În postările de pe Instagram și în videoclipurile de pe YouTube, satul elvețian Lauterbrunnen din cantonul Berna pare idilic. Căsuțele sale în stil Heidi sunt înconjurate de pășuni punctate de vaci și umbrite de vârfuri înalte, în timp ce o cascadă se prăbușește pe peretele de stâncă de la periferia sa, trimițând în aer curcubee scânteietoare. Amplasați-vă puțin în timpul verii, însă, și veți vedea ceea ce nu este inclus pe rețelele de socializare: mulțimea de turiști care a determinat locul să ia în considerare impunerea unei taxe pentru turiștii de o zi care ajung acolo cu mașina, scrie The Telegraph.
Online, Lauterbrunnen este numit în mod regulat „cel mai frumos sat din Elveția”, iar acest lucru a dus la o explozie a numărului de vizitatori, care provoacă ambuteiaje pe singurul drum de acces în localitate și cozi pe traseele care șerpuiesc din centrul său spre cele mai bune priveliști, arată G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Întotdeauna a fost aglomerat în oraș”, a declarat un manager de hotel pentru The Telegraph. „De când pandemia s-a „terminat”, însă, cu siguranță numărul de vizitatori a crescut în mare măsură”.
Lauterbrunnen s-a alăturat unei liste din ce în ce mai lungi de locuri populare care ar fi putut deveni victime ale propriului lor succes – de la Veneția la Kyoto. Și, la fel ca acestea, caută modalități de a minimiza impactul turismului excesiv.
Cu un număr maxim de vizitatori de aproximativ 6.000 pe zi, Lauterbrunnen nu este la fel de aglomerat ca și punctele de atracție turistică precum Acropola (unde numărul de vizitatori a fost limitat la 20.000 pe zi în septembrie anul trecut) sau Bali (care a introdus o nouă taxă de turism în februarie 2024). „Nu cred că avem un „supra-turism”, așa cum se discută în orașe precum Veneția”, spune Marc Ungerer, directorul general al Jungfrau Regional Tourism.
Dar, la fel ca alte locuri care s-au trezit brusc aruncate în lumina reflectoarelor din social media, dimensiunea Lauterbrunnen înseamnă că se luptă să facă față numărului mare de vizitatori – precum și comportamentului acestora odată ce ajung acolo. „În timpul sezonului de vârf de vară, devine puțin aglomerat de-a lungul drumului din sat, deoarece drumul nu este foarte lat și există doar un singur trotuar”, recunoaște Tom Durrer, managerul stațiunii Lauterbrunnen. „Cu toate acestea, municipalitatea intenționează să creeze un al doilea trotuar și să lărgească drumul.”
La o jumătate de oră de mers cu mașina, pe malul lacului Brienz, Iseltwald (un sat cu doar 415 locuitori) s-a confruntat cu probleme similare atunci când a fost catapultată la celebritate după ce digul său pitoresc a apărut în serialul coreean de pe Netflix, Crash Landing on You. În explozia turistică rezultată, excursioniștii cu autocarul i-au înfundat drumurile și aleile, ceea ce a determinat autoritățile să impună o taxă de 5 lire sterline pentru selfie pentru a face fotografii pe structură.
CITEȘTE ȘI FOTO Campanie de promovare outdoor a României în Germania. Peste 600 de taxiuri colantate vor circula în Hamburg, Berlin, Munchen și FrankfurtSugestia unei taxe turistice în Lauterbrunnen este văzută ca o modalitate de a descuraja vizitatorii de o zi, care vin să facă fotografii și apoi pleacă rapid, creând aglomerație și gunoaie fără a aduce beneficii economiei locale. Cu toate acestea, „baza legală pentru o astfel de taxă nu există încă”, spune Ungerer. „Clarificările inițiale sunt în curs de desfășurare în prezent. Prin urmare, este mult prea devreme pentru a lua în considerare cum ar putea arăta o astfel de taxă sau cum ar putea funcționa”.
Este un echilibru delicat într-un loc în care mulți dintre cei 2.400 de locuitori se bazează pe turism pentru venituri. La urma urmei, Lauterbrunnen a fost popular cu mult înainte de a deveni Instafamous. Când călătoriile europene au luat avânt acum mai bine de două secole, Wordsworth și Lord Byron s-au numărat printre cei care au fost inspirați de munții din jur și de cele 72 de cascade din valea sa.
În secolul al XIX-lea, un întreprinzător local întreprinzător a construit Hotelul Staubbach, la marginea satului, cu o priveliște incredibilă asupra cascadei Staubbach. În curând, o avalanșă de hoteluri și pensiuni pentru drumeții obosiți a creat un oraș în plină expansiune, care a devenit și mai popular atunci când linia sa de cale ferată a fost electrificată. Acum, Lauterbrunnen este ușor accesibil din orașul-stațiune Interlaken, fiind totodată poarta de acces către satele fără mașini Mürren și Wengen.
Totuși, este ușor de înțeles de ce unii localnici s-au săturat de turiști. Într-o țară în care există un respect maxim pentru reguli și ordine și în care mediul natural este foarte apreciat, zvonurile despre oameni care fac fotografii în grădini private și joacă fotbal în cimitirul local sunt detestabile. Între timp, elvețienii, cunoscuți pentru insularitatea lor, se resimt să trăiască alături de fluxuri nesfârșite de oaspeți veniți pentru vacanțe. După sezonul de vară 2023, site-ul swissinfo.ch a relatat că locuitorii s-au adunat la o reuniune de criză organizată de șefii regionali: starea de spirit era una de neputință.
Este păcat, pentru că Elveția are o mulțime de sate mai puțin cunoscute (dar la fel de frumoase), cu mult spațiu pentru a hoinări. Mai mult de un sfert din populația țării trăiește în zonele rurale, potrivit datelor Băncii Mondiale, în timp ce orașele sale sunt mici (niciunul nu are mai mult de 400.000 de locuitori). Acest lucru înseamnă că nu sunteți niciodată departe de un cătun mărginit de pajiști.
Întorși în Lauterbrunnen, șefii din turism recunosc că social media „a ajutat [satul] să devină mai cunoscut”, spune Durrer. Dar ei speră, de asemenea, că va ajuta la conservarea lui pentru viitor. „Este un canal de comunicare important pentru a influența comportamentul pozitiv al vizitatorilor”, adaugă el.
Alte localități care se confruntă cu probleme similare au idei diferite. În primăvara anului 2023, stațiunea italiană Portofino a introdus „zone cu interdicție de așteptare” cu sancțiuni de 275 de euro pentru turiștii care își fac selfie-uri și blochează străzile ori provoacă haos în trafic.