Studiu GfK: Consumatorii români continuă să manifeste o lipsă majoră de optimism, așteptările privind câștigurile și înclinația către cumpărare fiind în scădere

Studiu GfK: Consumatorii români continuă să manifeste o lipsă majoră de optimism, așteptările privind câștigurile și înclinația către cumpărare fiind în scădere
scris 19 apr 2018

Consumatorii români au continuat să manifeste o lipsă majoră de optimism în primul trimestru din 2018, așteptările privind câștigurile și înclinația către cumpărare fiind în scădere.

Chiar dacă indicatorii nu au înregistrat scăderi atât de abrupte ca în decembrie 2017, așteptările privind câștigurile și înclinația către cumpărare au continuat să scadă. Doar așteptările economice au înregistrat o ușoară creștere, cu 2,7 puncte, ajungând la nivelul de 16,6 puncte, arată un studiu GfK privind climatul de consum din Europa pentru trimestrul I din 2018. 

Urmărește-ne și pe Google News

Așteptările românilor privind veniturile se situează pe o spirală descendentă. Valorile au scăzut în continuare, cu o rată dintr-o singură cifră, atingând 4,1 puncte în luna martie - cu 2,6 puncte sub nivelul din decembrie 2017. În martie 2016, acest indicator s-a stabilizat la 33,7 puncte.

Disponiblitatea de a cumpăra a înregistrat o evoluție asemănătoare. În martie a scăzut la -2,7 puncte, cu 2,5 puncte sub nivelul din decembrie 2017.

Doar așteptările economice au înregistrat o ușoară creștere, cu 2,7 puncte, ajungând la nivelul de 16,6 puncte. 

Restaurantul Stradale vine în clădirea Tower I din Globalworth Campus CITEȘTE ȘI Restaurantul Stradale vine în clădirea Tower I din Globalworth Campus

Climatul de consum din Europa a rămas la un nivel relativ stabil în același interval de timp analizat. În luna martie, totuși, climatul de consum analizat de GfK în cele 28 de state membre a înregistrat un ușor declin, ajungând la un nivel de 20,6 puncte. În decembrie 2017, a stagnat la nivelul de 21,1 puncte. GfK prognozează pentru anul 2018 o creștere a consumului casnic din Uniunea Europeană de la 1,5% la 2%, în termeni reali.

Atitudinea consumatorilor europeni se dovedește a fi mai puțin optimistă în primul trimestru al anului 2018, în comparație cu finalul anului trecut. Țările care au înregistrat creșteri puternice la finalul lui 2017 au pierdut acum puncte. În medie, în toate țările UE, așteptările economice au scăzut în martie 2018 cu 15 puncte. Acest lucru înseamnă că sunt cu două puncte sub nivelul din decembrie 2017. În Franța și Austria, în special, euforia pare să se fi diminuat temporar, în urma încheierii alegerilor. Consumatorii din Cehia și Belgia au o perspectivă mult mai optimistă asupra dezvoltării economice a țărilor lor.

Așteptările privind veniturile au continuat să crească în medie în toată Europa - cu 1,3 puncte în primele trei luni, ajungând la nivelul de 16,3 puncte în luna martie. Consumatorii din Marea Britanie și Bulgaria au avut cele mai optimiste așteptări în privința creșterii salariilor, de plus două cifre pentru acest indicator. Scăderi clare au fost înregistrate în Franța și Spania.

Înclinația spre cumpărare a scăzut în medie în întreaga Uniune Europeană cu 1,3 puncte la începutul anului și s-a stabilizat la nivelul de 19,7 puncte în luna martie. Acest indicator a crescut în special în Cehia (în contrast cu majoritatea celorlalte țări europene) și subliniază atitudinea general pozitivă a consumatorilor din această țară.

viewscnt
Afla mai multe despre
gfk
consumatori
optimism