Cârciumile tradiționale au un rol important pentru locuitorii satelor din Cehia, o țară renumită pentru cultura berii, însă creșterea costurilor amenință să închidă multe din aceste locații, transmite Reuters.
Un exemplu este cârciuma U Kryslu din satul Sec, cu o populație de 318 de locuitori, care suferă de pe urma unei prăbușiri a veniturilor pe măsură ce clienții și-au redus cheltuielile de consum, aceasta fiind cea mai recent lovitură dată unui sector care se chinuie să își revină după restricțiile din timpul pandemiei, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"În multe sate, poate chiar și la noi, cârciuma va înceta să existe", spune primarul din Sec, Helena Chytra, care acum caută un nou operator pentru cârciuma U Kryslu. "În urmă cu cinci sau zece ani, în weekend, cârciuma era plină. Nu era un loc liber vineri sau sâmbătă seara", adaugă Helena Chytra.
Chiar dacă sunt lideri mondiali la consumul de bere per capita, cu 129 de litri pe an, cehii au început să se îndrepte spre consumul la domiciliu, o tendință care a continuat și după ce pandemia s-a încheiat, mai ales după ce anterior interzicerea fumatului a afectat și ea afacerile cârciumilor.
Potrivit firmei Plzensky Prazdroj, compania care produce renumita marcă de bere Pilsner Urquell, aproximativ 12% din pub-urile din localitățile din Cehia cu mai puțin de 5.000 de locuitori s-au închis în ultimii trei ani, o rată dublă față de situația din marile orașe. Potrivit multor analiști creșterea rapidă a costurilor ar putea fi lovitura finală pentru multe alte cârciumi de la sat.
"Deseori, datele economice pentru o cârciumă dintr-un sat nu arată prea bine", spune Lubos Kastner, proprietar de restaurant și membru al Institutului gastronomic din Cehia. Potrivit acestuia, cârciumile de la sat vor suferi o lovitură mai dură pe măsură ce condițiile economice se vor înrăutăți.
Mulți proprietari de cârciumi mici se tem să recurgă la creșteri de prețuri de teamă că vor pierde și puțini clienți pe care îi mai au, chiar dacă în luna mai inflația în Cehia a urcat la 16%, cel mai ridicat nivel din ultimii 30 de ani, pe fondul creșterii facturilor la electricitate și alte costuri,
"La toamnă va începe o perioadă dificilă pentru multe cârciumi mici", estimează Hanus Vala, proprietarul cârciumii Na Palube Steakhouse din Milevsko, regiunea Boemia.
Pentru ajutor, unii proprietari de cârciumi s-au îndreptat spre programul "Village" lansat de producătorul de bere Plzensky Prazdroj care oferă consultanță și sprijin financiar.
Un exemplu este Eva Vejvancicka, proprietara cârciumii U Kantu din satul Myslovice, care a primit finanțare de Plzensky Prazdroj pentru a moderniza terasa pub-ului și a împiedica închiderea singurului loc unde se pot organiza evenimente în satul cu 131 de locuitori. "Cârciuma este importantă pentru oamenii care vor să se întâlnească. Aici nu avem nici măcar un magazin. Dar aici a fost întotdeauna o cârciumă", spune Eva Vejvancicka.
Producătorul de bere Plzensky Prazdroj și-a început programul în 2017 cu 80 de pub-uri iar acum ajută aproape 900 de pub-uri, adică aproximativ 10% din cârciumile din satele din Cehia. Ajutorul include granturi directe precum și consultanță cu privire la îmbunătățirea meniului și aspectului cârciumi. Purtătoarea de cuvânt Petra Kubova subliniază că programul vizează cârciumile din localitățile cu mai puțin de 5.000 de locuitori unde pub-ul este unul din puținele locuri unde oamenii pot socializa.
"Fiecare sat se bazează pe trei piloni: biserica, stadionul de fotbal și cârciuma, care ajută la susținerea comunității. Fără unul din acești piloni, satul pierde un picior de susținere", spune Petra Kubova.