Goschy vrea să vândă cu orice preț cea mai proastă afacere din viața lui

Goschy vrea să vândă cu orice preț cea mai proastă afacere din viața lui
scris 4 sep 2015

Unul dintre cei mai mari hotelieri din România, Josef Goschy, vrea cu orice preț să vândă în acest an complexul Amfiteatru, Panoramic, Belvedere din Olimp, pe care-l consideră cea mai proastă afacere din viața lui, iar în încercarea de a găsi cumpărători și-a redus pretențiile, intenționând să vândă cu 7 milioane de euro mai ieftin decât a cumpărat în 2008.

Josef Goschy a fost considerat de mulți un mare optimist în 2008, când a plătit pe complexul din Olimp una dintre cele mai mari sume cu care a fost cumpărat vreodată un activ în turism în România. Considerat pe vremuri perla litoralului românesc și vârf arhitectural, Amfiteatru Panoramic Belvedere, cu 770 de camere, ajunsese deja în paragină când și-a schimbat proprietarul și avea nevoie de investiții de 20 de milioane de euro ca să redevină ce a fost înainte de 1989.

Urmărește-ne și pe Google News

Plimbat până la privatizare între foști chelneri și bucătărese, pe modelul de succes "locație de gestiune", complexul a coborât inevitabil de la "Perla" de 4 stele la o clasificare de 2 stele.

După ce l-a cumpărat, virând 30 de milioane de euro în conturile AVAS și SIF Transilvania, Goschy a explicat că un lanț hotelier vrea, întotdeauna, să devină din ce în ce mai mare. Pe vremea aceea, lanțul Unita număra în jur de 25 de hoteluri cu peste 3.000 de camere și era cel mai mare din țară. Goschy a spus atunci că un om sărac este cel care este mulțumit cu ce are.

A urmat criza economică mondială și, după investiții de 1 milion de euro, cu care a început modernizarea unuia dintre hoteluri, omul de afaceri s-a oprit, ghidându-se probabil după o filozofie mai simplă, și anume aceea că sărac este, până la urmă, cel care rămâne fără bani. "Eu, de șapte ani, n-am mai avut bani să investesc și încă trebuie să plătesc dobânzi la bănci pentru această achiziție. N-am făcut altceva decât să plătesc dobânzi la bănci în acești șapte ani. A fost cea mai proastă afacere pe care am făcut-o în viața mea", a povestit Goschy pentru Profit.ro.

Perla litoralului, declasificată la o stea

În 2012, când a înțeles limpede că n-are puterea să transforme cele 770 de camere din Olimp într-o nouă perlă a litoralului, Goschy a scos complexul la vânzare. Însă și de această dată a dat dovadă de optimism, cerând 60 de milioane de euro pe un complex în care a investit doar un milion de euro și pe care a plătit de două ori mai puțin cu patru ani înainte. Nimeni, cu excepția, poate, a omului de afaceri, nu s-a așteptat să vândă la această sumă, motiv pentru care, în anii următori, Goschy a scăzut pretențiile și a cerut 30 de milioane de euro pe complex.  A fost încă o dată optimist, pentru că nu s-a găsit niciun investitor care să vrea să dea banii pe care-i plătise Goschy în 2008 pe niște clădiri cu șapte ani mai vechi. "Eu n-am putut să prevăd în 2008 că va veni această criză, unde foarte mulți oameni cu avere au mușcat-o urât de tot. Atunci era acest preț, dar apoi n-am mai putut să-l recuperez", a explicat omul de afaceri.

Între timp, unul dintre corpuri a rămas închis, iar pe celelalte două i le-a închiriat lui Raj Tunaru, personaj care pe vremea în care Goschy cumpăra hotelurile de la mare, făcea închisoare în California pentru că-și lovise și amenințase cu moartea amanta. S-a întors ulterior în țară și în ultimii ani s-a apucat de hotelărie, însă n-a fost nici el suficient de ferm încât să oprească  degradarea clădirilor. Starea jalnică a acestora i-a adus o altă problemă lui Goschy, pentru că la jumătatea lui august o echipă de control a ANPC și ANT a descoperit mari nereguli și mizerie în camerele hotelurilor Amfiteatru și Belvedere, dar și probleme la bucătărie. În consecință autoritățile au amendat administratorul celor două hoteluri și, mai grav, le-au declasificat de la două stele la o stea. "Acolo e rea voință, pentru că au constatat probleme la două camere și pentru asta le-au retrogradat la o stea și au dat amendă", crede proprietarul lanțului hotelier.

Toate acestea l-au făcut pe Goschy să ia măsuri drastice, tăind masiv din prețul pe care îl cere pe complex. "Eu vreau să le vând și le vând cu siguranță în acest an, cu orice preț. Un preț la care se discută e 23 de milioane de euro, față de 30, cât am cerut până acum. Sunt câteva discuții foarte avansate, dar până nu văd banii în cont nu mai zic nimic", a declarat el pentru Profit.ro. Se pare că reducerea pretențiilor a stârnit interesul investitorilor, pentru că, după cum spune proprietarul, există negocieri avansate cu investitori din Rusia și țările arabe, dar și cu fonduri de investiții americane. "Anul ăsta vând cu siguranță. Cu orice preț", repetă Goschy.

El spune că pentru a aduce complexul la faima de altă dată, e nevoie de investiții de 20 de milioane de euro, care trebuie adăugate la cele 23 de milioane de euro pentru achiziție, sume pe care niciun investitor român nu și le permite. Dar în alte țări, spune omul de afaceri, există mii de astfel de investitori. Și ca încă o dovadă a inepuizabilului său optimism, deși a trecut bine de 80 de ani, Josef Goschy mărturisește: "Eu dacă aș avea acești bani, le-aș cumpăra din nou și aș face ceva deosebit".

viewscnt
Afla mai multe despre
josef goschy
hotel
vanzare
amfiteatru
olimp
panoramic
belvedere