Sute de avioane cumpărate de companii rusești în leasing sunt blocate în această țară după ce Rusia a anunțat un proiect de lege care împiedică companiile aeriene din această țară să returneze aeronavele, anunță ziarul grecesc Liberal.
Aceasta nu este însă singura problemă. Sancțiunile impuse Rusiei după invadarea Ucrainei fac aproape imposibilă atât recuperarea avioanelor, cât și plata lor de către companiile rusești, scrie g4media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit unui proiect de lege al Ministerului Transporturilor al Rusiei, companiile rusești vor achita contractele de leasing în ruble pentru tot anul 2022, iar în cazul în care compania de leasing reziliază contractul, o comisie guvernamentală specială va decide dacă aeronava poate fi returnată sau dacă aceasta va rămâne în Rusia.
Rubla a pierdut aproximativ 30% din valoarea sa la cursurile de schimb de când forțele ruse au invadat Ucraina pe 24 februarie, iar contractele de leasing sunt încheiate în dolari americani.
Sancțiunile occidentale au oprit deja furnizarea de piese de schimb și avioane către Rusia, forțând companiile sale aeriene să suspende multe zboruri internaționale de teama că aeronavele lor ar putea fi confiscate de bănci și companii de leasing străine.
Guvernele occidentale au înghețat deja o mare parte din rezervele de valută ale băncii centrale ruse, determinând o reacție din partea autorităților ruse de a reduce ieșirile de valută în străinătate.
Industria de leasing de avioane are un portofoliu de aproximativ 300 de miliarde de dolari, la care se adaugă pierderea unei piețe de 5% până la 6% din traficul aerian global. Această situație va conduce la ani de procese și litigii cu companiile de leasing și asigurări, deoarece există incertitudine cu privire la cine acoperă riscul de război.
Pentru companiile de leasing, îngrijorarea este că această criză va conduce la anularea contractelor de asigurare, nefiind clar ce se va întâmpla mai departe.
În total, aproximativ 780 de aeronave au fost închiriate companiilor aeriene ruse. Aproximativ 425 dintre aceste aeronave sunt în pericol imediat, potrivit Ascend Consulting, citată de Liberal. Cea mai mare companie de leasing, AirCap cu sediul în Dublin, are cea mai mare expunere pe piața rusă, cu 152 de avioane închiriate unor companii din această țară.