Deși vacanțele s-au scumpit semnificativ, turiștii sunt dispuși să plătească mai mult pentru a-și satisface nevoia de a călători, de a ieși din cotidian și de a se relaxa.
„Oamenii sunt pregătiți să plătească prețuri mai mari pe vacanțe. Este până la urmă o chestiune pe care poate uneori o uităm analizând doar cifre, trenduri, statistici. După o perioadă lungă și grea, percepută ca fiind apăsătoare, a existat această nevoie de eliberare, de a trăi, de a te bucura de viață, de a schimba decorul, de a ieși din cadrul pe care îl vezi în fiecare zi. Există această nevoie de noutate și atunci se plătesc prețuri mai mari, chiar și cu 10-15% la biletele de avion. Și pentru cazare am văzut cu totul altceva față de 2019, deci asta spune destul de multe”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Claudiu Cazacu, Consulting Strategist în cadrul casei de brokeraj pe burse internaționale XTB România.
Faptul că oamenii sunt dispuși totuși să plătească aceste prețuri, „era un fenomen de așteptat să se întâmple”, continuă el. Însă, nu toate regiunile vor beneficia de pe urma acestui apetit ridicat al turiștilor de a călători. Spre exemplu Asia suferă puternic de pe urma restricționării turismului internațional de către China.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Mai ales în ceea ce privește populația tânără și cei cu venituri medii și ridicate. Ei suferă pentru că voiau să uite de pandemie și nu o pot face. De fapt, în anumite orașe s-au diminuat restricțiile, nu au dispărut cu totul, dar iată că vacanțele sunt interne, nu externe”, mai spune acesta.
O analiză XTB, realizată tot de Claudiu Cazacu, arată că pentru țările obișnuite cu un torent de turiști chinezi, situația este serioasă. La nivel global, călătorii din China conduceau în 2019 topul global, cu 154 de milioane de vacanțe în străinătate, față de puțin sub 100 de milioane realizate de americani.
„Pierderile de acolo se duc la zeci de miliarde de dolari. La nivel global vrobim de peste 200 de miliarde de dolari, deci cu siguranță sunt vremuri destul de dificile. Cred că destinațiile turistice din Europa o vor duce mai bine anul acesta”, afirmă Cazacu.
Potrivit analizei, în Cambodgia s-a încercat stimularea turismului intern pentru salvarea industriei: 4,6 milioane de călători autohtoni au folosit serviciile până în aprilie, de 10 ori mai mult decât turiștii străini.
În Thailanda, limitările, costul unui permis de acces și riscul de a fi trimis în carantină au frânat puternic revenirea. Sunt speranțe de revenire, unele măsuri fiind eliminate și altele ar urma să dispară, dar urcușul e abrupt: nivelul vizitatorilor este la 25% din 2019, față de 72% în Singapore și 65% în Filipine.
„În Australia unde restricțiile au fost extrem de îndelungate - în anumite regiuni vorbim de peste un an continuu de restricții - e de înțeles de ce acum conceptele, evenimentele, ieșirile la cinema sunt peste 35% peste nivelul de dinainte de pandemie, ceea ce este enorm. Este un context care va arăta probabil diferit în 2023”, precizează Claudiu Cazacu.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Alexandru Lascăr, co-fondator Stay Fit Gym, al doilea lanț de săli de fitness din România: Pregătim 10-12 centre anul acesta, ne uităm la orașe cu peste 100.000 locuitori. Cine urmeazăDespre efectele războiului din Ucraina asupra turismului mondial, acesta afirmă că are un efect marginal în unele destinații, și mediu spre mare în altele. De exemplu, Cipru și Turcia sunt printre dintre destinațiile puternic afectate de lipsa turiștilor ruși. De la 4 milioane de turiști ruși, estimările unei asociații de tour-operatori din Turcia ajung la 2 milioane anul acesta, însemnând venituri pierdute de 3-4 miliarde de dolari. Cipru ar putea pierde aproape 290 de milioane de euro, o cincime din veniturile turistice.
„În Grecia, numărul de vizitatori din Rusia era undeva la 0,8%, care realizau 1,1% venituri, ceea ce înseamnă că aveau o pondere mai mare în ceea ce privește cheltuielile. Nu veneau atât de mulți, dar cheltuiau mai mult față de cei veniți din alte zone”, mai spune acesta.
Iar legat de prețurile la vacanțe, Cazacu susține că cele mai mari creșteri se vor resimți la cazare și mâncare, însă vor fi diferențe în funcție de destinație.
Cum au privit investitorii semnalele recente privitoare la sezonul turistic?
Analiza mai arată că, pentru Hilton Worldwide, profitul a revenit, și așteptările sunt de creștere: după pierderi de 0,72 mld dolari în anul de start al pandemiei, compania a trecut pe profit de 0,41 mld dolari anul trecut, iar în T2 se așteaptă (sursa: Refinitiv) un câștig de 1,04 dolari/acțiune față de 0,71 dolari în T1. Acțiunile au pierdut 7,8% anul acesta, și 15,2% din vârful atins în aprilie, dar au câștigat 23% din vârful pre-pandemic și 28% din ianuarie 2021, calculând până la închiderea de vineri, 3 iunie.
Marriott a avut, de asemenea, vârful în aprilie, la 195,9 dolari/acțiune. A coborât cu 10,8% de atunci până vineri, dar este pe plus 6,4% anul acesta și cu aproximativ 14,1% peste nivelul de vârf pre-pandemic. De la 1,25 dolari/acțiune în primul trimestru, profitul este estimat a crește la 1,54 dolari/acțiune în T2.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Alina și Daniel Donici, Fondatori Artesana: Sunt tot mai puțini furnizori de lapte românesc conform. Într-o țară cu mai multe oi decât oameni, pentru noi a fost aproape imposibil să găsimO situație interesantă este cea a acțiunilor Airbnb. Listată la o evaluare mult diferită de cea inițială, în plină suferință a sectorului, acum un an și jumătate, Airbnb a reușit totuși să crească semnificativ, cu peste o treime, în prima parte a traselului său pe bursă. Speranțele pentru o redeschidere rapidă se traduceau pentru investitori în șanse ca jucătorul agil și concurent din noua economie de tip „sharing” să culeagă crema redeschiderii. Deși lucrurile au părut a sta așa pentru vreo două trimestre, totuși au intervenit schimbări majore. Acțiunile Airbnb au atins un maxim de 212,58 dolari pe acțiune, însă parcursul de atunci a fost puternic descendent. Incertitudinea indusă de conflictul din Ucraina, dar și decizia de a se retrage de pe piața chineză au tras în jos cotațiile, care sunt în prezent (la închiderea de vineri) cu 33,2% sub nivelul din 5 aprilie, și cu 43,7% sub vârful din noiembrie.
Pentru Booking Holdings, vârful local a fost în februarie, iar scăderile consistente: de la un vârf de 2.715 dolari pe acțiune în februarie, s-a ajuns la un minim de 1.796 în 8 martie. Titlurile se tranzacționează acum la 2.335 dolari/acțiune, în revenire accentuată, dar totuși la 14% de vârfuri.