Populația ungară a început să se adapteze la o inflație mai mare, iar în lunile următoare efectul înăspririi bugetului (de exemplu din cauza modificărilor legate de impozitul unic pentru independenți și micii întreprinzători) ar putea întări și mai mult acest aspect, scrie Világgazdaság, potrivit Rador.
Ce se va întâmpla pe piața de retail din România, cum pot fi atrași mai mulți clienți profitând de ridicarea restricțiilor, cum poți îmbina eficient canalul de vânzare online cu magazinul fizic va fi explicat la PROFIT E-Commerce.
Videoconferința, programată pentru 13 octombrie, este organizată cu sprijinul Alpha Bank, urmând să fie transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV
Potrivit analiștilor, datele privind comerțul cu amănuntul arată o imagine îngrijorătoare, consumul pare să fi început să încetinească puternic. În primul rând, magazinele de produse second hand au înregistrat creșteri, ceea ce se datorează, de asemenea, inflației.
„Scăderea lentă a consumului continuă, în ceea ce privește achiziționarea de produse”, a declarat analistul principal al ING Bank, Péter Virovácz, referindu-se la datele comerțului cu amănuntul. Analistul a subliniat: Inflația în creștere se face deja simțită din ce în ce mai mult în volumul vânzărilor magazinelor nealimentare. În aceste magazine se găsește gama de produse la care consumatorii renunță din cauza scăderii veniturilor reale. Rectificarea bugetelor familiei a redus cifra de afaceri a magazinelor nealimentare cu 0,8% pe lună. Se poate observa foarte bine și în cazul comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule că din cauza transformării regulilor detaliate de reglementare a prețurilor, alimentările anticipate în iulie au diminuat puternic cifra de afaceri înregistrată în luna august, însă cererea de combustibil este încă mult mai mare în comparație cu anul precedent, ceea ce se datorează plafonării prețurilor, încă aflată în vigoare.
Pe lângă toate acestea este destul de elocvent că doar cifra de afaceri anuală a magazinelor cu produse la mâna a doua a crescut, ceea ce indică din nou creșterea sensibilității la preț a consumatorilor, precum și modificarea obiceiurilor de cumpărături, a mai spus analistul, potrivit căruia, frânarea puternică a consumului este din ce în ce mai vizibilă în trimestrul trei. Populația a început să se adapteze la o inflație mai mare, iar în lunile următoare efectul înăspririi bugetului (de exemplu din cauza modificărilor legate de impozitul unic pentru independenți și micii întreprinzători) ar putea întări și mai mult acest aspect. Deși, este încă devreme pentru a face o evaluare, probabilitatea ca volumul produsului intern brut să scadă, într-o comparație trimestrială, în perioada iulie-septembrie, a crescut.
Analistul principal al Bankholding-ului Ungar, Gergely Suppan, crede, de asemenea, că datele comerțului cu amănuntul vor rămâne în urma așteptărilor, încetinând brusc în comparație cu creșterile de două cifre măsurate în primele luni, în timp ce veniturile din vânzări au scăzut cu 20,8%, până la 1.487 miliarde de forinți din cauza inflației ridicate. Cauza scăderii semnificative a cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul ar putea fi creșterea semnificativă a inflației, pe lângă rambursarea impozitului pe venit personal și acordarea celei de-a 13-a pensie, și poate a contribuit și eliminarea alimentării la prețuri reduse a mașinilor cetățenilor străini.
Într-o măsură mai mică s-a diminuat și cifra de afaceri a magazinelor alimentare, pe de o parte, din cauza scăderii veniturilor reale, iar pe de altă parte din cauza economiilor de precuație făcute de oameni în urma eliminării parțiale a cheltuielilor diminuate la utilități, precum și restabilirea în continuare a situației sectorului ospitalier, deoarece în loc de achiziționarea produselor de alimente din comerț, gospodăriile au cheltuit mai mult în acest sector.
În următoarele luni, vânzările cu amănuntul ar putea continua să scadă din cauza inflației în creștere, a creșterii costurilor cu utilitățile în cazul unor gospodării, a salariilor reale care vor scădea, probabil, în ultimele luni ale anului și a creșterii dobânzilor bancare. Înrăutățirea perspectivelor pe piața forței de muncă ar putea încetini, de asemenea, comerțul cu amănuntul, însă ar putea fi echilibrat într-o oarecare măsură de creșterile salariale pe parcursul anului oferite de unii angajatorii și de alte beneficii acordate salariaților. De asemenea, se poate continua și creșterea cifrei de afaceri a magazinelor care se bazează pe cumpărătorii străini, în condițiile în care numărul turiștilor crește treptat. Dat fiind faptul că înainte de pandemie cumpărătorii străini și turismul de cumpărături au reprezentat aproximativ 7% din cifra de afaceri a comerțului cu amănuntul, reîntoarcerea turiștilor ar putea aduce un impuls, dar probabil doar treptat, deoarece în țările din Orientul Îndepărtat nu se poate aștepta la apariția turismului, iar turiștii ruși ar putea lipsi pentru o perioadă mai lungă de timp.
Comerțul cu amănuntul transfrontalier a fost relansat de deprecierea forintului și de plafonarea prețurilor în Ungaria la unele produse alimentare. Însă, magazinele se pot confrunta cu provocări puternice din cauza creșterii exponențiale a cheltuielilor cu energia, în timp ce poate slăbi și cererea, ceea ce ar putea duce la încetarea unor afaceri. Ca urmare a scăderii temporare a salariilor reale se preconizează o scădere mai mare a vânzărilor cu amănuntul la începutul anului viitor, însă a doua jumătate a anului viitor poate aduce o revigorare, probabil datorită scăderii inflației și a creșterii ulterioare a salariilor reale.
Potrivit analistului principal al băncii comerciale K&H Bank, Dávid Németh, surplusul la comerțul cu amănuntul se datorează aproape exclusiv combustibililor, însă perspectivele sunt nefavorabile.
CITEȘTE ȘI România, grupă accesibilă în preliminariile Campionatului European 2024În următoarele luni situația se poate deteriora și mai mult, deoarece puterea de cumpărare se va diminia și mai mult, iar veniturile reale nete vor intra pe minus din cauza inflației ridicate. Ba mai mult, cererea de carburanți a crescut în august din cauza vacanțelor de vară, însă acest factor nu va exista în următoarele luni, ceea ce va reduce cifra de afaceri la comerțul cu amănuntul. Specalistul a mai precizat că potrivit perspectivelor actuale, vânzările cu amănuntul vor scădea cel mai probabil în ultimul trimestru al acestui an și primul trimestru al anului 2023.
Specialistul Institutului Makronóm, Gábor Regős, consideră că cifra de afaceri pentru comerțul cu amănuntul în luna august a fost mai favorabilă decât se aștepta și se poate spune că performanța acesteia este bună în contextul actual, deoarece în mediul actual de inflație ridicată chiar și o astfel de creștere este o veste bună. Potrivit analistului, cifra de afaceri la comerțul cu amănuntul ar putea fi determinată, pe lângă evoluția salariilor reale, de motivul prudenței, respectiv de temerea legată de o inflație și mai mare și a situației economice care se deteriorează. Privind în ansamblu întregul an, cifra de afaceri la comerțul cu amănuntul poate crește cu 5-6 la sută. În perioada următoare, inflația joacă un rol important în evoluția cifrei de afaceri. Pentru împiedicarea deteriorării monedei, sunt necesare aprecierea forintului și normalizarea prețurilor la energie.