Față de alte sectoare de activitate, despre industria IT din România se poate spune că are o experiență în internaționalizare de mulți ani, atât din perspectiva experților de top, cât și a produselor și serviciilor care merg către export. Circa 70% din ce generează sectorul tehnologic este destinat piețelor internaționale. Dar încă mai are mult de lucrat până să ajungă la nivelul de competitivitate al țărilor din vestul Europei.
“Sunt convins că avem motive să stăm cu fruntea sus în piața internațională. De altfel, industria IT românească o face de mult timp, dar în ultimii ani o face tot mai mult și din perspectiva experților de top, nu doar a industriei outsourcing. Oface atât prin capacitatea experților noștri, cât și prin ceea ce produce. Din punctul de vedere al expertizei indivizilor care lucrează în industria noastră, cred că suntem și putem să fim competitivi absolut peste tot”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Daniel Homorodean, CEO Arxia și vicepreședinte al cluster-ului Cluj IT.
Însă mai este mult de lucrat până a ajunge la un nivel de competitivitate precum cel al țărilor de vestul Europei, mai ales din perspectiva capacității jucătorilor din domeniu de a dezvolta produse semnificative, cu valoare adăugată mare.
“Problema nu este în lipsa capacității tehnice, ci în abilitățile corelate cu dezvoltarea unui business de produs. Asta înseamnă management de produs, comercializare și mai ales comercializare în piețele din afara țării. Aici mai este mult de lucrat”, explică acesta.
În schimb, la nivel de experiență și cunoștințe, experții IT din România sunt la fel de competitivi ca oricine din piața internațională și nu doar tehnologic, ci și datorită unor caracteristici culturale, precum proactivitatea, deschiderea în relații și apetitul pentru risc mai ridicat față de alți specialiști din diferite țări, mult mai competitive poate.
“Până la urmă, experiență în internaționalizare la modul general avem ca industrie. Peste 70% din tot ceea ce generează industria IT românească merge la export. Din păcate, majoritatea încă merge în regim de outsourcing, asta însemnând că nu avem foarte multe operațiuni în țările respective în ceea ce privește vânzarea directă. Asta este ceea ce trebuie să schimbăm”, mai spune Daniel Homorodean, care consideră că, în continuare, lipsește o cunoaștere mai bună a perspectivelor și potențialului altor piețe, dar și a modului în care acestea pot fi penetrate.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Românii riscă să nu mai aibă acces gratuit la anumite servicii medicale. Cristian Hotoboc, PALMED: Pacienții vor fi nevoiți să plătească cu totul contravaloarea unor investigații și consultațiiDe asemenea și lipsa de implicare a statului își spune aici cuvântul. Țări precum Germania, Estonia, Israel, Luxemburg,Japonia, Coreea, care sunt foarte competitive la nivel internațional, au parte și de un sprijin foarte puternic din partea statului pentru internaționalizare, inclusiv în piețele în curs de dezvoltare. “La noi încă nu se întâmplă lucrul acesta”, atrage atenția CEO-ul Arxia.