Piața investițiilor în startup-uri tech este tot mai efervescentă și în continuă creștere, spune, la PROFIT NEWS TV, Mihai Guran, vicepreședinte TechAngels, o rețea formată din peste 120 de investitori, cu 240 de startup-uri în portofoliu și 30 de milioane de euro investiți în ultimii cinci ani.
„Ajung să ne facă pitch-uri peste 100 startup-uri în fiecare an. Cu siguranță nu toți iau finanțări și cu siguranță odată ce ai început să investești într-un startup de multe ori stai alături de el o perioadă mai lungă de timp. Eu am investit în aproape 20 de startup-uri, nu toate sunt acolo unde mi-aș dori sau atât de repede cum mi-aș dori.
Unele scalează mai repede, altele mai încet. Unele au nevoie de bani mai mulți, pentru că fac un produs foarte complex, altele pot să ajungă mai repede la un product-market fit și după să aibă nevoie de bani pentru sales, marketing, să scaleze. Nu există o rețetă universală, dar sigur crește piața”, spune acesta.
El adaugă că, în general, startup-urile tech sunt o investiție de risc, însă, „dacă nu riști, nu câștigi”.
„Ce se recomandă de obicei este să ai un portofoliu. La fel fac și VC-urile. Dintr-un portofoliu probabil, dacă ai noroc, 1-2 startup-uri, performează extraordinar, restul cea mai mare parte probabil să fie într-o medie și probabil câteva se și termină pe parcurs”, afirmă acesta.
Mihai Guran mai spune și că evaluările startup-urilor sunt pe un trend descendent.
„Deci banii nu se mai dau atât de ușor și trebuie ceva mai multă tracțiune. Noi încurajăm startup-urile să aibă cash în bancă pentru o perioada mai lungă de timp, în așa fel încât să nu rămână fără „combustibil”. Trebuie să fie puțin mai multă prudență în perioada asta”, subliniază el.
În contextul actual, investitorii sunt tot mai selectivi și iau în calcul tot mai multe aspecte atunci când aleg să investească într-un startup.
„La stadiul de idee, angelii se uită la oameni, dacă sunt sau nu coachable, dacă au expertiză în domeniu, de unde au insight-urile, cum le-a venit ideea și se mai merge și pe intuiție. De la un moment dat încolo te uiți dacă au reușit sau nu să facă ceva, cum colaborează fondatorii între ei ca echipa, e soloprenor sau e o echipă. Nu e bine să investești în startup-uri unde e un singur fondator care le știe el pe toate. Fondurile se uită la produs, la tracțiune, ce spun clienții, la plan”, precizează vicepreședintele TechAngels.
„Inițial România a atras o grămadă de firme din afară care aveau brandurile lor și veneau aici și ne ziceau cum să le confecționăm. Asta se întâmplă încă în marea majoritatea a IT-ului românesc. Lucrezi pentru brandul lor. Ca să ajungi la brandul tău e exact ca și în confecții. Trebuie să știi să faci vânzări, marketing, să crești brandul, iar ca să ajungi acolo trebuie să ai un produs ca să adreseze niște nevoi, să știi să te integrezi în mediul de lucru al clienților, să ai un scop. Oamenilor dintotdeauna le-au plăcut poveștile”, adaugă el.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Ionuț Pătrăhău, Managing Partner Seedblink: De cel puțin un an nu mai există acces la capital. Nu se mai pune problema creșterii pentru următoarele 6-12 luni, ci a supraviețuiriiMihai Guran afirmă și că antreprenorii români au nevoie de mai mult curaj pentru a se face remarcați peste hotare.
„Ne trebuie puțin mai mult curaj să ieșim în afară, să mergem să cucerim. Noi românii, istoric vorbind, am cam stat aici, au venit alții peste noi. Ne trebuie curaj, mers, cucerit piețe. Efectiv, trebuie să ataci o piață. Te duci pe piață, ești nimeni, ești zero. Sa ajungi la 1-2-3% îți trebuie curajul ăsta să te duci și să vrei să iei piețe noi. Și în afară de curaj îți trebuie și echipă. Talentele trebuie să le creștem”, subliniază acesta.