Compania Corvinus International Investment, deținută de guvernul Ungariei, și grupul francez de construcții Vinci SA au ajuns la un acord privind preluarea tuturor acțiunilor la aeroportul internațional din Budapesta de la acționarul majoritar AviAlliance și acționarii minoritari, într-o tranzacție care evaluează aeroportul la 4,3 miliarde de euro, au declarat pentru Bloomberg surse din apropierea tranzacției.
Noii proprietari au plătit 3,1 miliarde de euro pentru acțiunile la Budapest Airport Zrt. și au preluat datorii nete în valoare de 1,2 miliarde de euro, au precizat sursele. Ungaria va deține o participație de 80% la aeroportul internațional din Budapesta, iar Vinci va deține restul acțiunilor, au mai dezvăluit sursele care au dorit să își păstreze anonimatul.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acesta este ultimul exemplul dintr-o lungă listă de naționalizări realizate de guvernul de la Budapesta, care controlează deja sectoarele strategice, cu mișcări în ultimii ani în sectoare ca telecom, asigurări sau infrastructură. Tendința guvernului Orban de a cumpăra companii majore merge în paralel cu scăderea indicatorilor macroeconomici și ai nivelului de trai, scrie Agerpres.
AviAlliance GmbH, operatorul și cel mai mare acționar la aeroportul din capitala Ungariei, a confirmat tranzacția cu Corvinus Zrt. și Vinci Airports într-un comunicat de presă, dar nu a dezvăluit detaliile legate de termenii financiari ai tranzacției.
Înainte de această vânzare, principalul acționar la aeroportul internațional din Budapesta, cu o participație de 55,44%, era AviAlliance, firmă deținută de fondul de pensii canadian Public Sector Pension Investment Board (PSP Investments). Alți acționari sunt Malton, o subsidiară a fondului suveran de investiții GIC Special Investments din Singapore, care controla o participație de 23,33%, și fondul canadian care deținea restul de 21,23%.
Plasat pe locul 39 în clasamentul celor mai aglomerate aeroporturi din Europa, hub-ul din Budapesta este considerat bijuteria coroanei pentru industriile turismului și logisticii din Ungaria. Potrivit datelor Eurocontrol, aeroportul din Budapesta are o medie de 307 de zboruri pe zi, la fel ca și cel din Praga.
Pentru autoritățile ungare, tranzacția de preluare este cel mai probabil primul pas în dezvoltarea aeroportului. Autoritățile de la Budapesta au purtat discuții cu fondul suveran Qatar Investment Authority pentru ca acesta să se alăture consorțiului la o dată ulterioară. După ce achiziția se va finaliza, statul ungar are de gând să extindă aeroportul de la Budapesta prin construcția celui de-al treilea terminal și să majoreze capacitatea pentru pasageri și marfă, a precizat Marton Nagy într-un interviu acordat Bloomberg la finele anului trecut.
Aeroportul din Budapesta estimează că va atrage aproximativ 17 milioane de pasageri în acest an, în creștere față de 14,7 milioane anul trecut. Hub-ul a afișat un profit de 74 milioane de euro în 2023, după ce veniturile au înregistrat o creștere anuală de 20% până la 338 milioane de euro.
Inițial, AviAlliance GmbH nu avea inițial intenția de a vinde aeroportul. Însă a intrat în discuții cu Guvernul ungar după ce acesta din urmă a purtat timp de mai mulți ani o campanie de înlăturare a actualilor acționari pe motiv că nu investesc suficient în dezvoltarea aeroportului, acuzație dezmințită de echipa managerială.