Grupul TeraPlast cumpără o nouă companie din străinătate, semnând acum un acord de achiziție prin care preia 70% din capitalul social al companiei Optiplast, al treilea cel mai mare producător de ambalaje flexibile din Croația.
Optiplast este o companie similară ca gamă de produse și tehnologie cu TeraBio Pack, aducând în plus 35 de ani de experiență în piața ambalajelor flexibile.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Prețul total de achiziție va fi determinat la data finalizării tranzacției pornind de la valoarea de bază de 13 milioane de euro, care va fi ajustată cu capitalul de lucru net, fluxurile de numerar și datoriile de la data finalizării.
În baza acestei formule de calcul se va stabili prețul final pentru participația de 70% din părțile sociale pe care TeraPlast SA le va achiziționa la Optiplast d.o.o. Acordul prevede o proiecție a prețului final de achiziție cu luarea în considerare a elementelor de ajustare din situațiile financiare ale Optiplast d.o.o. la 30 iunie 2024.
Astfel, dacă prețul final s-ar fi determinat la 30 iunie 2024, acesta ar fi fost de 9,5 milioane de euro.
CITEȘTE ȘI FOTO O companie din SUA lansează primele produse în România, după ce a cumpărat o cramă din Dealu Mare. Planuri de extindere globală cu stră-strănepotul lui Bram StokerAcordul prevede, de asemenea, un mecanism de ajustare a prețului în funcție de subvențiile viitoare pe care urmează să le încaseze Optiplast pentru un proiect de instalare panouri fotovoltaice aflat în curs de implementare.
Fondată în 1989, Optiplast deține o capacitate anuală de producție de aproximativ 5.000 de tone și operează într-un spațiu de peste 17.000 m², având 81 de angajați.
Compania dispune de o capacitate internă de reciclare de circa 1.200 de tone pe an și, totodată, utilizează între 60% și 70% materiale reciclate.
Optiplast produce saci menajeri, sacoșe pentru cumpărături și alte confecții și folii pentru ambalare.
CITEȘTE ȘI FOTO Purcari vrea să treacă de la „campion regional” la „campion mondial” până în anul bicentenarului. Liniile strategice ale companieiCu o cifră de afaceri de 10 milioane de euro în 2023 și o EBITDA ajustată de 2,2 milioane de euro, Optiplast exportă aproximativ 25% din producție pe piețele europene. Portofoliul de clienți cuprinde atât distribuitori, cât și mari rețele de retail la nivel internațional.
„Prin achiziția Optiplast ne extindem amprenta geografică, iar capacitățile noastre de producție depășesc 10.000 de tone de ambalaje flexibile anual. Vom fi și mai aproape de clienții din țări precum Italia, Grecia sau Austria și ne vom putea concentra mai bine pe piețele din Balcanii de vest, piețe dinamice și mature. Sinergiile dintre Optiplast și TeraBio Pack înseamnă accesul la clienți care plătesc prețul corect pentru ambalaje de calitate, ceea ce va duce la o mai bună încărcare a capacităților de producție. Mai mult, vom deservi mai ușor piețele vest-europene care până acum au fost mai greu de acoperit din Bistrița din cauza costurilor logistice. Astfel, creștem profitabilitatea în timp ce oferim în piață soluții complete și sustenabile.
Am făcut încă un pas în dezvoltarea Grupului TeraPlast la nivel european, pas care a fost posibil și cu susținerea acționarilor noștri în cadrul majorării de capital de 20 de milioane de euro, încheiată recent cu succes”, spune Dorel Goia, Președintele Consiliului de Administrație al TeraPlast.
CITEȘTE ȘI LISTA Plajă din România a ajuns a zecea cea mai relaxantă din Europa Grupul TeraPlast a obținut în semestrul 1 din 2024 un avans de 34% a cifrei de afaceri comparativ cu S1/2023, până la 428 milioane de lei, în timp ce EBITDA, de aproape 27 milioane de lei, este peste nivelul previzionat. Această evoluție vine pe fondul accelerării pieței de instalații, precum și a contribuției foliilor stretch Opal și a achizițiilor recente – Grupul austriac Wolfgang Freiler (Polytech & Pro-Moulding) și Palplast Moldova.
Din perspectivă cantitativă, Grupul TeraPlast a înregistrat o creștere robustă a volumelor, cu 57%, de la 34.483 tone în S1/2023 la 54.009 tone în S1/2024.
Strategia de extindere a amprentei geografice a Grupului TeraPlast a avut ca rezultat dublarea vânzărilor în afara României în S1/2024 față de S1/2023. Ponderea acestora în cifra de afaceri consolidată a ajuns la 23,5% în primul semestru din 2024, față de 15% în S1/2023. Activitatea susținută a Grupului pe piețele din Europa crește reziliența afacerilor și ajută la reducerea dependenței de piața din România.
EBITDA a cunoscut o îmbunătățire în primul semestru din 2024 și a ajuns la 26,9 milioane de lei, cu +15% mai mult decât în S1/2023, pe fondul creșterii volumelor. Marja EBITDA este de 6,3% în S1/2024 versus 7,3% în S1/2023, în ușoară diminuare din cauza presiunilor pe prețuri resimțite din piață și a efortului de a crește cotele de piață. În același timp, marja brută a depășit 150 de milioane de lei, în creștere cu 29% față de S1/2023, ceea ce arată soliditatea strategiei de concentrare pe cota de piață.
Rezultatul net negativ este cu 1,7 milioane de lei mai mare decât cel preconizat, pe fondul cheltuielilor nerecurente de 3,8 milioane de lei și a ramp-up-ului accelerat al business-ului de folie stretch Opal. În acord cu țintele bugetate, se așteaptă intrarea în teritoriu pozitiv a rezultatului net începând cu trimestrul al treilea.
„Investițiile recente în extinderea portofoliului de business-uri și achizițiile Grupului Wolfgang Freiler și a Palplast Moldova, împreună cu creșterile organice au adus rezultate robuste în primul semestru din 2024 pentru Grupul TeraPlast. Acestea reflectă eficiența strategiei de extindere și întărire a afacerilor noastre. Suntem pe drumul cel bun spre a ne transforma dintr-un lider regional, în unul european, în acord cu viziunea noastră pe termen lung.” a afirmat Alexandru Stânean, director general al Grupului TeraPlast. „Contextul economic nu este ideal, iar piețele pe care activăm resimt acest lucru și manifestă un mix de tendințe: construcțiile inginerești avansează în timp ce sectorul rezidențial este în contracție, iar inflația afectează puterea de cumpărare pe retail. În plus, rezultatele firmelor nou achiziționate sunt influențate de evoluția sub așteptări a piețelor vestice. Abordarea noastră orientată spre extindere geografică, reducerea dependenței de o singură piață, agilitatea în adaptarea la contextul pieței și identificarea de oportunități sunt principalele avantaje competitive care reduc semnificativ impactul negativ pe care perioadele volatile îl pot avea asupra performanței Grupului TeraPlast.” a mai adăugat Stânean.
Palplast Moldova are o evoluție bună în special ca urmare a dezvoltării accelerate a proiectelor dezvoltatorilor rezidențiali și mai puțin a lucrărilor publice, segment în reașezare după anul electoral 2023. Un potențial trend de accelerare a proiectelor publice e posibil să fie vizibil spre finalul anului curent odată cu activarea proiectelor finanțate din fonduri pre-aderare.
O comparație anuală a rezultatelor din trimestrul doi arată o creștere semnificativă a cifrei de afaceri, cu 45% în T2/2024 față de T2/2023, până la 251 milioane de lei, inclusiv ca urmare a integrării Grupului Wolfgang Freiler și a Palplast Moldova.
Operațiunile recente de M&A sunt vizibile la nivelul segmentului de Instalații, a cărui cifră de afaceri a ajuns la 185 milioane de lei, în creștere cu +43% în T2/2024 față de T2/2023. Un avans puternic, de +151% T2/2024 versus T2/2023, se observă și la cifra de afaceri a segmentului de Ambalaje, ca urmare a operaționalizării fabricii de folie stretch Opal.
Grupul TeraPlast este cel mai mare procesator de polimeri din Europa de sud-est. Grupul este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack, Palplast Moldova, companiile Grupului Wolfgang Freiler și Somplast.