Comercianții care nu vor pune la dispoziția consumatorilor, ale căror bunuri de folosință îndelungată aflate în garanție intră în reparație, produse cu caracteristici similare, până la returnarea bunului reparat, vor fi obligați să restituie contravaloarea produsului respectiv, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Prevederile sunt cuprinse într-un proiect de lege, care a primit raport favorabil pentru a doua oară din partea comisiei de de industrii din Camera Deputaților și urmează să primească votul final al Parlamentului.
De ce este important: În prezent, legea prevede că produsele de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncționare din cauza deficiențelor apărute în termenul de garanție legală de conformitate depășește 10% din durata acestui termen, la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv.
Legislația nu are însă prevederi legate de înlocuirea produsului aflat în reparație cu un produs similar care să poată fi folosit de consumator pe durata reparației.
De asemenea important: Potrivit legislației în vigoare, în categoria produselor de de folosință îndelungată sunt incluse autovehiculele, aparate electrice pentru uz casnic (mașini de spălat, frigidere, aspiratoare, mașini de spălat vase, aparate de climatizare, mașini de gătit), aparate electronice audiovizuale (televizoare, camere video, aparate audio), computere, telefoane, chiar și jucării mecanice, electrice sau electronice, mobilier, articole sportive și instrumente muzicale.
Proiectul de lege a fost inițiat de mai mulți deputați liberali și fusese respins de Senat în septembrie 2019.
Autorii proiectului subliniază că legislația a pierdut din vedere situația în care produsul de folosință îndelungată poate fi reparat, iar pe perioada reparației consumatorul nu poate să-și satisfacă nevoile asigurate de acel produs.
”De pildă, cumpărătorul unui electrocasnic - frigider, mașină automată de spălat, plită electrică etc. - deși este protejat de garanția produsului, iar produsul va fi reparat, pe perioada reparației el este pus în imposibilitatea de a-și satisface nevoile, pentru care a plătit un preț stabilit de vânzător. Trebuie spus faptul că durata reparațiilor poate varia între 10-15 zile în orașele mari și poate ajunge la peste 30 de zile pentru consumatorii din mediul rural, în special ca urmare a distanțelor mari față de unitățile de service autorizate și acceptate de vânzători”, arată inițiatorii.
Aceștia au propus, prin urmare, ca pentru perioada în care produsul de folosință îndelungată se află în procesul de reparație, vânzătorul, pe cheltuiala sa, să asigure consumatorului un produs cu caracteristici similare.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Certificatul digital de vaccinare va trebui solicitat cu 5 zile înainte de folosire. Cât va fi valabil, ce date trebuie completate, proceduri și documente necesare”Pentru produsele de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție legală, pentru care unitatea de service a constat că pot fi reparate, vânzătorul are obligația de a pune la dispoziția consumatorului, în mod gratuit, pe perioada aducerii produsului în stare de utilizare normală, un produs cu caracteristici similare”, era completarea pe care propuseră cu privire la vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora.
În 2019, la Senat, proiectul fusese respins deoarece comisia de specialitate a considerat că ”măsura propusă ar crea dificultate în gestionarea unui stoc de produse de folosință îndelungată pentru a putea fi oferite la înlocuirea în cazul defectării produselor cumpărate de consumatori, acest demers putând produce atât costuri suplimentare, cât și noi obligații vânzătorului ce pot conduce la creșterea costurilor și, implicit, a prețurilor produselor”.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Depunerea documentelor în fomat electronic la Registrul Comerțului - prelungită la 1 an după starea de alertă. Dispar obligații la înregistrarea firmelorDeputații au întocmit recent un raport suplimentar asupra proiectului, la un an de la primul raport, și propun completarea legislației cu o prevedere care să oblige vânzătorul la restituirea contravalorii produsului care nu este înlocuit în timpul reparației.
”Pentru produsele de folosință îndelungată defectate în termenul de garanție legală de conformitate, pentru care unitatea de service a constatat că pot fi reparate, vânzătorul are obligația de a pune la dispoziția consumatorului, în mod gratuit, pe perioada aducerii produsului în stare de utilizare normală, un produs cu caracteristici similare sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv”.
Pentru a intra în vigoare, modirifările trebuie adoptate și în plenul Camerei Deputaților și promulgate de șeful statului.