Aceleași servicii care lasă de dorit, costuri nejustificate, personal nepregătit, extenuat și irascibil, patroni care nu înțeleg relația serviciu/cost/respect, dughenizare, trotuare neterminate, străzi găurite, capace de canal pe post de jaloane, mormane de gunoi, fără locuri de parcare sau cu locuri de parcare la preț de cameră de 3 stele, sunt concluziile directorului general Control si Supraveghere Piață si Armonizare Europeană din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, la final de sezon, în urma controalelor derulate pe Litoral și în Delta Dunării. Comisarii ANPC au derulat 1.250 de acțiuni de control, în urma cărora au fost aplicate circa 1100 de avertismente și 490 de amenzi, în valoare de peste 2,9 milioane de lei.
”Ca în fiecare an, ANPC a fost un apărător al drepturilor consumatorului român, atât pe litoral sau în Delta Dunării, cât și în zonele care sunt vizitate de un număr mare de turiști. Anterior demarării comandamentelor, am desfășurat o Caravană de Prevenție și Consiliere, împreună cu factorii de decizie locali, în fiecare din aceste zone. Anumite “metehne” ale unei categorii - este adevărat mică de operatori economici - nu se schimbă și, tot ca în fiecare an, alungă și nu apropie, prin actul de comerț pe care îl fac, turistul. Am sesizat tarife mari și foarte mari la cazare, la parcarea autovehiculelor și chiar și la mâncare. Prețuri comparative cu orice stațiune de lux de pe glob poate chiar cu stațiunile renumite pentru tarifele exorbitante. Mi s-a spus că piața ține...până când?”, a scris Paul Anghel pe Facebook.
El admite că anumite prețuri/costuri au crescut, de pildă transportul, că sezonul s-a scurtat , dar consemnează numeroase nereguli: ”aceleași servicii care lasă de dorit, costuri nejustificate, personal nepregătit, extenuat și irascibil, atitudine sfidătoare, patroni care nu înțeleg relația serviciu/cost/respect, dughenizare, aplecătoare pe post de spații comerciale, dintre care unele ar vrea să deservească chiar și alimentație publică”, scrie
News.ro.
Despre stațiuni, cu excepția Constanței și a Stațiunii Mamaia, Paul Anghel afirmă că au ”trotuare neterminate, străzi găurite, capace de canal pe post de jaloane, mormane de gunoi”, absența locurilor de parcare sau ”locuri de parcare plătibile la preț de camera de 3 stele”.
”Evident, nu generalizez. Probabil există și excepții (ghinionul meu că nu le-am întâlnit). Îmi pare rău, in continuare, pentru cei care înțeleg ce înseamnă TURISMUL, pentru cei care au muncit 30 de ani să dezvolte acest segment, pentru cei care au investit și depus eforturi enorme. Se pare că aceștia au rămas și ei tot excepții!”, precizează directorul general în ANPC.
El își exprimă speranța ca toți operatorii economici din domeniu să găsească un răspuns cât mai repede, pentru întrebări precum: ”Cum apropii turistul consumator de litoralul românesc?”, ”Cum îl faci să petreacă măcar o vacanță în țară?”.
● Au fost efectuate peste 1.250 de acțiuni de control la operatorii economici care desfășoară activități comerciale în zonă.
● Au fost aplicate circa 1100 de avertismente și 490 de amenzi, în valoare de peste 2,9 milioane de lei.
● Au fost oprite temporar de la comercializare produse în valoare de circa 950.000 lei.
● Au fost oprite definitiv de la comercializare produse în valoare de aproximativ 450.000 lei
● A fost oprită temporar prestarea serviciului în 84 de unități
● În cazul a 3 operatori economici a fost propusă închiderea temporară a unității, până la 6 luni.