Pentru prima dată, România și Bulgaria par hotărâte să lucreze împreună pentru a construi infrastructura-cheie de transport, pentru cooperarea energetică și intrarea în Schengen, arată o analiză a publicației bulgare Kapital, preluată de Rador.
După vizita de o zi a prim-ministrului bulgar Kiril Petkov și a altor reprezentanți ai guvernului bulgar la București, urmează ca chiar de săptămâna viitoare să fie înființat un grup de lucru cu experți din cele două state pentru a lucra la proiecte concrete. Cel de-al doilea pod Ruse-Giurgiu este deja în procedură de aprobare pentru finanțare de la Comisia Europeană, urmează deschiderea unei legături de feribot între cele două orașe, iar în septembrie sunt așteptați pași clari și pentru îmbunătățirea în ansamblu a transportului fluvial.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit informațiilor ziarului Kapital, în pofida intenției anunțate a Bulgariei de a ajuta Ucraina cu privire la exportul de cereale prin portul Varna și pașii concreți pe care România i-a întreprins deja în această direcție, nu există în prezent rezultate din discuții pentru îmbunătățirea legăturilor feroviare dintre cele două țări. Nu au fost anunțate nici angajamente concrete de către România pentru furnizarea de gaze naturale către Bulgaria, după ce, anterior, presa de la București a anunțat că România va avea un excedent din producția proprie.
Pe lângă premierul Petkov, din delegația bulgară a mai făcut parte și vicepremierul și ministru al finanțelor, Asen Vasilev, ministrul energiei, Alexander Nikolov, ministrul mediului și apelor, Borislav Sandov, ministrul apărării, Dragomir Zakov, și ministrul adjunct al transporturilor și comunicațiilor, Vladimir Vârbanov. „Astăzi, guvernul nostru, venind la București, a venit din trei locuri – Kiev, Bruxelles și Baku. Aceasta arată munca susținută pe care o avem cu toții de făcut legat de provocările crizei gazelor, războiul din Ucraina și eforturile europene de depășire a crizei alimentare. Iată de ce este important ca Bulgaria și România să fie nu numai buni vecini, ci și parteneri”, a spus Kiril Petkov în cadrul unui briefing după întâlnirile cu omologul român, Nicolae Ciucă, comisarul UE pentru transporturi, Adina Vălean, și reprezentanți ai executivului de la București. A avut loc și o întâlnire între premierul Bulgariei și președintele României, Klaus Iohannis.
Construirea infrastructurii critice de transport
„În centrul discuției de astăzi s-a aflat Dunărea, care, alături de Rin, este coloana vertebrală a navigației europene, dar nu își folosește nici pe departe potențialul”, a declarat comisarul UE pentru transporturi, Adina Vălean. Din acest briefing a reieșit că săptămâna viitoare va fi înființat un grup de lucru cu specialiști din cele două ministere ale transporturilor, care vor lucra pentru începerea lucrărilor la proiecte cheie, iar primele rezultate sunt așteptate la întâlnirea interguvernamentală programată în septembrie. „Prioritate pentru noi în Adunarea Generală au fost programele de transport, am avut două obiective principale în baza memorandumului comun, privind realizarea unui al doilea pod între Giurgiu și Ruse cu fonduri europene și dragarea fluviului Dunărea pentru ca acesta să fie navigabil pe tot parcursul anului”, a declarat premierul român Nicolae Ciucă. „Un nou pod între Ruse și Giurgiu este în curs de finalizare pentru aprobare de către CE”, a adăugat comisarul pentru transporturi Vălean.
În curând vor începe lucrări de reparație pe partea bulgară la podul de peste Dunăre. Pentru a se compensa întârzierile de trafic, care în prezent este îngreunat de cozi de camioane de kilometri pe ambele părți, urmează deschiderea frontierei bulgaro-române la punctul de frontieră Ruse – Giurgiu – feribot.
Delegația bulgară a propus din nou construcția a încă patru poduri peste Dunăre, iar ideile vor fi discutate în grupurile de lucru, săptămâna aceasta. Potrivit datelor ziarului Kapital, în pofida intenției anunțate a Bulgariei de a ajuta Ucraina cu export de cereale prin portul Varna și pașii concreti pe care România i-a întreprins deja în această direcție, nu există rezultate din discuții privind îmbunătățirea legăturilor feroviare dintre cele două țări.
În același timp, Bulgaria are un termen foarte scurt pentru a îndeplini cerințele UE pentru rețeaua TEN-T, și anume pentru a finaliza sau moderniza rețeaua principală extinsă până în 2040, conform noilor standarde (inclusiv o viteză minimă a liniei de 160 km/h pentru transportul feroviar de pasageri).
Energie
„Mă bucur că ne dăm seama că împreună putem face față riscurilor”, a spus premierul Kiril Petkov. El a adăugat că interconectorul cu Grecia va fi gata din punct de vedere tehnic până pe 30 iunie. “Capacitatea rezervată în acest moment este de circa 1,5 miliarde de metri cubi. Este important atât datorită cantității, cât și datorită capacității de a asigura traficul de gaze de la sud la nord și de la nord la sud”, a spus premierul român Nicolae Ciucă. Cu toate acestea, nu au fost anunțate angajamente concrete privind importuri de gaze din România către Bulgaria.
O întâlnire a miniștrilor europeni ai energiei este programată pentru data 5 mai, la Sofia, ca parte a noii platforme a UE pentru achiziții comune de gaze, în cadrul căreia Bulgaria trebuie să devină un centru regional de coordonare. Grupul de lucru se va concentra pe anul viitor și va oferi expertiză regională concretă și know-how pentru a elabora și implementa planul de acțiune REPowerEU al UE pentru a reduce dependența de combustibilii fosili din Rusia, pentru a reumple instalațiile de depozitare pentru iarna viitoare și pentru a accelera în continuare decarbonizarea în sectorul energetic.
Diplomație
De asemenea, din briefing a reieșit clar că Bulgaria și România vor folosi „absolut toate instrumentele disponibile” pentru a revizui Mecanismul de Cooperare și Verificare și pentru ridicarea în totalitate a acestuia, pentru a atinge râvnitul obiectiv de aderare la Schengen. „Aderarea la Schengen este o prioritate uriașă pentru noi și este o prioritate să ne mișcăm împreună”, a spus Kiril Petkov.
Celălalt subiect de discuție din cadrul întâlnirii a fost Moldova, iar cele două state au convenit să ofere ajutorul necesar și să susțină pe calea europeană atât Ucraina, cât și Moldova și Georgia.