăla e cel potrivit pentru tine, pentru că acces la zona de informații și la cum să faci lucrurile există.
Franciza aduce și riscuri financiare mai mici pentru cel care cumpără atâta timp cât își face temele bine. Franciza e un joc pentru doi, un antreprenoriat colaborativ. Și piața de franciză a fost reglementată și, dar și prin bunele practici. A devenit la modă să extinzi businessurile în franciză și e un lucru care este pe trend. Dar e foarte important să ne uităm la care sunt minimele condiții pe care să le îndeplinim ca să putem franciza”, explică Raluca Voicu, adăugând că prima condiție pentru ca un antreprenor să-și poată franciza afacerea este să aibă un brand înregistrat, iar cea de-a doua condiție este să aibă un model de business ajuns la maturitate, cu un an financiar întreg încheiat.