În următoarea perioadă nu este exclus ca unele dintre agențiile mici de turism care au revândut către clienți pachete ale turoperatorului Omnia, aflat în insolvență, să intre și ele în incapacitate de plată, pentru că instanțele le vor obliga să le plătească turiștilor banii pierduți, spune pentru Profit.ro avocatul Adrian Călin Cuculis.
În opinia acestuia, instanțele vor pronunța hotărâri prin care aceste mici agenții, care se "hrăneau" cu pachetele turoperatorului Omnia și revindeau ceea ce acesta scotea pe piață la prețuri mici, vor trebui să înceapă să restituie banii încasați pentru vacanțele clienților. "Probabil că unele dintre aceste agenții mici nu vor avea de unde să îi dea înapoi, ceea ce le va arunca în inacapacitate de plată și chiar insolvență", spune avocatul.
În toamna anului 2017, omul de afaceri George Negru, proprietarul touroperatorului Omnia Turism, s-a sinucis din cauza unor probleme financiare, iar agenția a intrat în insolvență, ministrul de atunci al Turismului, Mircea Dobre, catalogând situația drept cea mai mare pagubă în turism de după Revoluție.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Recent, un proces a fost câștigat de un client al unei agenții revânzătoare a Omnia, iar instanța a obligat agenția detailistă să-i plătească acestuia peste 10.000 de euro, plus dobânda legală.
"Istoria ar fi fost alta dacă Ministerul Turismului ar fi implementat din timp Directiva din 2015, care oferea protecție împotriva unui faliment al agenției de turism și dacă s-ar fi grăbit să introducă obligativitatea unei polițe de asigurare serioase, și nu de doar 50.000 de dolari, în condițiile în care Omnia vânduse vacanțe de sute de mii de euro", a mai spus Cuculis.
El crede că vom asista la alte sute de procese ce vor fi câștigate într-un viitor nu prea îndepărtat de catre turiștii care și-au pierdut banii. Chiar dacă detailiștii au motivat că ei plătiseră către Omnia, instanța nu a ținut cont de acest lucru, așa cum, de altfel, era normal.
CITEȘTE ȘI Pentru falimentul Omnia, vinovat este Guvernul"Adevărata luptă va fi atunci cand cei 300 de litiganți din dosar se vor judeca și vor cere ca Ministerul Turismului să îi despăgubească, fiindcă a stat în pasivitate. Falimentul Omnia nici nu are importanță în recuperarea banilor pierduți de către clienți, fiindcă administratorul, atunci când a încheiat socotelile cu această lume, nu mai avea nimic în conturi și nici pe firmă, astfel încât din faliment nu se vor mai putea recupera sume de bani. Despăgubirea, însă, va putea fi recuperată de la Ministerul Turismului, dacă instanța se va pronunța în acest sens", crede Cuculis.
Potrivit Ministerului Turismului, peste 8.300 de români plătiseră avansuri către Omnia până în toamna anului 2017, când proprietarul agenției s-a sinucis, iar firma a intrat în colaps. Aceștia nu și-au mai recuperat banii, iar firma a intrat în insolvență.
Mircea Dobre, cel care conducea ministerul Turismului atunci când Omnia a intrat în colaps, declara că a fost calculată o pierdere totală de 7,4 milioane de euro, bani încasați deja de agenție din vânzarea unui număr de 8.300 de pachete vândute pentru anul 2018, în valoare totală de circa 11,4 milioane de euro.