Vacanțele în România vor fi mai scumpe, în medie, cu 15% față de anul trecut, însă acest lucru este o normalitate având în vedere evoluția prețurilor în toată Europa, ca urmare a creșterii costurilor, dar și a unei cereri ridicate din partea consumatorilor, a transmis președintele Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), Călin Ile.
"Ca medie, cred că vom fi undeva cu un 15% mai mult decât anul trecut, dar lucrul acesta este într-o normalitate europeană. În toată Europa prețurile au crescut și ca urmare a inflației, și ca urmare a creșterii costurilor, și ca urmare a unei cereri ridicate din partea consumatorilor care au fost văduviți timp de doi ani de vacanță", a afirmat Călin Ile, la conferința "Zilele porților deschise în industria ospitalității", organizată de Federația Industriei Hoteliere din România.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
El a precizat că, în ceea ce privește numărul de înnoptări pe teritoriul României, "putem să sperăm să ne apropiem de cifrele din 2019", scrie Agerpres.
"Dacă în 2022 ajungem la nivelul lui 2019, ar fi o mare performanță. Mai repede decât am anticipat noi vom recupera acest prejudiciu. Litoralul va merge bine, rămân încă probleme cu acest turism de afaceri și cu turismul balnear. Trebuie să nu uităm că turismul românesc nu înseamnă doar vara și, dacă vara va merge peste tot, rămâne să vedem ce vom face din septembrie încolo până la finalul anului", a menționat Călin Ile.
Totodată, președintele FIHR a subliniat că deficitul de personal din industria de turism din România este de 50.000 și 60.000 de persoane.
"Noi estimăm că avem un deficit între 50.000 și 60.000 de persoane în industria de turism. Va fi un sezon destul de complicat pentru că este cerere mare, lumea vrea să meargă în vacanțe și fără forțe de muncă nu vom putea presta servicii de calitate. Suntem obligați să găsim soluții, una dintre soluții, cea identificată de noi - este să atragem tinerii din învățământul românesc, să vină să lucreze la noi, fie angajați, fie în perioada de practică. Sigur, contăm și pe atragerea forței de muncă din străinătate, dar trebuie combinație ca să putem face față la un sezon bun, cum nu am mai avut din 2019. Mă refer la tot ce înseamnă sezonul de vară în care cererea va fi mare. Lumea se revanșează după doi ani de frustrări și va merge mult în vacanță. Există apetit ridicat al consumatorilor și noi trebuie să asigurăm servicii în toate unitățile hoteliere din țară", a adăugat Călin Ile.
CITEȘTE ȘI Finanțele schimbă Codul de procedură fiscală, atacând eludarea taxelor prin plata ramburs cu servicii poștalePreședintele FIHR a precizat că s-a luat în calcul și opțiunea de a angaja ucraineni, însă acest lucru nu va rezolva problema deficitului de forței de muncă.
"Am luat în calcul și opțiunea de a angaja ucraineni. Suntem în contact cu asociația hotelieră din Ucraina, care ne recomandă atunci când angajați de-ai lor au migrat în România. Din păcate, apetitul lor pentru a lucra nu este atât de ridicat. Ei speră ca într-o lună, două, trei, să plece înapoi în țară și, atunci, nu putem conta pe foarte mulți dintre ei. Pe cei care își doresc noi îi așteptăm cu drag pentru că sunt potriviți, sunt apropiați de noi ca și cultură și s-ar integra ușor. Ușa e deschisă, din păcate nu sunt foarte mulți și nu ne ajunge să rezolvăm deficitul de care vă menționam", a mai spus președintele FIHR.
El a precizat că meseriile cele mai căutate sunt: bucătar, ospătar, pe partea de alimentație, și recepționer, cameriste, pe partea de hotel.
"Și în balnear există un deficit de terapeuți, persoane de entertainment în parcurile de distracție. Salariile au crescut mult în ultima perioadă și operatorii fac toate eforturile posibile în acest sens. Dacă vorbeam înainte de foarte mulți angajați la minimum pe economie, cred că astăzi aproape orice operator oferă peste 2.000 de lei net și crește în funcție de anvergură, dimensiune, număr de stele, la care se adaugă și o componentă neînregistrată, acel tips pe care noi încercăm să îl reglementăm de foarte mult timp, dar încă nu reușim, pentru a avea o transparență și a acestor venituri", a subliniat Călin Ile.
Președintele FIHR susține că angajații din turism au și alte avantaje.
"În multe unități le asigură și cazarea, masa, transport, dar cel mai important este acest salariu și bacșișul care ajunge uneori să reprezinte chiar mai mult decât salariul de bază", a mai spus Călin Ile.
"Industria hotelieră are nevoie de sprijinul sistemului educațional pentru a pregăti aici acasă în România o nouă generație de profesioniști în turism. O putem face doar dacă suntem cu toții implicați în acest proces de formare, pornind de la elevi, studenți, profesori și părinți, până la noi operatorii din industria ospitalității. Cred că nu poate fi nimic mai frumos decât să știm că am reușit să contribuim la formarea profesională a unui tânăr sau mai multor tineri și că i-am ajutat pe unii dintre ei să își găsească vocația în domeniul ospitalității", a declarat Călin Ile.