După ce navelor rusești li s-a interzis accesul în porturile UE, tancurile rusești continuă să exporte produse petroliere în Europa, transbordându-le pe vase aflate sub pavilionul unor țări UE, transmite Rador.
Informația a fost dezvăluită de o investigație a Radio Svoboda (serviciul ucrainean al Radio Europa Liberă), care a analizat rutele tancurilor rusești pe Marea Neagră folosindu-se de sistemele de monitorizare a navelor Marine Traffic și Equasis.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Conform acestora, transbordarea are loc în Marea Neagră, lângă România. Au fost dezvăluite în special două metode de eschivare.
Prima metodă: tancurile petroliere părăsesc pline porturile rusești, se opresc în Marea Neagră lângă România, unde marfa e transbordată pe nave sub pavilionul unor țări UE, care o transportă în porturile altor țări, inclusiv din UE.
A doua metodă implică un tanc de stocare de mare capacitate, New Legend, sub pavilion liberian. E a cincea lună în care acesta staționează, inviolabil, lângă portul românesc Constanța. Tancurile rusești vin și îl umplu cu regularitate, încă din iunie. Iar New Legend, la rândul său, transferă petrolul sau produsele petroliere pe alte vase. Iar acele vase fie intră direct în porturile europene și descarcă, fie predau „ștafeta” mai departe, astfel încât petrolul rusesc poate să treacă și prin patru nave diferite până să ajungă într-un port UE.
Jurnaliștii afirmă că tancurile rusești implicate în schemă aparțin companiei Volga Shipping deținute de afaceristul Vladimir Lisin. El se situează în fruntea clasamentului celor mai bogați oameni din Rusia din 2022, conform ediției ruse a revistei Forbes.